خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس:

آغاز جبران افت فشار گاز پارس جنوبی با توسعه میدان بلال

asdasd
کد خبر : ۸۰۹۶۱۰

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس اظهار داشت: از این به بعد به فکر نگهداشت تولید خواهیم بود. تاکنون افت فشار نداشتیم اما تا پنج سال آینده خواهیم داشت و هر سال 28 میلیون متر مکعب از تولید کم می‌شود که باید جبران شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمد مشکین‌فام در مراسم امضای قرارداد توسعه میدان گازی بلال بین شرکت نفت و گاز پارس و پتروپارس اظهار داشت: توسعه پارس جنوبی از 20 سال پیش شروع شد و بر اساس چشم‌انداز تعریف شده 29 فاز با یک میلیارد فوت مکعب گاز و تولید از یک بلوک لایه نفتی در دستور کار قرار گرفته بود که این اهداف به زودی محقق می‌شود و برای 25 سال آینده چشم‌انداز جدیدی تعریف می‌شود و آن تامین 75 درصد گاز مصرفی کشور است.

وی افزود: تا پایان سال پنج سکوی باقیمانده یارد صدرا نصب می‌شود و کلیه بلوک‌ها جز فاز 11 فعال خواهد شد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس تصریح کرد: از این به بعد به فکر نگهداشت تولید خواهیم بود. تاکنون افت فشار نداشتیم اما تا پنج سال آینده خواهیم داشت و هر سال 28 میلیون متر مکعب از تولید کم می‌شود که باید جبران شود.

وی با بیان اینکه برای جبران افت فشار دو راهکار کوتاه‌مدت و بلندمدت در نظر گرفته‌ایم گفت: راهکار کوتاه مدت‌ از اسیدکاری چاه‌ها که تاکنون 11 چاه اسیدکاری شده و تا پایان سال 10 حلقه چاه دیگر نیز اسیدکاری خواهد شد. همچنین مشبک کاری لایه‌ها از دیگر اقدامات کوتاه مدت است که برای 11 حلقه چاه انجام شده تا بتوانیم افزایش تولید داشته باشیم تعمیر چاه‌ها در دستور کار قرار گرفته و در این راستا طی شش ماه اول یک حلقه چاه و تا پایان سال چهار حلقه دیگر تعمیر خواهد شد و همچنین هفت حلقه چاه جدید در دستور کار قرار گرفته است تا بتوانیم گاز بیشتری تولید کنیم.

وی ادامه داد: همچنین لوله‌کشی بین سکوها همانند آنچه کشور قطر انجام داده در دستور کار قرار دادیم که به این ترتیب افت فشار نصف می‌شود. ضمن اینکه اضافه کردن خطوط را نیز در دستور کار قرار دادیم.

وی با اشاره به راهکارهای بلندمدت برای جبران افت فشار، به حفر چاه‌های اکتشافی در بلوک گازی یلدا، اشاره کرد و گفت: انجام فعالیت‌های عملیاتی در نواحی شمالی میدان گازی پارس جنوبی و طراحی و نصب سکوهای تقویت فشار گاز گام‌های بعدی این شرکت برای تحقق نگهداشت تولید خواهد بود، توسعه میدان‌هایی مانند پارس شمالی، فرزاد و کیش نیز در برنامه است و در آینده گاز تولیدی این میدان‌ها پس از توسعه به پالایشگاه‌های خشکی منتقل خواهد شد.

مشکین فام طراحی و ساخت و نصب ایستگاه تقویت فشار را آخرین راه بلند مدت برای جبران افت فشار ذکر کرد.

وی در ادامه اظهار داشت: در قرارداد توسعه بلال سعی کردیم تمام مشکلات قراردادهای قبلی که به دلایل تحریم وجود داشت رفع شود در این قرارداد پتروپارس، پیمانکار عمومی است سرمایه‌گذاری از سوی کارفرما صورت می‌گیرد و پاداشی نیز به پتروپارس تعلق نمی‌گیرد.

وی در ادامه تاکید کرد: همان گونه که تاکنون از توسعه پارس جنوبی حمایت شده از قوای سه گانه تقاضا داریم که برای ادامه کار نیز روی آن متمرکز شده و حمایت کنند تا 75 درصد گاز کشور از این میدان تامین شود.

مشکین فام با اشاره به ظرفیت ۲۷ میلیارد فوت مکعبی فراورش تاسیسات پارس جنوبی در روز، گفت: با احتساب ایران ال.ان.جی این طرفیت به ۲۹ میلیارد می‌رسد، بنابراین باید به فکر تامین خوراک این تاسیسات باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز