خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با یکی از کارگران برنج کار استان گیلان مطرح شد؛

دولت در تامین نهاده‌ها از برنج کاران حمایت نکرد / خشکسالی جدی‌ترین مشکل

asdasd
کد خبر : ۲۰۳۵۱۳

«در حال حاضر کارگران برنج‌کار از بازار آزاد هر کیسه کود شیمیایی ۵۰ کیلویی را بین ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان، سم‌ ۱۰ کیلویی را ۶۰ هزار تومان و علف‌کش را لیتری ۸ هزار تومان خریداری می‌کنند.»

در حالی‌که کارگران برنج‌کار استان گیلان از نبود حمایت‌های دولت در زمینه تهیه کود و سموم کشاورزی گله‌مندند، رییس انجمن برنج ایران می‌گوید مشکلات تامین نهاده‌های کشاورزی با تشکیل اتحادیه «تامین نهاده‌های کشاورزی» توسط کارگران برنج‌کار حل‌شدنی است.

«کاظم پورباقری» یک کشاورز در گیلان به ایلنا گفت: کارگران برنج‌کار استان گیلان امسال نهاده‌های کشاورزی چون کود را از بازار آزاد و با بهایی بالا تهیه کردند.

این کارگر برنج‌کار در تشریح مشکلات شالی‌کاران اظهار داشت: در حال حاضر کارگران برنج‌کار از بازار آزاد هر کیسه کود شیمیایی ۵۰ کیلویی را بین ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان، سم‌ ده کیلویی را ۶۰ هزار تومان و علف‌کش را لیتری ۸ هزار تومان خریداری می‌کنند.

وی افزود: برای یک هکتار زمین کشاورز باید ۳ کیسه کود شیمیائی، ۲۵ کیلو سم‌ و ۱۵ لیتر علف‌کش مصرف کند.

این برنج‌کار گیلانی ادامه داد: اگر به این بخش از هزینه‌ها، هفت ماه تلاشی که کارگران برنج‌کار برای برداشت محصول صرف می‌کنند را بیافزاییم، در ‌‌‌نهایت مشاهده می‌شود سود «تامین کننده‌ای» عاید کشاورز نشده است.

پورباقری با بیان این‌که زیان‌های ناشی از خشکسالی را نیز باید به جمع این هزینه‌ها افزود، خاطر نشان کرد: باید به فهرست این هزینه‌ها مخارج یک کارگر روزمزد در هنگام دروی محصول که از ۶۰ تا ۱۰۰ هزار تومان در نوسان است را نیز اضافه کرد.

خشکسالی جدی‌تری مشکل
رییس انجمن برنج‌کاران ایران خشکسالی در کشور را جدی‌ترین تهدید کارگران برنج‌کار در سطح ملی عنوان کرد.

«جمیل علی‌زاده‌شایق» در ارزیابی وضعیت کارگران برنج کار به ایلنا گفت: با توجه به اتمام فصل برداشت این محصول عمده مشکل این کارگران خشکسالی حاکم بر کل کشور است.

وی در ادامه گفت: چنان‌چه تدبیری در این زمینه اندیشیده نشود، این گروه از کارگران کشاورز با تهدیدی جدی در آینده نزدیک روبه‌رو خواهند شد.

علی‌زاده‌شایق تشریح کرد: طبق طرح «شناسایی بهترین مناطق کشت برنج» که توسط وزارت جهاد کشاورزی در سال ۱۳۶۲ انجام گرفت، ۵۳۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی کل کشور بدون ریسک کم‌آبی هستند و این در حالی‌است که ۶۳۰ هزار هکتار از اراضی کشور زیر کشت برنج قرار داشته و برنج‌کاری می‌شود.

رییس انجمن برنج‌کاری کشور در خصوص راهکارهای کاهش مشکل کارگران برنج‌کار گفت: چنان‌چه وزارت کشاورزی وارد عمل شده و کمک کند تا مناطقی که کمتر دارای ریسک آب هستند برای کشت برنج انتخاب شوند، کارگران برنج‌کار با مشکلات کمتری در این زمینه مواجه خواهند شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز