خبرگزاری کار ایران

نایب رییس انجمن سنگ ایران بیان کرد:

احیای 50 معدن کوچک با همکاری اتاق بازرگانی و وزارت صمت/ صنایع معدنی ایران قابل تحریم نیست

asdasd
کد خبر : ۷۸۰۸۱۶

نایب رییس انجمن سنگ ایران اظهار داشت: ما در سال 96، 66 هزار تن واردات داشتیم که این رقم در سال 97 به 22 هزار تن رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در نشست خبری هیات مدیره انجمن سنگ ایران، مالک رحمتی نایب رییس این انجمن از اهمیت صنعت معدن در بیانیه گام دوم رهبر انقلاب و جایگاه این صنعت در کشور خبر داد.

وی ادامه داد: 7 درصد ذخایر معدنی دنیا در ایران است اما به هیچ وجه نتوانستیم از این ظرفیت استفاده ببریم. در بیانه گام دوم صراحتا به این ذخایر اشاره شده و رهبر انقلاب خواستار برنامه شدند اما متاسفانه تا به امروز هیچ برنامه بلندمدت و نقشه راه مدونی در این خصوص تعریف نشده است. ما باید یک برنامه مشخص ارائه بدهیم و بگوییم متولی هر بخش آن، کدام سازمان است و این برنامه در این بازه زمانی با فلان مقدار بازدهی اجرایی خواهد شد.

رحمتی با اشاره به ذخایر 5/2 میلیارد تنی سنگ‌های ساختمانی در کشور گفت: ما در این صنعت نیازمند اکتشاف صحیح فرآوری و در نهایت صادرات هستیم اما متاسفانه نتوانستیم این زنجیره را تکمیل کنیم در حالی که معادن ما ظرفیت 30 میلیون تنی دارند اما اکنون تولید ما 13 میلیون تن است یعنی با یک سوم ظرفیت فعالیت می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما توانایی تولید 180 میلیون متر مربع سنگ بریده و کار نشده داریم در حالی که تولید فعلی ما 80 میلیون متر مربع است. این در حالی است که با همین ظرفیت به 42 کشور صادرات داریم و سنگ‌های کار شده را نیز در سال گذشته به 69 کشور صادر کرده‌ایم که بیشترین حجم آن 269 هزار تن به عراق و 110 هزار تن به امارات بوده است که شامل 65 درصد صادرات سنگ‌های کار شده می‌شود.

رحمتی افزود: در حوزه سنگ کوپ و نیمه‌فرآوری نیز به 44 کشور صادرات داشته‌ایم که بیشترین آن متعلق به چین با 812 هزار تن بوده است. این در شرایطی است که کل میزان صادرات ما یک میلیون تن بوده است و به لحاظ ارزشی 161 میلیون دلار را شامل می‌شود.

نایب رییس انجمن سنگ ایران با اشاره به برنامه‌های این انجمن در سال جاری گفت: ما با همکاری وزارت صمت و اتاق بازرگانی به دنبال این هستیم که امسال 50 معدن کوچک را احیا کنیم که در جلسات آینده چگونگی آن مورد بحث قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اهمیت صنایع معدنی و نقش آن در پیشرفت کشور گفت: این صنعت به نیروی انسانی متکی است و تمام معادن در مناطق محروم هستند و از طرف دیگر این صنعت فوق‌العاده نیاز به شرکت‌های دانش‌بنیان دارد پس در صورت فعال شدن این صنعت، گام بزرگی در جهت پیشرفت کشور برداشته خواهد شد و اشتغال 400 هزار نفری امروز که با 30 درصد ظرفیت است، در مدت کوتاهی به بیش از یک میلیون نفر خواهد رسید.

رحمتی در خصوص میزان واردات سنگ به کشور گفت: ما در بخش سنگ‌های ساختمانی کاملا خودکفا هستیم و  در بخش ماشین‌آلات نیز هیچ نیازی به خارج نداریم و در برخی از سنگ‌ها کیفیت ما بهتر از ایتالیا است. آمار واردات نیز گویای همین امر است؛ ما در سال 96، 66 هزار تن واردات داشتیم که این رقم در سال 97 به 22 هزار تن رسید.

نایب رییس انجمن سنگ ایران در خصوص نمایشگاه بین‌المللی سنگ گفت: سرنوشت هر صنعتی در نمایشگاه‌های بین‌المللی رقم می‌خورد. امسال نیز استقبال از نمایشگاه زیاد بود که متاسفانه با کم‌مهری مسئولان نمایشگاه، ما نتوانستیم به 84 شرکت غرفه بدهیم.

وی در خصوص حضور شرکت‌های خارجی در این رویداد بین‌المللی گفت: صنایع معدن به هیچ وجه قابل تحریم نیست و ما همچنان به صادرات خود ادامه می‌دهیم. دنیا نیازمند تولیدات معدنی ما است و شرکت‌ها به هر طریقی که شده نیاز خود را تامین می‌کنند. به طور مثال در نمایشگاه امسال برخی شرکت‌های خارجی تحت نام شرکا و یا همکاران ایرانی خود در نمایشگاه شرکت کرده‌اند. این در حالی است که برخی شرکت‌های دیگر از ترکیه، چین و ایتالیا به صورت مستقیم در این نمایشگاه حضور دارند. ما در این نمایشگاه بزرگترین همایش معماری ایران و سنگ ایرانی را با حضور شهردار تهران برگزار می‌کنیم و همچنین نشست‌های تخصصی در راستای رفع مشکلات فعالین این صنف برگزار خواهد شد. این نمایشگاه از 18 الی 21 تیر ماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار خواهد شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز