خبرگزاری کار ایران

در نشست بررسی چالش های تحمیل نهاده های مورد نیاز کشاورزان مطرح شد؛

پیش فروش نهاده‌های دامی توسط برخی از واردکنندگان/ ۵۰ درصد نهاده‌های دامی از بازار آزاد تامین می‌شود

asdasd
کد خبر : ۹۵۵۸۷۰

مدیرعامل اتحادیه سراسر مرغداران گوشتی کشور گفت: اقدام به پیش فروش نهاده‌های دامی که با ارز 4200 تومانی وارد کشور شده در حالی است که این تجار تنها مباشر دولت در این زمینه هستند و نه صاحب کالا بنابراین نمی‌توانند اقدام به پیش فروش آن کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید سلطانی مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران امروز در نشست بررسی چالش‌های تحمیل نهاده‌های مورد نیاز کشاورزان با بیان اینکه در حال حاضر تامین نهاده برای تولید تبدیل به یکی از معضلات بزرگ برای فعالان این حوزه شده است، اظهار کرد: در سال 98 از پانزده میلیون تن نهاده‌ای که با ارز 4 هزار 200 تومانی وارد کشور شد تنها 2 درصد آن سهم اتحادیه دامداران بوده است درحالی که  این اتحادیه نماینده اصلی تولیدکنندگان است.

وی ادامه داد: ما از آبان ماه در نوبت دریافت ارز قرار داریم در حالی که برخی از تجار که نقش واسطه را دارند با ارتباطات خود توانسته اند ارز را به راحتی دریافت کنند.

وی یادآور شد: قبل از لغو اجرای قانون انتزاع سیاست وزارت جهاد کشاورزی به این شکل بود که ابتدا نهاده های دامی وارد و سپس ارز آنها تخصیص می‌یافت به این ترتیب توزیع ارز عادلانه‌تر صورت می گرفت و تولید کنندگان می توانستند از نهاده‌های دامی بهتر بهره مند شوند.

سلطانی با تاکید بر اینکه در حال حاضر با افزایش قیمت نهاده‌های تولید هزینه تولید نیز افزایش یافته است افزود: در حال حاضر تولید کنندگان بیش از 50 درصد نهاده ‌های دامی از بازار آزاد تامین می‌کنند که به معنی افزایش قابل توجه هزینه تولید برای آنها است.

سلطانی خاطرنشان کرد: 70 درصد از هزینه تولید در بخش دام مربوط به خوراک می‌شود که هرگونه نوسانات در آن می تواند موجب زیان تولید کنندگان در این بخش شود.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران بیان کرد: مهمترین دلیل مشکلات قیمت و عرضه در بخش نهاده  های دامی را مربوط به عدم نظارت کافی از سوی دستگاههای زیربط دانست .

وی تاکید کرد: با ادامه این روند در آینده نه چندان دور تولید کاهش یافته و ما شاهد وابستگی کشور به واردات خواهیم بود.

محمد علی کمالی مدیرعامل اتحادیه سراسر مرغداران گوشتی کشور در ادامه این نشست با بیان اینکه گوشت مرغ تبدیل به یکی از عمده ترین منابع پروتئین در کشور شده است افزود: سرانه مصرف گوشت مرغ کشورمان 34 کیلوگرم است که برابر سرانه مصرفی در جهان است.

وی ادامه داد: با گرانی گوشت قرمز و ماهی، مردم گوشت مرغ را جایگزین آنها در سبد غذایی خود کرده اند .

کمالی با تاکید بر اینکه مرغداران همیشه به تعهدات خود نسبت به دولت و مصرف کنندگان عمل کرده‌اند افزود: اگر قیمت تمام شده مرغ زنده را 10 هزار تومان در نظر بگیریم تولیدکنندگان به طور متوسط تا امروز هر کیلوگرم مرغ را 9500 تومان عرضه کرده اند بنابراین آنها به تعهدات خود در این زمینه عمل کرده اند.

به گفته کمالی سال گذشته ماهیانه 120 میلیون قطعه جوجه گیری در مرغداری هم انجام که این رقم در ماه های سال به 140 میلیون قطعه نیز رسید .

مدیرعامل اتحادیه سراسر مرغداران گوشتی کشور تاکید کرد: سه ماهه ابتدا سال جاری از لحاظ نوسانات قیمت بدترین تجربه مرغداران دانست و گفت در مقابل تعهدی که مرغداران برای تامین نیاز مصرف کنندگان داشته اند دولت تنها از میان 15 تا 16 نهاده  متعهد به دو نهاده اصلی یعنی ذرت و کنجاله سویا با قیمت مصوب شده است که متاسفانه این تعهد نیز تاکنون محقق نشده است .

وی میزان واردات ذرت از ابتدا سال تاکنون با 1/4 تن عنوان کرد و افزود: به رقم اینکه این میزان از سال گذشته  این میزان بیشتر بوده با قیمت 2400 تا 3000 هزار تومان به دست مرغداران رسیده که بیشتر از نرخ مصوب است.

وی از اختلاف بین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت در زمینه واردات و توزیع نهاده‌های دامی خبر داد و گفت:‌ طبق اعلام وزارت صمت 4 میلیون و 100 هزار تن وارد کشور شده اما وزارت جهاد کشاورزی اعلام می‌کند تنها 900 هزار تن از این کالا در اختیار آنها قرار گرفته است.

کمالی در ادامه سخنان خود با انتقاد از پیش فروش نهاده های دامی توسط برخی از واردکنندگان اظهار کرد: اقدام به پیش فروش نهاده های دامی که با ارز 4200 تومانی وارد کشور شده در حالی است که این تجار تنها مباشر دولت در این زمینه هستند و نه صاحب کالا بنابراین نمی‌توانند اقدام به پیش فروش آن کنند.

ترکاشوند مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران میهن در این نشست ضمن انتقاد از تصمیم گیری هایی درباره ممنوعیت صادرات و اعمال تعرفه های سنگین برای صادرات محصولات کشاورزی اظهار کرد: از 22 تیرماه سال جاری تا امروز که دولت صادرات تخم مرغ را ممنوع کرده است مرغداران در هر کیلوگرم مرغ متحمل 2 هزار تومان زیان شده اند.

وی ادامه داد: همین موضوع موجب شده است که بسیاری از تولید کنندگان به دنبال حذف غله‌های خود باشند که این هشدار جدی درباره آینده تولید محصولات پروتئینی است.

ترکاشوند با اشاره به اعتراض اتحادیه که ممنوعیت صادرات تخم مرغ گفت: متاسفانه مسوولان، تصمیم گیری درباره صادرات را به اتحادیه واگذار نکرده اند و اقدام به وضع تعرفه 4 هزار  تومانی برای صادرات هر کیلو تخم مرغ کردند که این امر عملا صادرات را متوقف کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز