خبرگزاری کار ایران

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی خبر داد:

واگذاری ۵ طرح بزرگراهی دیگر کشور به بخش خصوصی

asdasd
کد خبر : ۹۶۹۹۷۰

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت:‌بخش خصوصی احداث و بهره‌برداری از ۵ طرح بزرگراهی کشور را از طریق مشارکت با دولت برعهده خواهد گرفت.

به گزارش ایلنا، امیرمحمود غفاری، معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی با بیان این مطلب اظهار داشت:‌ به منظور حضور بخش خصوصی در اجرای طرح‌های عمرانی کشور، این وزارتخانه پس از تصویب واگذاری تعدادی از طرح‌های بزرگراهی کشور، روز گذشته با واگذاری ۵ طرح مهم بزرگراهی و شریانی دیگر کشور موافقت و واگذاری آن‌ها به بخش خصوصی تصویب شد.

وی افزود: تامین مالی این طرح‌ها با توجه به ایجاد ظرفیت قانونی مناسب در سال جاری و بر اساس بند (۶) تبصره (۱۹) قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور صورت می گیرد  که بر اساس این ظرفیت قانونی که به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی در قانون سال جاری تصویب شد، امکان ارتقاء شبکه جاده‌ای کشور و متعاقب آن تسهیل تردد، کاهش ترافیک، افزایش سهم جابه‌جایی مسافر و کالا در محورهای بزرگراهی با مشارکت بخش خصوصی فراهم شده است.

غفاری با اشاره به اینکه در جلسه چهارم کارگروه واگذاری متشکل از سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت دادگستری، وزارت راه و شهرسازی و اتاق بازرگانی صنایع ومعادن و کشاورزی ایران طرح های توجیهی واگذاری این طرح ها بررسی و به تصویب رسیده است، خاطر نشان ساخت: بر اساس این مصوبه به زودی فراخوان شناسایی سرمایه گذار طرح‌های مذکور از طریق رسانه‌های جمعی منتشر خواهد شد.

وی روش واگذاری پنج طرح را مشارکت به روش BOT بیان کرد و افزود: در این روش بخشی از سرمایه مورد نیاز توسط دولت به بخش خصوصی اعطا و بخشی از اعتبار مورد نیاز توسط بخش خصوصی هزینه می‌شود. پس از اتمام یا در جریان مراحل احداث با توجه به نوع قرارداد منعقد شده، اصل و سود آورده بخش خصوصی با بهره برداری و اخذ عوارض تردد از وسایل نقلیه تامین می‌شود.

وی درخصوص نحوه واگذاری این طرح‌ها افزود: احداث پروژه بزرگراه امامزاده هاشم – خمام - آقاسیدشریف با مشارکت ۳۰ درصدی دولت و ۷۰ درصدی بخش غیردولتی یکی از پروژه‌های مهم این وزارتخانه است که بزودی واگذار خواهد شد.

 همچنین وی  درخصوص طرح دوم، افزود: پروژه فومن – شفت – سراوان از محل طرح احداث بهسازی راه اصلی نمین – آستارا - اردبیل سرچمبا مشارکت ۳۰ درصدی دولت و ۷۰ درصدی بخش غیر دولتی و اگذار می‌شود .

غفاری همچنین افزود: پروژه پاتاوه - دهدشت از محل طرح احداث  راه اصلی شهرضا – بهبهان - بابا میدان و پروژه کمربندی شیراز از محل طرح احداث باند دوم شهرضا - کمربندی شیراز- سه راهی تخت جمشید دو طرح دیگری هستند که بر اساس مصوبه کارگروه ماده ۲۷ قانون الحاق واگذار خواهند شد.

وی در خصوص پروژه پاتاوه – دهدشت گفت: این طرح در یک دوره ۳ ساله توسط سرمایه‌گذار احداث و طی ۲۰ سال  مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در سالجاری از این طریق مراحل احداث بخش قابل توجهی از محورهای بزرگراهی با مشارکت بخش خصوص اجرایی می‌شود، در خصوص کمربندی شیراز، گفت: این طرح نیز با مشارکت ۳۰ درصدی دولت و ۷۰ درصدی بخش خصوصی واگذار می شود که همانند طرح قبلی در دوره‌ای ۳ ساله احداث خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز