خبرگزاری کار ایران

عراق، بزرگترین مشتری گاز ایران می شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۹۳۲

در سال ٢٠١٥ میلادی، روزانه ٢٥ مییلون متر مکعب گاز به عراق صادر و از اواسط ٢٠١٥، امکان افزایش صادرات گاز به ۴٠ میلیون متر مکعب مهیا خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران از درخواست طرف عراقی برای افزایش ظرفیت صادرات گاز به این کشور به روزانه ٩٠ میلیون مترمکعب در قالب دو قرارداد صادرات به بغداد و بصره خبر داد.

به گزارش ایلنا، علیرضا کاملی در حاشیه دیدار و مذاکره با معاون وزیر برق عراق با اعلام این که در ماه های گذشته مذاکرات متعددی برای صادرات گاز به عراق انجام شده است، اظهار داشت: در سفر مقام‌های عراقی به ایران، روند پیگیری تفاهم‌نامه‌های ایران و عراق شکل بهتری پیدا کرده و وزیران نفت دو کشور توافق کردند حجم قرارداد و از سوی دیگر دوره قرارداد صادرات گاز ایران به این کشور را افزایش دهند.

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران با اشاره به این که به منظور افزایش حجم و دوره قرارداد، اصلاحیه‌هایی در قرارداد صادرات گاز ایران به عراق صورت گرفته است، گفت: پیشتر مدت اجرای قرارداد صادرات گاز به بغداد ۴ سال بود که بر اساس اصلاحیه جدید به ١٠ سال افزایش یافته است، همچنین حجم قرارداد صادراتی به بغداد نیز به درخواست طرف عراقی از ٢٥ به ۴٠ میلیون متر مکعب افزایش یافته است.

کاملی با اعلام این که به منظور صادرات گاز به عراق در فاز نخست(بغداد) باید پیش نیازهای آن اعم از ساخت خط لوله، ایستگاه تقویت فشار و… فراهم شود، گفت: صادرات گاز به بغداد جولای سال آینده میلادی(تیر ماه) با ظرفیت اولیه روزانه ٧ میلیون متر مکعب آغاز خواهد شد.

وی با بیان این که این ظرفیت به تدریج افزایش می یابد، افزود: براساس برنامه ریزی انجام شده، در سال ٢٠١٥ میلادی، روزانه ٢٥ مییلون متر مکعب گاز به عراق صادر و از اواسط ٢٠١٥، امکان افزایش صادرات گاز به ۴٠ میلیون متر مکعب مهیا خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی صادارت گاز ایران گفت: در مذاکره با معاون وزیر برق عراق در خصوص اجرایی شدن قرارداد صادرات گاز به بصره نیز صحبت و مقرر شد طی یک تا دو هفته آینده هیئت عراقی برای نهایی شدن این قرارداد به ایران سفر کند.

کاملی با اعلام این که هنوز در مورد صادرات گاز به بصره توافقی صورت نگرفته است، اظهار داشت: منتظر هستیم طرف عراقی براساس مذاکرات انجام شده با طرف ایرانی و پیشنهادهای ارایه شده به آنها، بررسی های لازم را انجام و در سفر به ایران مذاکرات نهایی شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز