خبرگزاری کار ایران

نوبخت در جمع خبرنگاران :

قطعه یک آزادراه شمال امسال افتتاح می‌شود/ وعده‌ای که به اجرا نرسیده باشد ندادم/ وابستگی 10 درصدی بودجه جدید به نفت

asdasd
کد خبر : ۷۷۲۰۲۸

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه در برنامه جدید بودجه وابستگی 10 درصدی به درآمدهای نفتی خواهیم داشت و اگر این برنامه به تصویب و تایید رهبری برسد لازم الاجرا خواهد بود، گفت: در مورد آزادراه تهران – شمال وعده‌ای ندادیم که به اجرا نرسیده باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمدباقر نوبخت صبح امروز به همراه جمعی از مسئولین از قطعه یک آزاد راه تهران – شمال بازدید کرد.

وی در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت این پروژه گفت: قطعه یک امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

محمدباقر نوبخت همچنین درباره کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی اظهار داشت: طرح اصلاح ساختار بودجه 98 تدوین شده است که در این طرح وابستگی 10 درصدی به درآمدهای نفتی خواهیم داشت و در صورت تصویب و تایید رهبری این برنامه لازم الاجرا خواهد بود.

وی با بیان اینکه بهره‌برداری از آزادراه تهران- شمال مصداق توسعه در کشور است، گفت: آخرین توافق مبنی بر این است که بنیاد مستضعفان و وزارت راه و شهرداری 600 میلیارد تومان در ظرف همین چند ماه آینده به قطعه یک آزادراه تهران – شمال تزریق کنند تا در سال جاری قطعه یک آزادراه به بهره‌برداری برسد.

معاون رئیس جمهوری با اشاره به کاهش مدت‌زمان سفر از آزادراه تهران – شمال اظهار داشت: با ساخت قطعه یک آزادراه تهران – شمال پیش‌بینی همکاران من این است که مدت‌زمان سفر تهران تا چالوس به یک ساعت و 40 دقیقه برسد و بنده این مژده را به مردم عزیز کشورمان که عموما تعطیلات خود را به استان‌های شمالی سفر می‌کنند، می‌دهم که امسال می‌توانند از مسیر آزادراه تهران – شمال سفر خود را انجام دهند.

نوبخت با بیان اینکه بابت وقتی که از مردم گرفته می‌شود برای سفر به استان‌های شمالی در نبود آزادراه تهران – شمال عذرخواهی می‌کنم، گفت: در کنار این پروژه 300 کیلومتر آزادراه دیگری به اجرا می‌رسد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته توانستیم دو استان آذربایجان غربی و گیلان را به شبکه ریلی متصل کنیم، ادامه داد: امسال راه‌آهن میانه-بستان‌آباد به افتتاح می‌رسد و این راه‌آهن به تبریز وصل خواهد شد و این مسیر را برای مردم کوتاه‌تر می‌کند. تمام تلاش ما این است که رفاه، آسایش و امنیت بیشتری برای مردم فراهم کنیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار صداوسیما مبنی بر اینکه تاکنون چندین بار وعده افتتاح این قطعه از آزادراه را داده‌اید اما محقق نشده است، گفت: به شما پیشنهاد می‌کنم آرشیو صداوسیما را بررسی کنید؛ بنده وعده‌ای درباره آزادراه تهران- شمال که به اجرا نرسیده باشد ندادم. از مصاحبه سایر همکارانم بی‌اطلاع هستم اما بنده به نیابت از دولت این وعده را می‌دهم که قطعه یک آزادراه تهران- شمال به بهره‌برداری برسد.

نوبخت درباره قطعات دو و سه این آزادراه گفت: دو قطعه دیگر طبق برنامه زمان‌بندی فنی و فیزیکی به اجرا می‌رسند که جزییات آن به زودی اعلام خواهد شد.

وی تاکید کرد: امیدوارم با افتتاح قطعه یک آزادراه تهران- شمال قسمتی از شرمندگی بابت زحمتی که مردم در مسیرهای قبلی برای انجام سفر خود می‌کشیدند جبران شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه امروز از روند اجرای آزادراه همت- کرج هم بازدید خواهیم کرد، اظهار داشت: بخش قابل توجهی از آزادراه همت- کرج هم امسال به اجرا می‌رسد و با اجرای این پروژه ترافیک این مسیر سبک‌تر خواهد شد.

وی گفت: از آنجایی که برای مقاصد مختلف بیشترین تردد از استان البرز انجام می‌شود ساخت آزادراه همت- کرج می‌تواند در کاهش ترافیک بسیار موثر باشد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به طرح اصلاح ساختار بودجه سال 98 گفت: یک طرح 23 برنامه‌ای در چهار محور تعریف کرده‌ایم که ایجاد درآمدهای پایدار، هزینه‌های کار، صرفه‌جویی در هزینه‌ها و جایگزینی منابع دیگر به جای منابع نفتی از جمله محورهای این برنامه است.

وی با بیان اینکه امیدواریم با اجرای این برنامه، تقویت نهادی برای بودجه داشته باشیم، ادامه داد: از این 23 برنامه، 11 برنامه در سال 98 به اجرا می‌رسد و اجرای مابقی برنامه‌ها از سال 98 آغاز خواهد شد.

نوبخت با تاکید بر اینکه بنا داریم وابستگی بودجه به نفت را به حداقل برسانیم، گفت: وضعیت پرداخت و دریافت‌ها از ابتدای سال به گونه‌ای بوده است که کمتر تحت تاثیر نوسانات درآمد نفت قرار بگیریم.

وی ادامه داد: تمام تلاش ما این است که در برنامه جدید بودجه وابستگی 10 درصدی به درآمدهای نفتی داشته باشد. روز یکشنبه در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی این طرح جدید از سوی سازمان برنامه و بودجه ارائه شد و در صورت تایید رهبری، برنامه جدید لازم‌الاجرا خواهد بود.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه در سه ماه اول سال برای اجرای پروژه‌های عمرانی 27 هزار میلیارد تومان به خزانه اختصاص دادیم که در هیچ سالی میزان پرداخت‌ها تا این سقف نبوده است. البته سال گذشته به پروژه‌های عمرانی 54 هزار میلیارد تومان اعتبار ارائه شد که رشد 30 درصدی نسبت به سال گذشته داشت.

وی افزود: این در حالی بود که اعتبارات جاری تنها 13 درصد رشد پیدا کرده بود.

وی با بیان اینکه سیاست ما این است که به جای توزیع بودجه به صورت قطره‌چکانی به تمام پروژه‌ها، اولویت‌بندی داشته باشیم و پروژه‌های در اولویت بودجه دریافت کنند.

نوبخت تاکید کرد: برنامه‌ریزی ما این است که صرفه‌جویی 63 هزار میلیارد تومانی در هزینه‌ها داشته باشیم بنابراین هیچ راهی جز اولویت‌بندی در اجرای برنامه‌ها و تعرفه‌ها نداریم.

وی تاکید کرد: شاهد آن هستیم که علیرغم اینکه هزاران میلیارد تومان برای آزادراه تهران – شمال هزینه شده، مردم بهره آن را نمی‌بینند. بنابراین باید برنامه‌های هدفمند به پروژه‌ها ارائه شود تا پروژه‌های در اولویت هرچه سریع‌تر به افتتاح برسند و تا پایان سال از چندین پروژه بهره‌برداری خواهیم کرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز