خبرگزاری کار ایران

معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار البرز:

" سامانه ساترا "، پیش زمینه تدوین سند آمایش سرزمینی استان البرز

asdasd
کد خبر : ۲۵۰۰۸۴

سامانه ساترا در شاخص‌های مختلف نفوذ دارد و این سامانه اطلاعات هر منطقه را به روز در اختیار دارد و در سه بعد اقتصاد، جغرافیا و جامعه شناسی سیمای فضای مناطق را طبق سند چشم انداز توسعه ترسیم می کند و یکی از ارکان توسعه پایدار است.

معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار البرز در ارزیابی سامانه توسعه و رصد آمایش استان(ساترا) گفت: این سامانه به عنوان موتور محرکه توسعه در هر منطقه است.

به گزارش ایلنا در کرج، ذبیح الله قائمی با بیان این مطلب در «پنجمین نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان البرز» در خصوص هماهنگی برنامه «توسعه سامانه ساترا» در دستگاه‌های اجرایی استان البرز بیان داشت: در راستای تحقق ماده ۲۸۱ و قانون برنامه پنجم توسعه و با هدف استقرار نظام یکپارچه برنامه ریزی و توسعه سرزمینی و نظام ملی شاخص‌های توسعه، با همکاری معاونت و راهبردی ریاست جمهوری و دفتر برنامه ریزی و بودجه معاونت برنامه ریزی و اشتغال استانداری البرز و به منظور ارتقای کارایی نظام برنامه ریزی اقتصادی و اجتماعی راه اندازی شده است.

وی افزود: سامانه ساترا در شاخص‌های مختلف نفوذ دارد و این سامانه اطلاعات هر منطقه را به روز در اختیار دارد و در سه بعد اقتصاد، جغرافیا و جامعه‌شناسی سیمای فضای مناطق را طبق سند چشم انداز توسعه ترسیم می‌کند و یکی از ارکان توسعه پایدار است.

معاون استاندار با بیان اینکه اطلاعات هر منطقه در سامانه ساترا، ۱۰۰درصد در دسترس است، گفت: آمایش سرزمینی تدوین، تصویب، نظارت طرح‌ها و برنامه‌ها و استقرار نظام یک پارچه برنامه ریزی و مدیریت توسعه سرزمینی بر عهده دارد.

وی گفت: استقرار این سامانه، ضمن اینکه زمینه تسریع اجرای برنامه‌ها و طرح‌های هر منطقه را فراهم می‌کند، سبب کاهش هزینه، جلوگیری از اتلاف وقت، دستیابی سریع به اطلاعات و مهم‌تر از همه سردر گم نبودن در برنامه ریزی می‌شود.

قائمی با بیان اینکه آمایش سرزمین، زیربنای سازماندهی توسعه منطقه‌ای است، خاطرنشان کرد: تدوین آمایش سرزمینی زمینه اصلی تهیه برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی هر منطقه را فراهم آورده و از ابزارهای کاربردی تلفیق برنامه ریزی‌های فیزیکی و فضایی آن سامانه ساترا است.

معاون استاندار گفت: سامانه ساترا برای هماهنگی در توسعه همه جانبه استان در اداره شهرهای مختلف استان البرز استقرار می‌یابد از کلیه دستگاه‌های اجرایی استان جهت معرفی نماینده در این خصوص اقدام کنند.

وی اظهارکرد: این سامانه باید در دسترس همه دستگاه و اداره دولتی تسری یابد.

قائمی در ادامه با تاکید بر لزوم دسترسی همه دستگاه و ادارات دولتی، به این سامانه خاطرنشان کرد: ساترا برای هماهنگی در توسعه همه جانبه استان در اداره‌های شهرهای مختلف استان البرزاستقرار می‌یابد.

معاون استاندار البرز سامانه ساترا را پیش زمینه تدوین سند آمایش سرزمینی استان البرز دانست و تاکید کرد: سامانه ارزیابی آمایش و رصد توسعه استان البرز در ‌‌نهایت به سامانه سایر استان‌ها برای هماهنگی در توسعه و پیشرفت متصل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه رصد و ارزیابی شاخص‌های توسعه و آمایش می‌تواند چراغ راهنمای مدیران و برنامه ریزان در کشور و استان باشد، ادامه داد: مدیران دستگاه‌های اجرایی باید با آموزش و تربیت کار‌شناسان زبده حداکثر همکاری را در ارائه اطلاعات دقیق و جامع برای استفاده حداکثری از قابلیت‌های این سامانه در مسیر توسعه و پیشرفت استان داشته باشند.

قائمی با تاکید بر ضرورت و اهمیت نصب و راه اندازی این سامانه در دستگاه‌های مختلف اداری استان اضافه کرد: این سامانه نقش موثری در تصمیم سازی و تصمیم گیری مدیران در برنامه ریزی‌های توسعه دارد و باید زیر ساخت‌های این سامانه در فاصله زمانی کوتاهی در استان فراهم شود.

این سامانه دارای یک نسخه ملی و ۳۱ سامانه منطقه‌ای است. این سامانه، دارای قابلیت اتصال به تمامی سرویس‌های ارائه نقشه و تصویر ماهواره‌ای داخلی و خارجی در محیط وب بوده و علی رغم ذخیره سازی اطلاعات تصاویر ماهواره‌ای و استفاده از آن، امکان سوء استفاده از اطلاعات داخلی را از بین می‌برد. همچنین نظارت فراگیر و مؤثر و رصد مستمر و بر خط، به کارآیی نظام اقتصادی و اجتماعی و تسریع در روند توسعه متوازن کشور منتهی می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز