خبرگزاری کار ایران

شریعت باقری:

مصرف‌کنندگان ما دنبال کالاهای ترک هستند

asdasd
کد خبر : ۷۹۲۵۶۱

رییس دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری گفت: قوه قضاییه ظرفیت‌های زیادی برای حمایت از صادر کنندگان دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد جواد شریعت باقری رییس دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری در نخستین نشست مشترک هم اندیشی حمایت حقوقی و قضایی از تجارت خارجه کشور گفت: زمانی که مسوولان سازمان توسعه تجارت ایران با ما جلسه ای گذاشته بودند در آن جلسه مطرح کردند صادرات در کشور ما در مسایلی مانند قراردادها  و تعاملات با وزارتخانه و حل و فصل اختلافات با مشکلاتی همراه است که قوه قضاییه می تواند برای رفع این مشکلات کمک کند.

وی ادامه داد: از همین رو قرار شد با مسوولان قوه قضاییه جلسه ای برگزار شود و در آن جلسه مشخص شود که چه ظرفیت هایی در قوه قضاییه وجود دارد و چه حمایت هایی می تواند از سوی قوه قضاییه صورت گیرد. ما در قوه قضاییه در جریان مسایل کشور از جمله صادرات و قراردادها هستیم اما نیاز بود که جلساتی تخصصی بر گزار شود تا به ما بگویند مشکلاتشان چیست.

رییس دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری با بیان اینکه ما در کشور با مشکلاتی مانند تحریم و مشکلاتی مربوط به صادرات نفت نیز روبرو هستیم گفت:‌با توجه به آنچه که بیان شد باید اقدام جدی در حوزه صادرات و حمایت از افرادی که در این حوزه کار می‌کنند انجام شود .قوه قضاییه ظرفیت‌های زیادی برای حمایت از صادر کنندگان دارد با بررسی این که چقدر این ظرفیت به فعلیت تبدیل می توان راهکارهایی برای حمایت از صادرکنندگان پیدا کرد.

شریعت باقری با اشاره به اینکه قضات نیز نیازمند این هستند در مسایل اقتصادی توجیه شوند گفت: درست است که باید جلسات جداگانه ای برای توجیه قضات و دادگاه ها برگزار شود اما در ابتدا معتقدم باید بدانیم مشکلات اصلی صادر کنندگان چیست و بعدا قضات را در این خصوص توجیه کنیم.

وی با اشاره  به داوری بین‌المللی بسیار مهم است گفت: چنانچه در قراردادها مشخص نشود شیوه حل و فصل اختلاف چگونه باید انجام شود اگر اختلافی بروز کند قرارداد در دادگاه‌های داخلی بررسی می‌شود یا موضوع در دادگاه‌های ما یا کشور مورد نظر بررسی می‌شود. اگر قرارداد با یک کشور پیشرفته باشد و اختلاف در دادگاه‌های یک کشور پیشرفته بررسی شود قطعا قوانین بسیاری درباره حمایت قضایی در آن کشورها وجود دارد. البته ما درباره قوانین در کشورمان مشکل نداریم بلکه در اجرای این قوانین با مشکل روبرو هستیم.

وی با اشاره به قانون داوری تجارت بین‌المللی گفت: این قانون سال 79 به تصویب رسیده و مبنای مهمی است و در دادگاه‌ها و در حمایت از قراردادها می‌تواند بسیار کمک کند. همچنین ما به کنوانسیون شناسایی و آرای داوری خارجی پیوسته‌ایم و دادگاه‌ها باید قوانین این کنوانسیون را نیز اجرا کنند.

شریعت‌باقری تصریح کرد: ما از نظر قوانین حمایتی قضایی نسبت به منطقه وضع بسیار خوبی داریم اما نسبت به اروپا هنوز با کاستی‌هایی مواجه هستیم و مقداری آموزش های قضایی در این زمینه ضعیف است. در دانشگاه‌ها به قضات این‌گونه مسایل را آموزش نمی‌دهند و در حقیقت در دانشگاه‌های قضایی قضات بیشتر با مواردی که به‌طور روزمره با آن سروکار داریم مانند شکایت از همسایه، ضد و خورد، مشاجره و ... آشنا می‌شوند و انبوه درس‌هایی که یاد می‌گیرند در این زمینه است و از موضوعاتی که درباره مباحث تجاری است کمتر بهره می‌گیرند چراکه ممکن است یک قاضی در طول قضاوتش به ندرت درگیر چنین پرونده‌هایی شود بنابراین باید راه‌حل جداگانه‌ای برای آموزش قضات در این زمینه پیدا کرد.

رییس دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری خاطرنشان کرد: بخش‌های ستادی قوه قضاییه می‌تواند حمایت بخش صادرات کشور را جلب کند. البته بخش صادرات باید بداند در دادگاه‌های داخلی اگر پرونده‌ای مطرح شود قطعا دادگاه رویکرد حمایتی است .

وی با اشاره به صادرات کشور ترکیه خاطرنشان کرد: کشور ترکیه بدون داشتن نفت و تنها از طریق صادرات وضعیت بسیار مناسبی پیدا کرده حتی بازارهای ما از آنها اشباع شده و مصرف‌کنندگان ما دنبال کالاهای ترک هستند و این وضعیت مناسبی برای تولید کنندگان ما ایجاد نمی‌کند. همه مسوولان معتقدند باید از تجارت خارجی کشور حمایت شود. ما نیز در این زمینه تمام اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز