خبرگزاری کار ایران

مدیر کل بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشور:

نوار حافظه و مکالمات خلبان سالم است/ درباره پرداخت ارزی یا ریالی خسارت‌ها تصمیم‌گیری می‌شود

asdasd
کد خبر : ۸۵۷۸۸۰

مدیر کل بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشور گفت: در جلسه‌ای که با کمیسیون سوانح کشوری داشتیم آنها هم تایید می‌کنند که اطلاعات جعبه سیاه و مکالمات خلبان سالم است.

حسن رضایی درباره اقدامات انجام شده در خصوص بررسی سانحه سقوط هواپیمایی اوکراینی گفت: ما امروز صبح کارمان را در دو مقوله شروع کردیم یک جلسه امنیتی برای حضور اوکراین برگزار کردیم، جلسه دیگر نیز جلسه تخصصی برای نحوه بررسی و دانلود جعبه سیاه بود. ما در جلسه دوم از متخصصان جعبه سیاه در کشور استفاه کرده‌ایم.

وی ادامه داد: ما توانایی بازخوانی جعبه سیاه را داریم و کارشناسانی از شرکت‌های هواپیمایی قشم ایر، ماهان و آسمان که با تجهیزات روز دنیا آشنا هستند برای دانلود و تحلیل جعبه سیاه استفاده کردیم.

رضایی گفت:  در جلسه‌ای که با کمیسیون سوانح کشوری داشتیم آنها هم تایید می‌کنند که اطلاعات جعبه سیاه نوار حافظه و مکالمات خلبان سالم است و با رویکردی که مقامات بالاتر دستور داده‌اند در یک آزمایشگاه مناسب با حضور مقامات قضایی ارزیابی را انجام می‌دهیم که آیا می‌توانیم جعبه سیاه را بازسازی کنیم یا خیر؟

وی با بیان اینکه اوکراین هم معتقد است که این ارزیابی را ما انجام دهیم، گفت: ما با کشورهای مختلف توافقنامه داریم و اگر نتوانستیم خودمان انجام دهیم 4 گزینه برای همکاری داریم و می‌توانیم از کشورهای روسیه، اوکراین، کانادا وفرانسه استفاده کنیم آنها نیز آمادگی همکاری دارند.

مدیر کل بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشور گفت: ترجیحا این اطلاعات را علاقه داریم در کشور بازسازی و دانلود کنیم ما نرم‌افزارهای لازم و متخصصان را در این زمینه در اختیار داریم اما چنانچه اطلاعات صدمه دیده باشد ممکن است تصمیم بگیریم اطلاعات را دانلود کرده و از کشورهای دیگر استفاده کنیم.

رضایی درباره این پرواز توضیح داد: پرواز از اوکراین وارد تهران می‌شود و دو خلبان آن در هتل استراحت می‌کنند یک خلبان دیگر در هتل بوده و هر سه برای پرواز به فرودگاه مراجعه می‌کنند. علت تاخیر پرواز نیز  به دلیل لودینگ هواپیما بوده است.

وی گفت: این هواپیما پر از مسافر بوده و بار مسافران نیز زیاد بوده است. زمانی که خلبان برای پرواز مراجعه می‌کند به طور همزمان بحث مسافرگیری و انتقال بار مسافر به داخل هواپیما انجام شده بوده اما از آنجا که در فصلی هستیم که ممکن است به دلیل شرایط بد آب و هوایی امکان فرود در فرودگاه مقصد نباشد بنابراین خلبان درخواست سوخت اضافی برای مقصدهای جایگزین احتمالی می‌کند.

رضایی با اشاره به اینکه سوخت اضافی نیز به هواپیما منتقل شد، ادامه داد: ازآنجا که تعداد مسافر و بار از وزن مجاز برای تیک‌اف هواپیما بالاتر بوده است و یا باید سوخت تخلیه می‌شد یا مسافر یا بار تخلیه شود که خلبان در این زمان تصمیم می‌گیرد مقداری از بار مسافران را پیاده کرده تا هواپیما به وزن مجاز برسد  که این موضوع باعث تاخیر شده بود.

وی گفت: بر اساس تصمیم خلبان، بار پیاده می‌شود تا با پرواز بعدی به کیف ارسال شود این موضوع نیز مشکل فنی نبوده بلکه هماهنگی عملیاتی برای ایمنی پرواز بوده است.

وی درباره پرداخت خسارت نیز گفت: ما پیمان‌های مختلف را داریم، پیمان شیکاگو یا پیمان ورشو و باید کشور اوکراین مشخص کند عضو کدام پیمان است و بیمه نامه هواپیما از کدام شرکت است؟ ما درخواست بیمه نامه هواپیما را کرده‌ایم تا بحث خسارت‌های مسافران را در نظر بگیریم.

وی تصریح کرد: همچنین شرکت بهره‌بردار هواپیما متصدی پرداخت خسارت به اموال عمومی است که در این سانحه صدمه دیده است. شرکت اوکراین اینترنشنال از بیمه پوششی استفاده کرده است. درباره بحث پرداخت ارزی یا ریالی در کمیته‌ای تصمیم‌گیری می‌شود.

رضایی خاطرنشان کرد: این سانحه یک سانحه مرگبار بزرگ است. سایت سانحه بسیار عظم است. بررسی سانحه ممکن است یک سال تا دو سال طول بکشد و خواندن جعبه سیاه یک تا دو ماه هم به طول می‌انجامد. ما خواهش می‌کنیم فضای عمومی را آرام کنید تا کار بدون هیچ شک و تردیدی و در حداقل زمان انجام شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز