خبرگزاری کار ایران

اردکانیان:

احیای رودخانه زاینده‌رود وظیفه ملی است

asdasd
کد خبر : ۷۷۵۹۱۴

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه برای تشکیل اولین جلسه کارگروه احیای زاینده‌رود منتظر ابلاغ صورتجلسه شورای عالی آب هستیم، گفت: براساس پیگیری به عمل آمده این موضوع تا انتهای هفته آینده ابلاغ خواهد شد و به محض ابلاغ آن نخستین جلسه کارگروه نیز تشکیل می‌شود.

به گزارش ایلنا از وزارت نیرو، رضا اردکانیان در نشست با مجمع نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه احیای رودخانه زاینده رود وظیفه ملی است، تصریح  کرد: این مسئله در دستور کار جدی وزارت نیرو است و پس از تصمیم سال گذشته دولت برای تشکیل کارگروه یاد شده جلسات متعددی در این زمینه تشکیل شده است.

وی ادامه داد: مطمئنا اگر در این ساختاری که انجمن‌های مردم نهاد و صنوف حضور دارند و نقش استانداران در آن پررنگ دیده شده، به شکل جدی وارد عمل شویم، نه تنها مسئله احیای زاینده‌رود در مسیر حل شدن قرار خواهد گرفت بلکه  یک مدل موفق عملیاتی برای مدیریت منابع آب سایر حوضه‌های آبریز نیز ایجاد خواهد شد.

وزیر نیرو تاکید کرد: مشکل زاینده‌رود از همان مسیری که ایجاد شده باید حل شود. مشکل از بخشی کردن و به رسمیت نشناختن ماهیت چند انضباطه مدیریت منابع آب ایجاد شده که در مواقع پرآبی چندان این کار خطا انجام نمی‌گیرد.

اردکانیان ادامه داد: زمانی که بالادست و پایین دست حوضه  آبریز در کنار یکدیگر و بدون فرافکنی مشغول به کار شوند و هر سازمان و  گروهی مشکل را صرفا در سمت مقابل نبیند طبیعتاً مسئله حل شدنی است.

وزیر نیرو افزود: درصددیم تا از تجربه موفق به دست آمده در این کارگروه استفاده کرده و مسائل موجود در سایر مناطق و حوضه‌های آبریز را حل کنیم.

اردکانیان در بخش دیگری از سخنان به مسئله طرح‌های تامین آب اشاره کرد و افزود: قرار است تا کمتر از یک ماه آینده همایشی را با حضور کارشناسان بین‌المللی و داخلی بحث هواشناسی، هیدرولوژی و تغییر اقلیم برگزار کنیم تا بتوانیم با استفاده از محتمل ترین نظریه برای شرایط پیش رو برنامه‌ریزی کنیم.

وی تاکید کرد: در تلاشیم تا مشخص گردد که آیا وارد دوره ترسالی شده‌ایم و یا اینکه بارش‌های مناسب سال آبی جاری تنها یک اتفاق بوده است و باز هم به روال سال‌های خشک خود باز خواهیم گشت. در شرایط فعلی نظریه‌ای مطرح است مبنی بر اینکه دور شدن از  شرایط اعتدالی آب و هوا و حاکم شدن شرایط حدی از جمله علائم تغییر اقلیم است؛ یعنی وقوع دوره‌های ترسالی‌ شدید و خشکسالی‌ شدید.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: اگر  چنین نظریه‌ای غالب شود و پس از چندین دهه شرایط خشکسالی به یکباره با شرایط حدی پربارشی روبه‌رو شویم طبیعتاً در چنین دورانی اولویت نخست سدها تامین آب شرب و کشاورزی نخواهد بود؛ بلکه هدف اصلی ساخت سد مهار و ذخیره سیلاب خواهد شد.

اردکانیان تصریح کرد: در چنین شرایطی ممکن است به سمت محاسبات جدید برای تعیین میزان آب قابل برنامه‌ریزی رفته و تخصیص‌ها نیز تغییر پیدا کند و متفاوت شود تا در صورت بروز شرایطی همچون سال آبی جاری از بروز سیلاب بیشتر منفعت ببریم و مانع از بروز خسارت شویم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز