خبرگزاری کار ایران

دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران در گفت‌وگو با ایلنا:

در آینده با کمبود جدی زغال سنگ روبه‌رو خواهیم شد

asdasd
کد خبر : ۷۶۹۹۷۷

دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران معتقد است که جایگاه زغال سنگ در تامین انرژی کشور مغفول مانده است و در صورت راه‌اندازی کوره‌های بلند با کمبود شدید زغال سنگ مواجه خواهیم شد.

سعید صمدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، تولیدکنندگان زغال سنگ را جزو شرکت‌های موفق بورسی دانست و عنوان کرد: سال گذشته در شرکت بورسی معدنی، شرکت‌های تولید کننده زغال سنگ رشد 300 درصدی داشتند که بالاترین رشد سهام را به خود اختصاص دادند.

وی اظهار کرد:  آمارها نشان می‌دهد که ذخیره قطعی زغال سنگ ایران حدود یک میلیارد و 200 میلیون تن و ذخیره زمین شناسی حدود 14 میلیارد تن است، ایران با چنین ذخیره‌ای در جایگاه متوسط در دنیا قرارد دارد و به راحتی می‌تواند نیاز داخلی کشور را تامین کند.

دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران با شاره به اینکه مصرف داخلی زغال کشور 2 میلیون تن در سال است، تصریح کرد: ایران با تولید یک میلیون و 500 هزار تن در حد نیاز مصرف داخلی هم زغالسنگ تولید نمی‌کند، این امر باعث شده در سال حدود 500 هزار تن در سال زغال سنگ به کشور وارد شود.

صمدی با بیان اینکه میزان تولید زغال هیچ تناسبی با ذخیره قطعی کشور ندارد، افزود: در سال آینده با راه‌اندازی کوره‌های بلند فولادی مصرف ذغال سنگ به 3 تا 4 میلیون تن افزایش پیدا خواهد کرد، در این شرایط به شدت با کمبود زغال روبه‌رو خواهیم شد.

وی تصریح کرد: در حال کشور ترکیه در همسایگی ما حدود 70 میلیون تن زغال سنگ در سال تولید می‌کند که این عدد در مقاسیه تولید یک میلیون و 500 هزار تن ایران رقم بزرگی است.

دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران با بیان اینکه ذغال یک منبع انرژی ارزان قیمت در دنیا است، عنوان کرد: حدود 90 درصد فولاد دنیا با زغال تولید می‌شود؛ زیرا یک منبع انرژی ارزان قیمتی نسبت به مشتقات نفتی است. این در حالی است که در ایران به دلیل اینکه به مشتقات نفتی و گاز یارانه بالایی تعلق می‌گیرد زغال سنگ توان رقابتی با مشتقات نفتی ندارد و مغفول مانده است.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر زغالی که در ایران تولید می‌شود از نوع زغال کک شو است که برای فولاد سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. حدود 400 هزار تن زغال سنگ متفرقه (حرارتی) نیز در سال تولید می شود؛ اما به دلیل اینکه مصرف داخلی ندارد به خارج از کشور صادر می شود. در سال گذشته حدود 430 هزار تن از این محصول صادر شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز