خبرگزاری کار ایران

امضا سند مشترک همکاری مشکلات سیل با فائو/ تحریم‌های آمریکا مشمول همکاری ایران و فائو نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۸۴۸۲۵۰

سند مشترک همکاری در زمینه ارتقا فناوری‌های پیش آگاهی و مدیریت مسایل و مشکلات سیل در بخش آب و خاک کشاورزی با حضور معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی نمایند سازمان جهانی فائو، وزارت امور خارجه به امضا رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، صبح امروز مراسم امضا سند مشترک همکاری در زمینه ارتقا فناوری‌های پیش آگاهی و مدیریت مسایل و مشکلات سیل در بخش آب و خاک  کشاورزی با حضور معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی،  نماینده  سازمان جهانی فائو  و وزارت امور خارجه کشور به امضا طرفین رسید.

 اهداف این سند حمایت فنی، استفاده از تجارب مدیریتی برای رفع مشکلات سیل، مدیریت ریسک سیل در بخش کشاورزی، آشنایی با تکنولوژی و فناوری در بحث کاهش آثار مخرب سیل و برگزاری دوره‌های آموزشی برای بهره برداران و... عنوان شد.

 اعتبار اجرای این سند ٣٩٥ هزار دلار است که تمام آن توسط سازمان فائو تامین می‌شود. ٣٠ درصد از این اعتبار برای خرید لوازم و تجهیزات و مابقی در بحث آموزش و ایجاد ظرفیت و مشارکت بهره‌برداران و آشنایی آن‌ها با روش‌های جدید برای مقابله با سیل و ... هزینه خواهد شد.

در این مراسم علیمراد اکبری معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه در اجرای این سند دستگاه‌ها و ارگان‌های کلیدی زیادی دخیل خواهند بود، اظهار کرد: با همکاری دفتر فائو پروژه TPC (همکاری ایران و فائو در تقلیل خسارت سیل) دفتر منطقه بانکوک فائو، دفتر فائو در تهران، سازمان هواشناسی، وزارت نیرو، سازمان جنگل‌ها، دفتر امور بین الملل وزارت جهاد کشاورزی و دفتر بحران این وزارتخانه اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: اعتبار این پروژه 395 هزار دلار است که 30 درصد آن بری خرید لوازم و تجهیزات مورد نیاز و مابقی برای آموزش، ایجاد ظرفیت، مشارکت بهره‌برداران هزینه خواهد شد.

اکبری با تاکید بر اینکه تمام اعتبار پروژه TPC توسط سازمان فائو تامین می‌شود افزود: اهداف مهمی برای این پروژه در نظر گرفته شده است که از جمله آن می‌توان به بهبود امنیت غذایی و تغذیه آب و خاک در اراضی‌ای که از سیل خسارت دیده‌اند اشاره کرد.

وی همچنین از دیگر اهداف پروژه مذکور را انتقال تجربیات سایر کشورها به ایران در بحث مدیریت حوادث، خطرات طبیعی، آموزش کارشناسان، آموزش بهره‌برداران عنوان کرد.

اکبری گفت: آموزش‌ها طی شش دوره و در هر دوره برای 35 نفر با هدف افزایش تاب‌آوری در برابر  خطرات ناشی از تغییرات اقلیمی و سیل برگزار خواهد شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی مدت اجرای پروژه  TPC را دو سال اعلام کرد و افزود: ما پروژه‌های مشترک دیگری نیز با سازمان فائو در دست اجرا داریم که از جمله آن می‌توان طرح «سیدا» را نام برد که اکنون به صورت پایلوت در قزوین در حال اجرا است.

اکبری اعتبار تخصیص یافته ازسوی فائو برای طرح سیدا را 500 هزار دلار اعلام کرد و گفت: در این طرح 80 هزار هکتار از اراضی دشت قزوین برای حسابداری آب در نظر گرفته شده است که اکنون مراحل اجرایی آن در حال انجام است.

وی ادامه داد: وزارت نیرو وظیفه حسابداری آب این پروژه را بر عهده گرفته و در این زمینه سازمان حفظ نباتات نیز با ما همکاری دارد.

اکبری در پایان سخنان خود ضمن اشاره به کمک‌های فائو در اعزام کارشناسان خود به ایران اظهار کرد: با توجه به تجربیات ایران در حوزه بهره‌وری از آب ما نیز آماده هستیم که کارشناسان و دانشمندان خود را برای تبادل دانش در اختیار سازمان فائو قرار دهیم.

در ادامه این مراسم گرولد بودکر نماینده سازمان فائو با تاکید بر اینکه اجرای پروژه TCP می‌تواند برای ایران نتایج مثبتی به همراه داشته باشد اظهار کرد: سازمان فائو 13 تا 14 درصد از کل بودجه خود را صرف اجرای پروژه‌های TCP در کشورهای مختلف می‌کند.

وی ادامه داد: به طور معمول حدا کثر 500 هزار دلار برای هر پروژه بسته به منطقه صرف می‌شود.

بودکر با بیان اینکه در پروژه‌ای که در ایران اجرا خواهد شد نیز فائو تمام هزینه ها را بر عهده دارد افزود: ما تنها از طرف مقابل می‌خواهیم در حوزه زمانی تعیین شده (دو سال) تعهدات خود را انجام داده و سرمایه‌گذاری‌های لازم در این حوزه را انجام دهد.

نماینده در پاسخ به این پرسش که آیا تحریم‌های آمریکا منجر به محدودیت همکاری فائو با ایران نشده است گفت: نوع همکاری‌های فائو در پروژه TCP مربوط به مسائل منطقه‌ای و ژئوپلتیک نمی‌شود بنابراین تحریم‌ها مشمول آن نخواهد شد.

بودکر در پایان ابراز امیدواری کرد: دولت ایران در اجرای تمام طرح‌های فائو همکاری‌های مثمرثمر را داشته باشد تا پروژه‌ها به نتایج قابل انتظار برسد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز