خبرگزاری کار ایران

یک اقتصاددان در گفت‌وگو با ایلنا:

بازگشت 9 میلیادر دلار از صادرات غیرنفتی نرخ ارز را کاهش داد/ سفر آبه تاثیر تحریم پتروشیمی را خنثی کرد

asdasd
کد خبر : ۷۷۱۳۰۶

شقاقی درباره علت کاهش نرخ ارز در روزهای اخیر اظهار داشت: به باور بنده این کاهش جدا از پیغام و پسغام‌ها برای مذاکره است و دلیل اصلی همان تسریع ورود ارز به کشور است.

وحید شقاقی در گفت‌وگو با ایلنا در مورد دلیل کاهش نرخ دلار در بازار آزاد و ورود آن به کانال 12 هزار تومان، گفت: باید توجه داشت که در سال گذشته تقریبا 10 میلیارد دلار از صادرات غیرنفتی کشور وارد کشور شده بود که  با اقدامات و فشار بانک مرکزی نزدیک به 9 میلیارد دلار آن نیز در دو سه ماه اخیر برگشت داده شد.

وی ادامه داد: بنابراین بازگشت 19 میلیارد دلار از مجموع 44 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی، توانایی سامانه نیما را افزایش داده است و این باعث تسریع مراودات صادرکنندگان و واردکنندگان شده است. نباید فراموش کرد 19 میلیارد دلار رقم بزرگی است که تاثیرات مثبتی در بازار می‌تواند داشته باشد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: به هر اندازه تراز ارزی کشور بهبود یابد تاثیر مثبتی در نرخ ارز نیز خواهد گذاشت و بالعکس. البته به باور بنده این کاهش جدا از پیغام و پسغام‌ها برای مذاکره است و دلیل اصلی همان تسریع ورود ارز به کشور است.

شقاقی در مورد تاثیر تحریم بخش پتروشیمی کشور گفت: این بخش از اهمیت بالایی برای اقتصاد ایران برخورد است و تقریبا 30 درصد از صادرات غیرنفتی ما را شامل می‌شود و به همین دلیل از منابع مهم ارزآوری کشور است، بنابراین باید منتظر ماند و دید که وزارت نفت چه برنامه‌ای برای این موضوع دارد.

وی افزود: البته در مورد تاثیرات این تحریم دو موضع وجود دارد، برخی‌ها باور دارند که این تحریم تاثیری ندارد و برخی دیگر نیز به تاثیرات بالای آن اشاره می‌کنند.

این اقتصاددان در مورد دلیل عدم تاثیر خبر تحریم بخش پتروشیمی بر نرخ ارز گفت: سفر نخست وزیر ژاپن، آقای آبه به ایران و احتمال مطرح شدن بحث احتمال کاهش تنش‌ها بین ایران و آمریکا توانست تا حدودی تاثیرات این خبر را خنثی کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز