خبرگزاری کار ایران

وزیر صنعت، معدن و تجارت:

باید از خام فروشی فاصله بگیریم

asdasd
کد خبر : ۱۷۳۹۵۰

در طی سالهای گذشته شرکتهای توسعه مجبور بودند هر قدر که سهام می فروشند مبلغ حاصل را به خزانه واریز کنند و این مسئله باعثشد صنعت پتروشیمی به لحاظ منابع مالی تهی باشد و اهداف توسعه ای و زیر بنایی را به سختی انجام دهد.

نعمت زاده: طی سالهای گذشته شرکتهای توسعه مجبور بودند هر قدر که سهام می فروشند مبلغ حاصل را به خزانه واریز کنند و این مسئله باعثشد صنعت پتروشیمی به لحاظ منابع مالی تهی باشد و اهداف توسعه ای و زیر بنایی را به سختی انجام دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد رضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در یازدهمین همایش صنایع پتروشیمی آی پی اف با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی یکی از مزیت های ایران است، اظهار داشت: با توجه به وفور خوراک و مواد اولیه و همچنین نیروهای کارآمد، باسابقه و با قدمت صنعت ۵۰ ساله و همچنین به وجود آمدن نهادهای فنی مهندسی، تولیدی و اجرایی ایران در این صنعت از مزیت ویژه ای در سطح جهان برخوردار است.

وی ادامه داد: البته باید به این نکته نیز توجه داشت که دسترسی به آب راه بین المللی نیز دیگر مزیت کشور ما در صنعت پتروشیمی است.

نعمت زاده با ابراز تاسف از اینکه طی ۸ سال گذشته به روندی که در زمینه پتروشیمی برنامه ریزی شده بود کمتر توجه شده بود، گفت: براساس برنامه قرار بود این صنعت با کمک بخش خصوصی و سرمایه گذاری خارجی توسعه یابد اما این گونه نشد لذا با توجه به رکود پیش آمده لازم است امروز در راستای توسعه گام های اثرگذاری برداریم.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۹۱ از کارشناسان خواستیم وضع موجود پتروشیمی در زمینه سند چشم انداز مطالعه شود که نتیجه آن این شد که سالانه باید ۵ میلیارد دلار در این صنعت سرمایه گذاری شود تا به اهداف سند چشم انداز دست یابیم.

نعمت زاده با بیان اینکه با توجه به توانمندی و نقاط قوت کشور امیدواریم به اهداف مورد نظر دست یابیم گفت: امیدواریم برگزاری این همایش کمک کند که بتوانیم با برنامه ریزی دقیق به اهداف خود در این صنعت برسیم.

نعمت زاده خاطرنشان کرد: کشور ما به لحاظ منابع گاز ائم از متان، اتان، پروپان و بوتان که خوراک قابل رقابت در صنعت پتروشیمی هستند و همچنین میعانات گازی در شرایط خوبی قرار دارد لذا امیدواریم اهتمام جدی شود که بتوانیم عرضه خوراک را به صورت مناسب داشته باشیم به خصوص این که بخش خصوصی با اطمینان خاطر نسبت به آینده در این زمینه سرمایه گذاری کند.

وی با تاکید براینکه باید نسبت به جبران نقاط ضعف اقدام کنیم گفت: باید چشم انداز روشنی برای افق ۱۴۰۴ داشته باشیم تا بخش خصوصی تکلیف خود را بداند.

وی ادامه داد: باید روی خوراک سرمایه گذاری جدی شود زیرا خوراک در کشور موجود است اما باید استخراج شود.

وی تصریح کرد: کشور ما به لحاظ میادین نفتی و گازی غنی است و مخازن نفت زیادی داریم منتهی کار مهندسی و اجرایی و سرمایه گذاری را در این زمینه می طلبد.

نعمت زاده گفت: سالهای گذشته شرکتهای توسعه مجبور بودند هر قدر که سهام می فروشند مبلغ حاصل را به خزانه واریز کنند و این مسئله باعثشد صنعت پتروشیمی به لحاظ منابع مالی تهی باشد و اهداف توسعه ای و زیر بنایی را به سختی انجام دهد.

وی با بیان اینکه درست نیست به سرمایه گذار بگوییم امکانات و زمین نداریم، خاطر نشان کرد: خوشبختانه اواخر سال گذشته با کمک مجلس طرحی تصویب شد که ۷۰ درصد از منابع فروش امکانات و سهام به پتروشیمی باز گردد تا بتواند در مناطق غیر برخوردار سرمایه گذاری کند بنابراین امیدواریم امسال پتروشیمی کمبود گذشته را جبران کند.

نعمت زاده عدم رشد صنایع میانی را دیگر نقطه ضعف صنعت پتروشیمی دانست وگفت: در این زمینه کمبود تکنولوژی و رقابت بین المللی داریم و همچنین به دست آوردن لیسانس مشکل است بنابراین NPC باید در این زمینه کمک کند چرا که تا این مسئله حل نشود صنایع پایین دست معطل می ماند.

وی تصریح کرد: ما در جهت توسعه زیر بناها بخصوص چابهار و جاسک و لاوان قابلیتهای زیادی داریم که باید نسبت به توسعه این مناطق اقدام کنیم.

وی ادامه داد: همچنین ایرانشهر منطقه ای است که در سفر اخیر رئیس جمهور قول داده شده که چند واحد پتروشیمی در آن محل ایجاد شود.

وی در ادامه به تامین خوراک برای صنایع پتروشیمی اشاره کرد و گفت: درصدی از تولید خودمان را به پتروشیمی اختصاص دهیم در حالی که قبلا سهم پتروشیمی ۲۵ درصد بود و منابع نفت و گاز خام، خام فروشی می شد الان باید به جایی برسیم که از خام فروشی جلوگیری شود.

وزیر صنعت همچنین بر فعال کردن مرکز تحقیقات پتروشیمی تاکید کرد و اظهار داشت: در این زمینه نیز برای کمک به توسعه صنایع میانی باید اقدامات لازم صورت گیرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر از ۳۰ درصد ظرفیت نصب شده استفاده نمی‌شود در حالی که این مسئله می‌تواند تولید و صادرات را افزایش دهد.

وی در خاتمه یادآور شد: فضای سرمایه گذاری خارجی روز به روز بیشتر فراهم شود و در زمینه اتمام طرح‌های نیمه تمام سرعت لازم را داشته باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز