خبرگزاری کار ایران

زنگنه:

باید از توانمندی شرکت‌های دانش بنیان در صنعت نفت و گاز استفاده کنیم

کد خبر : ۱۶۶۱۸۸

نباید منتظر برداشته شدن تحریم ها باشیم، بلکه باید در همین شرایط نیز به فعالیت خود ادامه دهیم و تولید خود را افزایش دهیم.

وزیر نفت با یادآوری همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای استفاده از توانمندی شرکت های دانش بنیان در حوزه های صنعت نفت و گاز گفت: با توجه به حضور جوانان بااستعداد و خلاق در این شرکت ها، می توان اقدامات بزرگی در این صنعت انجام داد.

به گزارش ایلنا، با توجه به آغاز به کار نوزدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در تهران، بیژن زنگنه سه شنبه شب در برنامه تلویزیونی به تشریح برنامه ها و اقدامات کنونی و آینده وزارت نفت پرداخت.

وی به توانمندی های متخصصان جوان کشور در شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: به خلاقیت این قشر باور دارم از این رو شخصا به این موضوع(استفاده از توانمندی این شرکت ها) می پردازم زیرا آنها تعیین کننده آینده صنعت نفت و گاز کشور هستند.

وی در ادامه به سیاست های اقتصادمقاومتی ابلاغ شده از سوی رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب، پرچمدار سه تحول بزرگ اقتصادی کشور شامل ˈچشم انداز ۲۰ ساله، سیاست های اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و اقتصاد مقاومتیˈ هستند.

وی، سیاست های اقتصاد مقاومتی را محرک بزرگی برای توسعه کشور دانست و گفت: با اتکا به این سیاست ها می توانیم بسیاری از مشکلات خود را رفع کنیم.

وزیر نفت به مشخص شدن تکلیف بسیاری از مسایل اقتصادی در این سیاست ها اشاره کرد و گفت: تاکنون در وزارت نفت طرح های مشخصی را تعیین کردیم که در حال نهایی شدن است. قرار است این طرح ها با اتکا به سیاست های اقتصاد مقاومتی، در چهار تا پنج سال آینده محقق شوند.

زنگنه از جمله مهمترین نکات مطرح شده در سیاست های اقتصاد مقاومتی که به طور مستقیم به صنعت نفت مربوط است را ˈتاکید بر اولویت دادن به میدان های مشترک نفت و گاز، توسعه بخش پتروشیمی و صادرات گاز و جلوگیری از خام فروشیˈ عنوان کرد و گفت: اقتصاد مقاومتی یعنی درون گرایی و برون زدایی؛ یعنی در عین رقابت با کشورهای دیگر، باید به توسعه و پیشرفت داخلی نیز توجه شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به این سیاست ها، برای همه مواردی که به صنعت نفت و گاز مربوط است، طرح هایی تهیه شده که همه آنها عملیاتی است.

وزیر نفت ادامه داد: نباید منتظر برداشته شدن تحریم ها باشیم، بلکه باید در همین شرایط نیز به فعالیت خود ادامه دهیم و تولید خود را افزایش دهیم.

وی به برنامه وزارت نفت برای پرهیز از خام فروشی نیز اشاره کرد و گفت: تا چهار سال آینده همه میعانات گازی تولید در کشور را در پالایشگاه های داخلی مصرف خواهند شد.

** افزایش ظرفیت پالایشگاه ها و تولید بنزین

وی تاکید کرد که در آینده نزدیک، ظرفیت پالایشگاه های کشور از یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز به سه میلیون بشکه افزایش می یابد. ضمن آنکه با راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس، تولید بنزین به ۳۴ میلیون لیتر در روز می رسد که در نتیجه از واردات بنزین بی نیاز می شویم.

وی به اقدامات انجام شده برای تکمیل فازهای پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: شماری از ۱۷ فاز باقیمانده پارس جنوبی در اولویت راه اندازی قرار گرفته اند به طوری که برخی از این فازها تا پیش از زمستان امسال وارد مدار تولید می شوند.

به گفته زنگنه، تا زمستان سال آینده بیش از ۱۰۰ میلیون مترمکعب گاز به ظرفیت تولید کشور اضافه می شود.

وی با ابراز امیدواری از اینکه همه ۱۷ فاز باقیمانده پارس جنوبی تا پایان سال ۹۶ به بهره برداری برسد، افزود: با بهره برداری از همه ۲۷ فاز پارس جنوبی بیش از ۷۰۰ میلیون مترمکعب گاز در روز تولید خواهد شد که بیش از میزان برداشت قطر از این میدان مشترک است.

وزیر نفت درباره میدان مشترک نفتی با عراق نیز گفت: با توجه به اینکه اقدامات اندکی در این میدان شده بود، رییس جمهوری تاکید ویژه ای برای توسعه این میدان کرد. با فعالیت انجام شده در این میدان، در سه سال آینده روزانه ۷۰۰ هزار بشکه نفت برداشت خواهیم کرد.

وی درباره سرنوشت صادرات گاز به پاکستان نیز گفت: ما بیش از یک هزار کیلومتر لوله ۵۶ اینچ تا مرز پاکستان کشید ه ایم اما آنها به بهانه های مختلف حتی یک متر لوله نیز در خاک خود نکشیده اند.

زنگنه همچنین به اهمیت منابع انرژی ایران برای کشورهای دیگر اشاره کرد و گفت: دنیا برای بلندمدت نمی تواند از منابع انرژی کشورمان چشم پوشی کند از این رو باید از قدرت خود برای اثرگذاری استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: همانطور که مصرف کنندگان انرژی در جهان امنیت عرضه(انرژی) را می خواهند ما نیز باید امنیت تقاضا را بخواهیم. در واقع نفت می تواند نقش مهمی در دیپلماسی ایفا کند و باید از این قدرت برای آینده کشورمان استفاده کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز