خبرگزاری کار ایران

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور خبر داد:

اقتصاد سنتی در مقابل شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ‌ها شکست می‌خورد

asdasd
کد خبر : ۷۸۶۱۸۷

معاون علمی رئیس جمهور گفت: امروز به جرات به شما می‌گویم که حتی یک درصد هم در تقابل با استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان شانس نداریم و هیچ گروهی در تقابل با این شرکت‌ها سود نمی‌برد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به هزینه‌کرد دولت‌های مختلف در حوزه آموزش و پژوهش گفت: من معتقد هستم که کشوری با سابقه پنج هزار ساله در حوزه علم و تجارت و آقایی بر سایر کشورها در یک زمان، اشتباه عمل کرده است. آیا زمان ابن سینا و سایر بزرگان، ما به اندازه امروز در حوزه پژوهش و آموزش هزینه می‌کردیم؟ چه شد که با این همه هزینه و داشتن 33 میلیون جوان و 4.5 میلیون دانشجو امروز به اینجا رسیدیم؟ کجای راه را اشتباه رفتیم؟

وی با اشاره به پژوهشگاه‌های دولتی گفت: در روزهای اول من که به دولت آمدم برخی وزرا می‌گفتند این همه هزینه هیئت علمی و تاسیس پژوهشگاه‌ها چه مشکلی از ما حل کرده است.

ستاری ادامه داد: به نظر من، ما نقش بخش خصوصی را در حوزه پژوهش فراموش کردیم و فکر کردیم فقط دولت باید در این حوزه سرمایه‌گذاری کند. ما نباید انتظار محصولی از پژوهشی داشته باشیم که سرمایه آن از سوی دولت تامین می‌شود. همچنین نمی‌توان از دانشگاهی که با پول دولت می‌چرخد انتظار محصول داشت. اگر دانشگاهی می‌خواهد موفق باشد نباید بیشتر از 15 درصد هزینه‌های آن دولتی باشد و بایستی بقیه سرمایه مورد نیاز خود را از طریق فروش تکنولوژی و سهام تامین کند.

معاون علمی رئیس جمهور ادامه داد: محصول از شرکت بیرون می‌آید نه دانشگاه. اگر از پژوهش محصول می‌خواهیم باید بخش خصصوی در آن سرمایه‌گذاری کند. ما باید اکوسیستم درست کنیم که بخش خصوصی روی جوان‌ها به عنوان نیروی اقتصاد دانش بنیان سرمایه‌گذاری کنند. متاسفانه در اکوسیستم قبلی که بر اساس اقتصاد نفتی ایجاد شده بود نمی‌توانستیم چنین بستری ایجاد کنیم اما اکنون با وجود آنکه از صفر آغاز کردیم و یک اکوسیستم جدیدی را تعریف کردیم توانستیم 4400 شرکت دانش بنیان تاسیس کنیم.

ستاری با اشاره به تقابل اقتصاد سنتی و دانش بنیان خطاب به اعضای اتاق بازرگانی گفت: بیشتر شما عزیزان در حوزه اقتصاد سنتی فعال هستید اما من امروز به جرات به شما می‌گویم که حتی یک درصد هم در تقابل با استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان شانس نداریم. هیچ گروهی در تقابل با این شرکت‌ها سود نمی‌برد نمونه آ‌ن تاکسی‌های اینترنتی بود که سرانجام روال سنتی قبلی را شکست داد. تنها راه سرمایه‌گذاری بر روی روش‌های نوین و استفاده از تکنولوژی در سیستم اقتصادی جدید است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان در پایان افزود: ما به عنوان دولت وظیفه داریم ورود بخش خصوصی را به اکوسیستم جدید تسهیل کنیم. اولویت ما سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌های حوزه تکنولوژی است زیرا معتقدم استارت‌آپ‌های حوزه خدمات راه‌شان را پیدا خواهند کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز