خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

تکمیل دو خطه شدن ریل تهران – قزوین – زنجان تا بهار آینده

asdasd
کد خبر : ۹۸۸۵۵۶

وزیر راه و شهرسازی گفت: : بابت راه آهن سیاست شهرسازی در جمهوری اسلامی سیاست شهرسازی ریل پایه است. به همین خاطر هرزمان راه آهن خارج از شهر برده شده، یک کار اشتباه بود چرا که مردم از آن استفاده نکردند.

به گزارش ایلنا از وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در ادامه بازدید خود از مراحل اتمام پروژه آزادراهی غدیر (کنارگذر جنوبی تهران) به استان قزوین سفر کرد.

در این سفر که وزیر راه و شهرسازی را خیراله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل و سعید رسولی، مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و چندین نماینده استان قزوین همراهی می کردند، این عضو کابینه دولت دوازدهم از چندین پروژه ریلی و جاده ای استان بازدید و در جریان آخرین وضعیت اقدامات انجام گرفته قرار گرفت.

محمد اسلامی در ابتدای حضور در استان قزوین بازدیدهایی از محور بوئین زهرا- دانسفهان- رحیم آباد، تونل و پول شوراب، گردنه سلطان بلاغ، تقاطع ضیاء آباد داشت و در ادامه سفری به  شهرستان تاکستان داشت.

در این شهرستان وزیر راه و شهرسازی در ابتدا بازدیدی از اراضی شمالی تاکستان داشت. سپس این عضو کابینه دولت دوازدهم به همراه مدیرعامل شرکت راه آهن و نمایندگان این شهرستان در ایستگاه راه آهن تاکستان حضور یافت.

وزیر راه و شهرسازی در این بازدید درخصوص دو خطه کردن خط ریلی تهران – قزوین – زنجان، اظهار داشت: راه آهن تهران – قزوین – زنجان در حال گسترش بوده و به دنبال این هستیم تا هرچه زودتر خط دوم آن افتتاح شود.

وی افزود: احداث خطوط دوم ریلی برای وزارت راه و شهرسازی به واسطه اینکه بهره وری راه آهن توسعه یافته و با افزایش ظرفیت بار و مسافر، زمان سفر کاهش پیدا کند در اولویت وزارتخانه و شرکت راه آهن است.

وی ادامه داد: پروژه راه آهن تهران – قزوین – زنجان تا قزوین به بهره برداری رسیده و تا زنجان در حال احداث است که ۸۰ درصد پیشرفت کار دارد. در این زمینه چند نقطه گلوگاهی داریم که به خاطر داشتن معارض یا مواجه شدن با تاسیسات زیربنایی که باید جا به جا شوند، حل این موارد در دستور کار است. همچنین چند تقاطع غیرهمسطح مدنظر راه آهن برای افزایش ایمنی در دستور کار است که ان شاء ا... تا قبل پایان این دولت به اتمام خواهد رسید. این پروژه در حال اجرا بوده واگرچه مشکلاتی دارد اما امید داریم تا بهار آینده افتتاح شود.

وزیر راه و شهرسازی درخصوص بحث خروج راه آهن به خارج از شهر و اینکه در این زمینه چه تصمیمی گرفته شده است، اظهار داشت: بابت راه آهن سیاست شهرسازی در جمهوری اسلامی سیاست شهرسازی ریل پایه است. به همین خاطر هرزمان راه آهن خارج از شهر برده شده، یک کار اشتباه بود چرا که مردم از آن استفاده نکردند.

وی افزود: باید به سازگاری شهر و راه آهن و خدمات متقابل شهر و راه آهن پرداخته شود. در شهرستان تاکستان هم مردم با یکسری مشکلات بابت توسعه ساخت و سازهای اطراف ریل مواجه شده اند که قرار است با توجه به ضوابط قانونی و بررسی همه موارد تصمیم گیری لازم انجام شود.

اسلامی گفت: همزمان با گزارشی که در این زمینه به دستمان رسیده بود با مردم تاکستان هم صحبت کردیم. حتما باید در این خصوص بررسی های کارشناسی کاملتری انجام گیرد چرا که ایمنی و حریم قانونی برای سلامت جان مردم است و نمی توان به آن تخفیف و یا تغییری در آن ایجاد کرد. مساله مهم همان طور که گفته شد سازگاری شهر و ریل است و در بحث طرح جامع ریلی و طرح تفصیلی باید ملاحظاتی داشته باشیم تا مشکلات برطرف شود.

وزیر راه و شهرسازی درخصوص اینکه آیا مترو هشتگرد تا قزوین ادامه پیدا خواهد کرد، گفت: در حال حاضر چهارخطه تهران – کرج و دو خطه قزوین وجود دارد. قطار حومه ای برقرار است و مترو نیز تا هشتگرد آمده است. در این زمینه اگر بخواهیم مترو را ادامه دهیم از نظر سیستم مدیریتی به مشکل خواهیم خورد که چه بسا الان هم این مشکل وجود دارد.

وی افزود: مترو تهران برای شهر تهران است و ما به عنوان یک خدمات اضافی از آن ها سرویس می گیریم که برای این خط هم خودمان قطار لازم را در اختیارشان گذاشتیم. این مسیر قابل ادامه پیدا کردن نیست چرا که قطار حومه ای وجود دارد و با کامل شدن مسیر دو خطه هرچقدر برای سرویس دهی قطار لازم باشد، شرکت راه آهن آماده است تا انتقال به تهران سریع تر باشد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز