خبرگزاری کار ایران

نماینده سابق ایران در ایکائو در گفت‌وگو با ایلنا:

عربستان حق تعیین شرط برای نحوه انجام پروازهای حج را دارد/ مذاکره به نتیجه نرسد؛ شروط سعودی‌ها را دور می‌زنیم

asdasd
کد خبر : ۷۷۳۷۳۴

نماینده سابق ایران در ایکائو با بیان اینکه هر کشوری مختار است مقررات منحصر به فردی را برای همکاری‌های هوانوردی و نشست و برخاست هواپیما در فرودگاه‌ها وضع کند، گفت: برای دور زدن شروط جدید عربستان درباره نحوه انجام پروازهای حج فرصت باقی است و می‌توان یا با مذاکره به توافق رسید یا از راهکارهای دیگر که قابل انتشار نیست این شرط عربستان را دور زد.

علیرضا منظری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره تصمیم جدید سعودی‌ها در انجام پروازهای حج مبنی بر اینکه شرکت هواپیمایی ایران‌ایر مجاز است تنها از هواپیماهای ملکی خود استفاده کند،‌ اظهار داشت: هر کشوری مختار است مقررات منحصر به فردی را برای همکاری‌های هوانوردی و نشست و برخاست هواپیما در فرودگاه‌ها وضع کند مگر اینکه مواردی در کنوانسیون‌های بین‌المللی ذکر شده‌ باشد که این موارد لازم‌الاجرا هستند.

وی افزود:‌ ایران و عربستان درباره انجام پروازهای حج موافقت‌نامه دوجانبه دارند و مفاد این توافقنامه حاکم بر نحوه و چگونگی انجام پروازهاست و دو طرف شرایطی را برای برگزاری سفرهای حج تعیین کرده‌اند.

نماینده سابق ایران در ایکائو تاکید کرد: ایران هم می‌تواند شرایط خاص برای پروازهای سعودی در نظر بگیرد و اعمال کند اما در این شرایط این واکنش‌ها منطقی به نظر نمی‌رسد.

منظری با بیان اینکه دو طرف با امضای این موافقت‌نامه به یکدیگر این اجازه را داده‌اند که شرایطی برای انجام پروازهای حج تعیین کنند، گفت: نکته مهم این است که عربستان چه دلیلی برای این شرایط جدید خود مطرح کرد‌ه‌است و قبل از اطلاع‌رسانی درباره علت این شرط عربستان در انجام پروازهای حج نمی‌توان درباره این موضوع قضاوت کرد.

وی افزود: به طور قطع اگر ایران هم واکنش متقابل برای ایرلاین سعودی نشان دهد مشکلات پیچیده‌تر خواهد شد و موثرترین راهکار برای انجام پروازهای حج بدون این مشکلات مذاکره با طرف مقابل است. باید بتوانیم با مذاکره به توافق برسیم و این یک قاعده اجتناب ناپذیر بین‌المللی است.

منظری با تاکید بر اینکه اولین بار نیست که سعودی‌ها چنین شرایطی را برای انجام سفرهای حج اعمال می‌کنند، اظهار داشت: دوسال گذشته عربستان اعلام کرد که تمام هواپیماهای ایرانی که پرواز حج را انجام می‌دهند باید کمتر از یک سن مشخص باشند و در غیر این صورت اجازه پرواز به آن هواپیما را نمی‌دهند و ایران‌ایر هم در آن شرایط اقدام به استفاده از هواپیماهای جوان‌تری کرد.

نماینده سابق ایران در ایکائو ادامه داد: برای دور زدن شروط جدید عربستان درباره نحوه انجام پروازهای حج فرصت باقی است و می‌توان یا با مذاکره به توافق رسید یا از راهکارهای دیگر که قابل انتشار نیست این شرط عربستان را دور زد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز