خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران:

مصرف ۳۳ متر مکعب آب در ثانیه در شهر تهران / قطع آب مشترکین پرمصرف

asdasd
کد خبر : ۱۶۷۳۳۸

با مشترکین پر مصرف که بیش از حد نرمال آب مصرف می کنند نیز برخورد می شود و در صورت عدم رعایت پس از صدور اخطار، انشعابات مشترکین کاهش و یا قطع می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین سد استان تهران به دلیل کاهش بارندگی‌ها تنها ۵۳ میلیون مترمکعب آب دارد، تاکید کرد: اگر مردم صرفه‌جویی نکنند ناچار به اعمال افت فشار شدید هستیم و مشترکین پرمصرف نیز با قطعی آب روبه‌رو خواهند شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، خسرو ارتقایی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران در جریان بازدید خبرنگاران از سد لار با بیان اینکه مردم نمی دانند آب تهران چگونه تهیه می شود، اظهار داشت: در۳۰ تا ۴۰ سال گذشته مردم تنها مصرف کننده آب بوده و از چگونگی تامین آن بی اطلاع بوده اند.

وی با بیان اینکه در رابطه با تامین آب تهران ۲ سامانه شرق و غرب وجود دارد، افزود: آب سد لار با تونلی به طول ۲۰ کیلومتر به کلان می‌رسد سپس به تصفیه‌خانه شماره ۵ می‌رسد و ۹ کیلومتر تونل تلو که آب را به تصفیه‌خانه ۳ و ۴ تهرانپارس برده و آب را وارد سامانه شرق تهران می‌کند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران در خصوص سامانه غرب تهران نیز گفت: از سد طالقان ۹ کیلومتر تونل به زیاران آب وارد می‌شود و سپس با یک تونل آب به کرج رسیده و آنجا به تصفیه‌خانه ۱ و ۲ تهران می‌ رود.

وی با اشاره به اینکه آب جمعیت ۸ میلیونی تهران از ۲ سامانه شرق و غرب تامین می شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۵ تصفیه‌خانه داریم و تصفیه‌خانه های ۶ و ۷ نیزدر حال احداثهستند.

ارتقایی با بیان اینکه ‌ ۵ تصفیه‌خانه یک میلیارد و ۵۰ میلیون متر مکعب آب شهر تهران را تامین می‌کند، گفت: به طور متوسط در هر شبانه‌روز ۳ میلیون متر مکعب آب در شهر تهران مصرف می‌شود که در زمان پیک به ۳.۴ میلیون متر مکعب و گاهی هم ۲.۵ میلیون متر مکعب می‌رسد.

مصرف ۳۳متر مکعب آب در ثانیه در شهر تهران

وی خاطرنشان کرد: به طور متوسط ۳۳ متر مکعب در ثانیه در شهر تهران آب مصرف می‌شود که گاهی به ۴۰ متر مکعب و گاهی به ۳۰ میلیون متر مکعب می‌رسد.

ارتقایی گفت: در سال‌های نرمال ۳۰۰ میلیون متر مکعب از مخازن زیرزمینی و ۷۵۰ میلیون متر مکعب از منابع سدها تامین می‌شود اما به دلیل اینکه در دو سال گذشته وضعیت بارندگی‌ها کاهش یافته و حجم روان‌آبها را کاهش می‌دهد این نسبت تغییر می‌کند بطوری که مصرف آب تهران در روز گذشته ۴۰ درصد از منابع زیرزمینی و ۶۰ درصد از منابع سطحی تامین شده است، بنابر این این نسبت به هم خورده است.

وی در خصوص تامین آب از سد لار به تهران گفت: سالانه ۸۰ میلیون متر مکعب از سد لار و ۹۰ میلیون متر مکعب از سد لتیان و از نیمه سال جاری نیز۳۰ میلیون متر مکعب از سد ماملو به شهر تهران منتقل می‌شود.

۳۰ درصد نسبت به بارندگی سال گذشته عقب هستیم

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان اینکه دو سال است وضعیت بارندگی خوبی نداشتیم و نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد عقب هستیم، یادآور شد: به دلیل بارندگی نامناسب در تهران و ۲۰ درصد روان‌آبها کاهش یافته است.

وی گفت: گنجایش کل مخزن سد لار ۹۶۰ میلیون متر مکعب است، اما چون فرار آب دارد این سد در حال حاضر تنها ۵۳ میلیون متر مکعب آب در خود ذخیره کرده و این مسئله باعثشده که سد به ظرفیت اسمی خود نرسد و تنها یکبار در سال ۷۱،۴۵۰ میلیون متر مکعب آب ذخیره کند.

وی با بیان اینکه اگر سد لار فرار آب نداشت می‌توانست به اندازه یکسال آب تهران را ذخیره کند، گفت: چون سازه زیر سد لار آهکهای زیادی دارد، به هر میزان که بتن به این سد تزریق شد مشکل فرار آب این سد حل نشد.

وی با بیان اینکه برای جلوگیری از فرار آب قرار شد آب‌بند احداثشود اما چون آب‌بندی نیز در عمق مقدور نیست و مجراهای جدیدی ایجاد می‌شد این کار نیز به نتیجه نرسید ضمن اینکه به لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه نبود.

ارتقایی با بیان اینکه قرار شد یک آب‌بند قبل از سد احداثشود که به دلیل داشتن آهک به نتیجه نرسید، گفت: ‌ راه حل نهایی این شد که یک تونل به طول ۲۹ کیلومتر احداثکنیم تا بتوانیم از فرار آب جلوگیری کنیم.

وی میزان سرمایه گذاری برای هر کیلومتر را حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان دانست.

وی در خصوص اینکه آیا ایران قصد شکایت ازشرکت ایتالیایی سازنده سد لار به دلیل فرار آب را دارد یا خیر توضیح داد: اقداماتی از طریق دادگاه لاهه هم انجام شد، اما به جایی نرسیدیم.

وی ‌بابیان اینکه سالانه حدود ۲۰ میلیارد تومان از فروش برق سد لتیان، لار، امیرکبیر و طالقان دریافت می‌ شود، گفت: بابت فروش برق ۲۰ میلیارد تومان از شرکت توانیر طلبکاریم.

ارتقایی افزود: متوسط فروش آب سدها به شرکت آب و فاضلاب استان تهران ۳۵ تومان به ازای هر متر مکعب است در حالی که قیمت تمام شده آب به طور متوسط ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ تومان است.

آب مشترکین پرمصرف قطع می‌شود

وی تاکید کرد: ‌ با مشترکین پر مصرف که بیش از حد نرمال آب مصرف می کنند نیز برخورد می شود و در صورت عدم رعایت پس از صدور اخطار، انشعابات مشترکین کاهش و یا قطع می شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران در خصوص نشست دشت‌های تهران نیز گفت: آبی در دشت‌ها برای برداشت نمانده و حتی کسانی که پروانه برداشت از چاه را دارند، به اندازه میزان مجوز نیز نمی توانند آب برداشت کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز