خبرگزاری کار ایران

شرکت ملی نفت ایران:

سوزانده شدن گاز در مشعل های میادین نفتی متوقف می شود

asdasd
کد خبر : ۱۶۰۹۰۰

گازهای همراه، محصول جانبی تولید نفت هستند که همراه نفت از مخازن استخراج می شود، اما بجای انتقال به پالایشگاه ها، سوزانده می شوند.

شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد که با احداثمجتمع های گاز و گاز مایع و توقف سوختن گاز در مشعل های میادین نفتی، علاوه بر تأمین خوراک مجتمع های پتروشیمی، امکان صادرات فرآورده های تولیدی فراهم می شود.

به گزارش ایلنا، بانک جهانی در سال گذشته، ایران را پس از روسیه و نیجریه، سومین کشور در هدردهی و سوزاندن گازهای همراه معرفی کرد.

در سالهای گذشته به دلیل بی توجهی به این موضوع، حجم زیادی از گازهای همراه در چاه های نفت سوزانده شد، به طوری که بر طبق برخی ادعاها، روزانه ۳.۵ میلیون متر مکعب گاز در مشعل های عسلویه سوزانده می شود.

گازهای همراه، محصول جانبی تولید نفت هستند که همراه نفت از مخازن استخراج می شود، اما بجای انتقال به پالایشگاه ها، سوزانده می شوند.

این مساله حتی با انتقاد رهبر معظم انقلاب نیز مواجه شد. ایشان در جریان بازدید از پارس جنوبی در سالهای گذشته با اشاره به فلرهای روشن در این منطقه از مسئولان وزارت نفت درخواست کردند که این مشعل ها هرچه زودتر خاموش شود تا هم آلودگی زیست محیطی ایجاد نکند و هم بتوان از این گاز که سوزانده می شود استفاده بهینه کرد.

در نهایت پس از سالها کم توجهی، شرکت ملی نفت از ساخت چهار مجتمع بزرگ پالایشگاهی گاز و گاز مایع(NGL) با سرمایه گذاری حدود شش میلیارد دلار برای استفاده بهینه از گازهای همراه خبر داد.

به گزارش شرکت ملی نفت ایران، هم اکنون چهار مجتمع بزرگ پالایشگاهی گاز و گاز مایع(NGL) در حوزه میادین نفتی غرب کارون، مناطق مرکزی ایران و مناطق دریایی سیری و خارگ با سرمایه گذاری حدود شش میلیارد دلار در مراحل ساخت و تکمیل قرار دارد.

احداثو توسعه مجتمع های NGL افزون بر جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه و تأمین منافع ملی و حفظ و صیانت از محیط زیست، بازده اقتصادی بالایی برای سرمایه گذاران و درآمد مناسبی برای شرکت ملی نفت ایران به همراه خواهد داشت.

در این راستا، شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب احداث۵ کارخانه NGL جدید با ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار بشکه در روز خوراک مایعات گازی را در دست مطالعه و بررسی دارد که می تواند افزون بر تأمین خوراک مجتمع های پتروشیمی منطقه، امکان فروش و صادرات فرآورده های تولیدی به ویژه گازهای پروپان و بوتان را فراهم سازد.

طرح تکمیلی توسعه بخش های بالادستی به ویژه در میدان های رگ سفید، مارون، کارون بنگستان، آغاجاری و نیز پروژه های جمع آوری گازهای همراه میادین نفتی نیز به موازات احداثکارخانجات گاز و گاز مایع در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار دارد.

سرمایه گذاری در طرح های NGL نیز با همکاری و مشارکت شرکت سهامی پتروشیمی بندر امام و پتروشیمی خلیج فارس و سایر سرمایه گذاران در راستای تضمین تأمین خوراک برای بخش های صنایع پایین دستی انجام می شود.

خوراک ورودی کارخانجات NGL نیز از گازهای همراه میادین نفتی مناطق نفت خیز جنوب به میزان تقریبی ۵٠٠ میلیون فوت مکعب در روز تأمین می شود.

گازهای متان، اتان، پروپان، بوتان و مایعات گازی مهمترین محصولات و فرآورده های تولیدی واحدهای NGL هستند و گاز سبک تولیدی آنها به میدان های نفتی جنوب تزریق می شود.

هم اکنون بررسی قیمت و نرخ گذاری خوراک محصولات تولیدی کارخانجات گاز و گاز مایع در کارگروهی متشکل از کارشناسان شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی صنایع پتروشیمی و معاونت برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت در حال انجام است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز