خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری اعضای اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی مطرح شد:

فرصتی برای 600 هزار بشکه مازاد فرآورده / فضای سنگینِ تصویب لایحه تجارت

asdasd
کد خبر : ۸۰۳۲۲۰

در حال حاضر در شرایطی که فضا چندان خوب نیست و فسادهای اخیر بین مردم بدبینی ایجاد کرده، مجلس بحث لایحه تجارت را بررسی می‌کند که به شدت سختگیرانه این قانون تصویب می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، سید حمید حسینی در نشست خبری که با حضور اعضای اتحادیه صادرکنندگان فرآوره‌های نفت ، گاز و پتروشمیی در جمع خبرنگاران برگزار شد، گفت:  دیپلماسی فعال دولت و محمدجواد ظریف آمریکا را منفعل کرده و به جامعه این امیدواری را داده است که شاید بخشی از مشکلات کشور که عمدتا تحریم است، حل شود.

نفع نفت از برجام

وی افزود: نفت از برجام بیشترین نفع را برد و اکنون در شرایط تحریم بیشترین ضربه را هم نفت متحمل می‌شود و وقتی بیشترین فشارها بر صنعت نفت وارد می‌شود، فعالین بخش خصوصی صنعت نفت و گاز هم با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شوند. امیدواریم با وجود انفعالی که امریکا مجبور شد در کنفرانس سران اعتراف کند آمادگی مذاکره با ایران را دارد تنش‌ها کم شود و  راه برای فعالیت بخش خصوصی باز شود.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی تصریح کرد: دولت در ماه‌های گذشته با بازگشت ثبات و تثبیت نرخ ارز فضایی فراهم کرده که بخشی از نگرانی‌های بخش خصوصی راجع به پیمان و تعهدی ارزی با کم شدن شکاف بین ارز سنا و نیما کم شود و این اقدام خوبی بوده است.

وی همچنین به بحث حمایت دولت از استارت‌آپها و دانش بینان‌ها اشاره و ابراز امیدواری کرد که آثار آن در صنعت نفت هم دیده شود.

کمک بیت کوین به اقتصاد در شرایط تحریم

حسینی ادامه داد: با وجود پذیرش ارز دیجیتال از سوی دولت هنوز برای ثبت سفارش و ورود دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال اقدامی صورت نگرفته است. باید از زمان غیر پیک مصرف برق حداکثر استفاده را داشته باشیم در غیر این صورت فرصت استفاده از این امکان در شرایط تحریم و کمکی که به اقتصاد کشور می‌کند، از دست می‌رود.

600 هزار بشکه مازاد تولید فرآورده داریم

وی همچنین گفت: شعار ما تبدیل حامل‌ها به فرآورده است، اکنون حدود 600 هزار بشکه در روز مازاد ظرفیت تولید فرآورده داریم که به عنوان گازوئیل، مازوت، بنزین و نفتا صادر می‌شود، با وارد مدار شدن ستاره این ظرفیت افزایش می‌یابد. خوشبختانه مجلس اخیرا طرحی مصوب و ابلاغ کرد که دولت به افزایش ظرفیت پالایشگاه و میعانات گازی با استفاده از ظرفیت سرمایه گذاری مردم مکلف شد. بنا بر این شد که حدود 2 میلیون بشکه مجوز جدید اعطا کند و حدود 30 درصد سهام در بورس عرضه شود و از منابع صندوق توسعه ملی هم بتوانند استفاده کنند، علاوه بر آن تنفس خوراک به اندازه کل سرمایه گذاری داده شود که به تامین نقدینگی کمک می‌کند. 

فضای سنگین برای تصویب لایحه تجارت

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی افزود: در حال حاضر در شرایطی که فضا چندان خوب نیست و فسادهای اخیر بین مردم بدبینی ایجاد کرده، مجلس بحث لایحه تجارت را بررسی می‌کند که به شدت سختگیرانه این قانون تصویب می‌شود، اکنون که فضای سنگینی بر کشور حاکم است، امیدواریم تاثیری جدی روی لایحه نگذارد. این یک لایحه اساسی در اقتصاد کشور است، امیدواریم مجلس در تصویب لایحه تجارت بدرستی عمل کند.

وی یادآور شد:  به نظر می‌رسد همانگونه که مجلس در زمینه نفت و گاز پتروشیمی ضعف دارد در بحث حقوقی هم توانمندی ندارد امیداوریم از توان بخش خصوصی در زمینه تصویب این لایحه کمک بگیرد.

تاکید بر مبارزه با فساد

حسینی همچنین به بحث برخورد قوه قضائیه با فساد اشاره و اظهار داشت: بیش از فاسد برخورد با فساد مهم است، ریشه فساد در اقتصاد دولتی و نفتی است، امیداریم با رهنمود رهبری و همکاری سه قوه مبارزه با فساد و فاسدین که باعث یاس فعالین اقتصادی و نگرانی مردم شده‌اند، اجرایی شود.

وی تاکید کرد: برای گذر از فساد باید به قانون رگولاتوری تن بدهیم، اگر سال‌ها قبول کرده بودیم که به جای اقتصاد دولتی، سازوکاری تعیبه کنیم که منافع ملی لحاظ شود، اکنون مشکلی نداشتیم.

اولین نمایشگاه صنایع پایین دستی، نفت، گاز و پتروشیمی برگزار می شود

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی به برگزاری نخستین نمایشگاه صنایع پایین دستی، نفت، گاز و پتروشیمی توسط بخش خصوصی در زمستان امسال اشاره کرد و افزود:‌ در تلاشیم تا خریداران را از کشورهای همسایه برای حضور در این نمایشگاه دعوت کنیم.  

لزوم کنترل یارانه انرژی

در ادامه ابوالقاسم هاشمی با اشاره به اینکه دولت به نمایندگی از ملت باید بر یارانه انرژی کنترل داشته باشد،‌ گفت:‌ همه با کنترل موافقیم اما عدم اطلاع‌رسانی و قوانین یک شبه برای بخش خصوصی مشکل‌ساز است.

وی افزود: خصوصی‌سازی که در سال‌های گذشته انجام شده مشکلاتی ایجاد کرده و با توجه به این شرایط، روان‌سازی در محیط کسب و کار باید توسط دولت انجام شود که از جمله آن رگولاتوری و تنظیم نظام سیاستگذاری است. البته این موضوعات یک شبه انجام نمی‌شود و نیازمند بستر اقتصادی است.

بخش خصوصی میداندار نیست

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتْ گاز و پتروشیمی گفت: بخش خصوصی هنوز میدان‌دار نیست و این در حالی است که باید برنامه‌های بلندمدت داشته باشیم.

وی با ابراز امیدواری از اینکه فساد در فروش نفت در دوره قبلی تحریم‌ها، بهانه‌ای برای ممانعت حضور بخش خصوصی نشود، خاطرنشان کرد: فروش نفت در بورس کوتاه مدت نیست و نیاز به برنامه‌ریزی دارد تا در جهت منافع ملی کشور محقق شود.

وحید شیخی نیز در این نشست خبری با اشاره به اینکه فضای امید در کشور شکل گرفته،‌ گفت:‌ نباید فشار یکسال گذشته را نادیده بگیریم و لازم است بررسی شود چرا با یک فشار بیرونی با مشکل مواجه می‌شویم تا در زمان رونق و یا رکود بتوانیم کار را پیش ببریم.

وی افزود: نیاز اتحادیه‌ها آمار و ارقام دقیق است تا بتوانند تحلیل ارایه داده و از مشکل عبور کنند، البته اکنون با مشکل کمبود نقدینگی نیز در کشور مواجهیم. 

فرصتی برای تولید قیر بیشتر

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتْ گاز و پتروشیمی در ادامه گفت: با توجه به قوانین بین‌المللی دریایی، ‌از ابتدای سال 2020، ‌امکان تردد کشتی‌ها با سوخت بالای 3.5 درصد سولفور متوقف می‌شود که این باعث ایجاد مازاد VB در کشور خواهد شد و می‌توان از این فرصت برای تولید قیر بیشتر استفاده کرد.

وی تاکید کرد: سالانه 22 میلیون تن VB در کشور تولید می‌شود و این در شرایطی است که ظرفیت تولید قیر 7 میلیون تن در سال است که نشان می‌دهد 15 میلیون تن مازاد VB وجود دارد و لازم است برنامه‌ریزی برای گسترش صادرات و مصرف داخل قیر داشته باشیم. 4.5 میلیون تن قیر توسط مجلس برای ایجاد راه‌های روستایی در نظر گرفته شده است، اگر به جای تهاتر،‌ اعتبار ریالی برای خرید قیر در نظر گرفته شود می‌تواند جلوی فساد بیشتر را بگیرد. 

وی همچنین گفت: شرایطی که در این سال‌ها وجود داشته هر سال اصلاح شده و سال 97 این ساختار مطلوب بود و این اقدامات، تعهدات ریالی دولت را کاهش می‌دهد.

شیخی گفت:  هزینه‌هایی که به تولیدکننده و صادرکننده تحمیل می‌شود تنها توسط بخش پایین‌دستی قابل تحمل نیست زیرا توقف کالا در بنادر و تعیین  اسناد، هزینه‌هایی را به صادرکننده تحمیل می‌کند که در شرایط جنگ اقتصادی باید توسط دولت پذیرفته شود.

فرمول تعیین نرخ خوراک بروز شود

وی یادآور شد: فرمول‌های تعیین قیمت خوراک به روز شود تا با توجه به شرایط کشور، ریسک تولیدکننده و صادرکننده را کم کنیم و وضعیت پالایشگاه‌ها نیز بهتر شود.

مشکلات صادرات محموله به نام ایران

صدیقه سعیدی نیز با اشاره به اینکه فروش فرآورده‌های نفتی در بورس، بازار را شفاف می‌کند،‌ ادامه داد:‌ اما در شرایط تحریم این‌کار باعث افزایش هزینه صادرات می‌شود زیرا محموله به نام ایران ثبت شده و برای فروش به مشتریان باید تمام اسناد و مدارک را تغییر دهیم.البته این مشکل برای صادرات فرآورده‌های نفتی به کشورهای همسایه وجود ندارد اما برای صادرات به مقاصد دورتر مدارک تعویض می‌شود و هزینه‌ها بالا می‌رود.

وی ادامه داد:‌ قیمت نفت و دلار بر قیمت فراورده‌های نفتی تاثیرگذار است بنابراین اگرچه قیمت نفت پایین آمده اما نوسانات قیمت دلار در داخل کشور مشکل‌ساز بوده است بنابراین نمی‌توانیم قیمت‌ها را ثابت نگه داریم و امکان صادرات وجود ندارد.

عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتْ گاز و پتروشیمی تاکید کرد: باید باور کنیم تحریم‌ها در صادرات اثر داشته بطوری که حتی از حضور ایرانی‌ها در کنفرانس‌های بین‌المللی جلوگیری می‌کنند.

 فرزان گلچین نیز در این نشست با بیان اینکه هدف ما این است تا کالایی تولید و صادر کنیم که ارزش افزوده بالایی داشته باشد، ‌گفت:‌ قطعا مشکلات بازاریابی در آینده با توجه به ذائقه مصرف ایجاد خواهد شد و فروش محصول با ارزش بالا را با مشکل مواجه می‌کند.

وی با بیان اینکه در صادرات فرآورده‌های نفتی مشکلی وجود ندارد،‌ادامه داد:‌ اکنون مشکل صادرات نفت خام است چون ما فراورده‌ها را به هر نحوی صادر کرده‌ایم.

نقل و انتقالات سدی محکم در برابر تجارت خارجی

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتْ گاز و پتروشیمی تاکید کرد:‌ البته در نقل و انتقالات ارزی و تعاملات شفاف و رسمی، مشکلاتی وجود دارد که مانند سد محکمی در برابر تجارت خارجی قرار گرفته است.

صادارات ادامه دار است

وی ادامه داد: صادرات فرآورده‌های نفتی از آن جهت ادامه‌دار است که بازار مصرف مباحث تخصصی دارد و در میان مدت، فروش فراورده به مشکل بر نمی‌خورد.

مقاصد صادرات

گلچین با اشاره به مقاصد صادراتی گفت: عراق، افعانستان و پاکستان  و مالزی از جمله مقاصد سنتی هستند، صادرات با واسطه به امارات نیز در جریان است و بخشی از فرآورده‌های نفتی ایران نیز به چین،‌ هند صادر می‌شود.

با تغییر قیمت بازار سنتی را حفظ کردیم

وی یادآور شد: با تغییرات قیمت نفت و اختلافات قیمت ارز در داخل کشور به سختی توانسته‌ایم بازارهای سنتی خود را حفظ کنیم.

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی یکی از مشکلات تولیدکنندگان و صادرکنندگان را عدم برخورداری از اعتبارات و تسهیلات یکسان دانست و گفت:‌ اگر صرفا یک امکان را در اختیار یک گروه خاص قرار دهیم نابرابری در اقتصاد ایجاد می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز