خبرگزاری کار ایران

عضو شواری عالی شهرسازی:

وجود ۶۸ هکتار بافت فرسوده کشور

asdasd
کد خبر : ۸۳۳۶۱۶

عضو شورای شهر تهران از وجود ۶۸ هکتار بافت فرسوده در شهرهای کشور خبر داد و بر لزوم تغییر الگوی نوسازی این بافت ها در پایتخت تأکید کرد.

به گزارش ایلنا، زهرا نژادبهرام در نشست سیاست گذاری مسکن گفت: ۶۸ هکتار بافت فرسوده و ۱۰ هزار بافت ناپایدار در شهرهای کشور داریم که باید به سرعت مورد بازآفرینی قرار گیرند و هر اقدامی در خصوص بهسازی این بافت ها ارزشمند است.

وی افزود: حوزه بازآفرینی شهری و نوسازی بافت های فرسوده به سرمایه های مردمی وابسته است و هر نوع جذب سرمایه در راستای ارتقای کیفیت زندگی مردم، ارزشمند است.

وی با بیان اینکه تهاتر در حوزه مصالح ساختمانی برای جلب سرمایه گذاران در بازآفرینی شهری مؤثر است، ادامه داد: از طریق تهاتر می توان ارتباطات مؤثری میان سرمایه گذار با بخش های مختلف ساخت و ساز مسکن به خصوص نوسازی بافت فرسوده برقرار کرد.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه الگوی ساخت و ساز در شهرهای جدید پرند و پردیس، منطقه ۲۲ پایتخت و بافت فرسوده تهران متفاوت است، یادآور شد: در شهرهای جدید اطراف تهران و منطقه ۲۲ امکان احداث برج های بلندمرتبه وجود دارد اما الگوی ساخت مسکن در بافت های فرسوده به سمت ساخت واحدهای مسکونی با تراکم پایین باید سوق داده شود.

وی درباره علت عدم استقبال انبوه سازان از طرح ملی مسکن گفت: انبوه سازان بازار برای فروش مسکن ندارند اگر دولت بتواند تضمین فروش واحدهای ساخته شده را به آنها بدهد، انبوه سازان نیز می توانند در آن سرمایه گذاری کنند.

عضو شورای عالی شهرسازی و معماری در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه اقدام ملی مسکن به نتیجه می رسد یا خیر؟ اظهار داشت: معتقدم این طرح به سرانجام خواهد رسید، اما اگر انبوه سازان در مقابل تصمین فروش واحدهای ساخته شده خود، بتوانند تضمین کیفیت بنا را به مشتریان ارائه دهند، مردم نیز از آن استقبال می کنند. نباید در طرح ملی مسکن مشابه آنچه در مسکن مهر رخ داد، شاهد کاهش کیفیت ساخت و ساز باشیم.

وی با تأکید بر لزوم ایجاد فضای گفت وگو میان دولت و بخش خصوصی ساخت و ساز، گفت: در حال حاضر چنین فضایی میان انبوه سازان با وزارت راه و شهرسازی در موضوع برنامه اقدام ملی تولید و عرضه مسکن وجود ندارد.

در ادامه این نشست بهمن مؤمنی مقدم نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران د درباره نقش این سازمان در نوسازی بافت فرسوده گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران پیشنهاد اولیه ای به وزارت راه و شهرسازی ارائه داده که بر اساس آن معاونت مسکن و ساختمان این وزارت خانه با نظام مهندسی تهران در خصوص بازسازی بافت فرسوده تفاهم نامه ای به امضا برسانند. البته در چند سال قبل تفاهم نامه ای میان شرکت بازآفرینی شهری با نظام مهندسی تهران به امضا رسیده بود، اما اجرایی نشد.

وی در خصوص تسهیلاتی که سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران قرار است در راستای اجرای طرح ملی مسکن اجرا شود، ارائه خواهد داد، افزود: در این طرح وظیفه نظام مهندسی نظارت بر ساخت و ساز است.

مؤمنی مقدم در خصوص اعطای تخفیفات نظارت بر ساخت و ساز در طرح ملی مسکن گفت: بخش مهمی از این پول به مهندسان ناظر اختصاص دارد که نمی توانیم از سهم ناظر کم کنیم اما در بخش کمی که سهم سازمان است، در نظر داریم تا امکان اعطای تخفیف به پروژه های نظارت بر ساخت فراهم شود.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز