خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مسئولین نیروگاه شهدای پاکدشت عنوان شد:

تا پایان مرداد ماه 250 مگاوات به ظرفیت تولید بزرگترین نیروگاه سیکل ترکیبی کشور اضافه می‌شود

asdasd
کد خبر : ۷۷۳۵۳۹

تا اوایل شهریور ماه 250 مگاوات با روش سیستم مدیا به ظرفیت تولید نیروگاه سیکل ترکیبی شهدای پاکدشت اضافه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، حسین قنبری در نشست خبری بازدید خبرنگاران از نیروگاه سیکل ترکیبی شهدای پاکدشت گفت: این نیروگاه با ظرفیت اسمی 2 هزار و 860 مگاوات در سال 91 به بهره‌برداری رسیده  در  دارای 12 واحد گازی و 6 واحد بخار  در دو فاز، بزرگ‌ترین نیروگاه سیکل ترکیبی کشور محسوب می‌شود که 5 درصد برق کشور و یک‌سوم برق پایتخت را تولید می‌کند.

وی افزود: این نیروگاه پس از بهره‌برداری به بنیاد شهید و پس از آن به بانک دی واگذار شد و اکنون 99 درصد سهام در اختیار این بانک است.

نایب رئیس هیات مدیره نیروگاه شهدای پاکدشت با بیان اینکه این نیروگاه با حداکثر ظرفیت فعالیت می‌کند، تصریح کرد: با توجه به افزایش دما، نیاز روزافزون به برق را داریم که در راستای منویات رهبری اقدامات افزایش تولید در این نیروگاه در دستور کار قرار گرفته است، در این راستا پروژه مدیا اجرا می‌شود که ظرفیت تولید را 200 مگاوات افزایش خواهد داد.این پروژه تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

همچنین در این بازدید محسن امیری با بیان اینکه نیروگاه شهدای پاکدشت یکی از جوان‌ترین نیروگاه‌های نصب شده در کشور است که توسط مپنا راه‌اندازی شده گفت: تکنولوژی این پروژه داخلی است و با مدیریت صورت گرفته به این سمت رفته که تمام ظرفیت‌ها در نهایت تولید و بهره‌برداری باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر راندمان نیروگاه حداکثری و بین 45 تا 46 درصد است، افزود: افزایش ظرفیت 200 تا 250 مگاواتی این نیروگاه با ظرفیت اسمی 2 هزار و 860 مگاوات در دستور کار است که با سیستم مدیا اجرایی خواهد شد. در حال حاضر 80 درصد کار انجام شده و در حال نصب تجهیزات هستیم. امیدواریم در فاز یک تا پایان خرداد ماه 100 مگاوات و تا اوایل شهریور ماه 150 مگاوات به ظرفیت تولید اضافه شود.

معاون مهندسی نیروگاه سیکل ترکیبی شهدای پاکدشت با بیان اینکه ظرفیت تولید در حال حاضر 50 هزار مگاوات در روز است، تصریح کرد: با توجه به بارندگی‌های اخیر این نیروگاه با تمام توان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و و مشکلی از این بابت نیست.

وی با اشاره به تاثیر تحریم‌ها در تامین قطعات اظهار داشت: ما در بحث تامین قطعات استراتژیک مدیریت خوبی داشته‌ایم و ضمن اینکه نرخ ارز نیز تاثیر چندانی نداشته و برای گذر از پیک تابستان 98 تمامی اقدامات انجام شده و تعمیرات طبق دستورالعمل شرکت سازنده و بر اساس زمان‌بندی تعیین شده به طور کامل انجام شده است.

وی در ادامه بیان کرد: 80 درصد سیستم مدیا برای ارتقای راندمان نیروگاه داخلی و 20 درصد نیز تحت لایسنس آلمان است.

معاون مهندسی نیروگاه سیکل ترکیبی شهدای پاکدشت با اشاره به پروژه افزایش ظرفیت نیروگاه که با سیستم مدیا انجام می‌شود، گفت: در این روش حداقل هزینه‌ها در نظر گرفته شده به طوری که یک‌بیستم یک واحد گازی هزینه در پی خواهد داشت.

وی درباره مطالبات این نیروگاه از وزارت نیرو نیز گفت: با تمهیدات اندیشیده شده، مطالبات قبل از سال از طریق تهاتر صفر شده و اکنون طلب خاصی نداریم.

امیری درباره استفاده بیت‌کوین‌ها از برق تولیدی این نیروگاه گفت: در این خصوص هیات مدیره و سهامداران تصمیم‌گیری می‌کنند.

وی در پاسخ به سوال ایلنا درباره نوع استفاده از سوخت در نیروگاه گفت: عملا حدود هشت ماه سال سوخت گاز و چهار ماه از گازوئیل استفاده می‌شود. با توجه به افزایش راندمان نیروگاه در صورت استفاده از سوخت گاز و همچنین کاهش استهلاک تمایل ما استفاده بیشتر از این سوخت است اما وزارت نفت و نیرو نظرات متفاوتی دارند و هنوز وزارت نفت را متقاعد نکرده‌ایم که بتوانیم از سوخت اول بیشتر استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در هر صورت از طرف محیط زیست به صورت آنلاین پایش می‌شویم و آلودگی این نیروگاه از مقادیر استاندارد بسیار پایین‌تر است.

امیری درباره میزان مصرف آب در نیروگاه نیز گفت: تا سه سال گذشته ما محدودیت مصرف آب داشتیم اما اکنون با توجه به تمهیدات اندیشیده شده آب مورد نیاز را از طریق سد ماملو استفاده می‌کنیم و در حال لوله‌کشی از این سد به نیروگاه هستیم که تا پایان سال محقق خواهد شد.

این مقام مسئول در نیروگاه سیکل ترکیبی شهدای پاکدشت یادآور شد: بر اساس استانداردها میزان مصرف آب در این نیروگاه چهار تا پنج متر مکعب کمتر از دیگر نیروگاه‌هاست.

وی گفت: در گذشته 3.5 میلیون متر مکعب آب در این نیروگاه مصرف می‌شد اما در حال حاضر میزان مصرف به 1.2 میلیون متر مکعب در سال رسیده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز