خبرگزاری کار ایران

زنگنه:

سربازان گمنام پارس‌جنوبی شب‌ها نخوابیدند تا آب در دل کسی تکان نخورد/ تمدن جدید آفریدیم

asdasd
کد خبر : ۹۷۵۶۳۶

وزیر نفت گفت: مرا فراموش کنید اما سربازان گمنام را که در پارس جنوبی فعالیت کردند و توسعه این میدان محصول کار صدها هزار مدیر، متخصص، مهندس و کارگر است را فراموش نکنیم. افتخار آن متعلق به کشور است. هیچ‌کس نمی‌تواند آن را متعلق به خود بداند چون تلاش جمعی و سرسختی فرزندان این سرزمین است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بیژن نامدار زنگنه در صحن علنی امروز مجلس در پاسخ به سوال نمایندگان اظهار داشت: به ما می‌گویند در پروژه‌ای که پیشرفت نداشت، چرا خلع‌ید نکردید اما خلع‌ید هم مشکل ایجاد  می‌کند. پروژه‌ای که ادعا می‌شد ۵۰ درصد پیشرفت داشته چگونه می‌توانستیم خلع‌ید کنیم؟

وی ادامه داد: مثلا شرکت صدرا ۱.۵ میلیارد دلار پول گرفته اما یک دلار هم پروژه را تحویل نداده و این به دلیل خصوصی‌سازی اشتباه بود، این شرکت در واقع مرده بود اما با کمک قرارگاه زنده شد و تعهدات آن انجام شد. آیا ما باید خلع‌ید می‌کردیم؟ ما مدارا کردیم و اکنون به نتیجه رسیدیم.

وزیر نفت تاکید کرد: ضرر وقتی است که کار دریا دچار مشکل می‌شود ضمن اینکه خسارت را ما نباید پرداخت کنیم بلکه پیمانکار باید بدهد.

وی درباره اینکه چرا پروژه طی ۳۵ ماه ضمانت پایان به اتمام نرسیده، گفت: به این خاطر است که ما در میانه کار تحریم‌ شدیم و نتوانستیم تجهیزات مورد نیاز را وارد کنیم. در پارس جنوبی، قرارگاه ۶ فاز، پتروپارس ۵ فاز، شرکت اویک ۴ فاز در دست اجرا داشتند که به همگی خسارت وارد شده و این خارج از اراده مدیریت بود.

زنگنه افزود: می‌گویند توسعه پارس جنوبی را ۱۰ سال دیرتر از قطر شروع کردید؛ باید به موضوع افت فشار می‌پرداختیم اما ما دلیل داریم. اگر به موضوع افت فشار یا افزایش ظریب بازیافت نمی‌پردازیم دلیل داریم.

وی خطاب به رئیس مجلس گفت: شما می‌دانید که پیشرفت پروژه از ابتدا تا انتها فرق دارد. در آخرین وضعیت، میزان پیشرفت پروژه را با درصد نمی‌‌توان اعلام کرد. بعضی پروژه‌ها تا ۹۹ درصد پیشرفت رسیده‌اند اما راه نمی‌افتند چون کمپرسور نداریم. ما برای اینکه یک پروژه را راه بیندازیم یک قطعه را سه بار خریدیم. در بندر کشور همسایه متوقف شد.

وزیر نفت تاکید کرد: بپذیریم که کارکنان صنعت نفت با سختی کار کردند. زمانی که رهبری از پارس جنوبی بازدید کردند فرمودند کار شما مجاهده فی ‌سبیل‌ ا‌لله است.

زنگنه خاطرنشان کرد: هزاران میلیارد دلار با تلاش سرباز گمنام عایدی کشور شده است. به ظرفیت تولید ۴۲۰ میلیون متر مکعب اضافه شده و اکنون به رقم ۷۰۰ میلیون متر مکعب در روز رسیده‌ایم. همکاران ما شب‌های زیادی نخوابیدند تا آب در دل کسی تکان نخورد. گاز منازل، صنایع، نیروگاه‌ها تامین شود و اگر امروز ضریب نفوذ گازرسانی به ۹۴ درصد رسیده است، به دلیل همین مجاهدت‌ها است.

وی با بیان اینکه ما ۲.۶ میلیون بشکه معادل فرآورده گاز تولید کرده‌ایم، اظهار داشت: می‌خواهند بگویند در ایران کاری نشده اما ما در پارس جنوبی یک ابرپروژه ایجاد کردیم که افتخار آن متعلق به جمهوری اسلامی است. یک تمدن جدید آفریده شده و این همان تحقق اقتصاد مقاومتی است.

وزیر نفت ادامه داد: مرا فراموش کنید اما سربازان گمنام را که در پارس جنوبی فعالیت کردند و توسعه این میدان محصول کار صدها هزار مدیر، متخصص، مهندس و کارگر است را فراموش نکنیم. افتخار آن متعلق به کشور است. هیچ‌کس نمی‌تواند آن را متعلق به خود بداند چون تلاش جمعی و سرسختی فرزندان این سرزمین است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز