خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

برخی نمی‌خواهند قیمت شکر کاهش یابد/ فروش نان بالاتر از نرخ مصوب تخلف است/ افزایش 15 درصدی خرید گندم از کشاورزان

asdasd
کد خبر : ۷۶۶۹۴۲

معاون وزیر جهادکشاورزی گفت: برخی افراد شکر را باقیمت بالا خریده‌اند یا به دنبال سود بیشتر هستند به همین دلیل دست به هر کاری می‌زنند تا قیمت کاهش پیدا نکند و در این زمینه از رسانه‌ها نیز استفاده می‌کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، یزدان سیف امروز در نشست خبری که در شرکت بازرگانی دولتی ایران برگزار شد با بیان اینکه در علم اقتصاد اصلی به نام چسبندگی قیمت وجود دارد، اظهار کرد: بر اساس اصل چسبندگی افرادی که کالای با قیمت بالا می خرند برای جلوگیری از زیان خود از کاهش قیمت جلوگیری می کنند و این اصل درباره شکر اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: برخی نیز  برای سود بیشتر در مقابل کاهش قیمت مقاومت می کنند و برای رسیدن به هدف خود از رسانه ها نیز استفاده می کنند .

سیف با تاکید بر اینکه نانوایی آزادپز نداریم، افزود: با توجه به اتفاقات اخیر تمام نانوایی های سطح کشور از طریق سامانه بانک سپه گندم یارانه ای دریافت می کنند بر همین دلیل اجازه افزایش قیمت ندارند.

وی افرود: از دستگاه های نظارتی می خواهیم تا به تخلف های نانوایی ها رسیدگی کنند، اجازه فروش نان بالاتر از نرخ مصوب را ندهند.

سیف درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم و دانه روغنی از کشاورزان گفت: تا امروز بیش از یک میلیون و 800 هزارتن گندم از کشاورزان خریداری کردیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد  15 درصدی داشته است.

وی همچنین میزان خرید دانه روغنی از کشاورزان را تا امروز 130 هزار تن عنوان کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 3 درصد افزایش یافته است.

 معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه 90 درصد مطالبات گندم‌کاران پرداخت شده است، افزود: تاخیر در 10 درصد باقی مانده به دلیل روال اداری ثبت سامانه و پرداخت توسط بانک‌ها است که تلاش می‌کنیم تا پرداخت مطالبات را حتی‌الامکان به‌روز کنیم.

وی ادامه داد: مطالبات کشاورزانی که دانه‌های روغنی را تحویل داده‌اند نیز به‌روز انجام می‌شود و تاکنون 3400 میلیارد ریال از پول آنها به حساب‌شان واریز شده است.

وی از پرداخت 100درصد پول خرید دانه‌های روغنی کلزا و گندم کشاورزانی که محصول خود را به مراکز تعاون روستایی تحویل داده‌اند تا فردا صبح خبر داد.

افزایش یک میلیون و 200 هزار تنی تامین کالاهای اساسی نسبت به مدت مشابه سال قبل

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه تامین کالاهای اساسی نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است، گفت: علیرغم تمام مشکلات و مانع‌تراشی‌های آمریکا و بی‌مهری دوستانی که پیش‌تر به آنها بسیار کمک کرده‌ایم امسال موفق شدیم نسبت به مدت مشابه سال قبل یک میلیون و 200 هزار تن بیشتر کالای اساسی تامین کنیم.

سیف اضافه کرد: در هفته گذشته میزان واردات کالاهای اساسی در بندر امام حتی یک اسکله خالی برای تخلیه کشتی‌ها نداشتیم.

سیف اضافه کرد: در دو ماه نخست سال میزان کالاهای واردات اساسی نسبت به مشابه سال قبل 28 درصد رشد داشته و این امر باعث می‌شود به مردم و سیاست‌مداران اطمینان خاطر دهیم که در این زمینه هیچ مشکلی وجود ندارد.

وی با اشاره به افزایش کیفیت نان در سال جاری افزود: براساس آمارسنجی، در فروردین ماه 98 کیفیت حسی نان در سراسر کشور از 100 نمره 4/85 نمره گرفته است که نشان از افزایش 3/0 درصدی نان دارد.

محدودیتی در توزیع شکر نداریم

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین درباره آخرین وضعیت تامین و توزیع بازار شکر گفت: در دو ماه پایان سال به دلیل بارندگی‌ها امکان برداشت نیشکر وجود نداشت. در آن بازه زمانی تنها از طریق پذیرش ذخایر توانستیم بازار را کنترل کنیم.

سیف ادامه داد: در اسفند سال گذشته به دلیل وقوع سیل بار دیگر برداشت نیشکر مختل شد. همچنین شکرهای برداشت شده که در انبارها محبوس شدند که این عوامل تامین شکر در بازار را را خلع روبرو کرد که با ادامه واردات به دنبال تنظیم بازار و رفع این خلع هستیم.

وی با بیان اینکه 349 هزار تن پیش‌فاکتور حواله شکر صادر شده است، گفت: این پیش‌فاکتورها به فروشگاه‌های زنجیره‌ای، اتحادیه قنادان، اتحادیه شیرینی و شکلات و سایر درخواست‌کنندگان صادر شده است.

وی اضافه کرد: پول 232 هزار تن از این میزان حواله واریز شده است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران از توزیع روزانه 350 تن شکر در میادین میوه و تره‌بار تهران خبر داد و گفت: 2000 تن شکر برای تهران تامین شده که این میزان بی‌سابقه است.

سیف تاکید کرد: در تامین شکر هیچ محدودیتی نداریم و در حال حاضر آمادگی تامین بدون محدودیت نیاز شکر مساجد و هیات‌ها را برای ایام ماه مبارک رمضان داریم.

سیف قیمت مصوب شکر را اینگونه اعلام کرد: در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره‌بار هر کیلوگرم شکر 3400 تومان، در واحدهای خرده‌فروشی 3500 تومان و در صورت بسته‌بندی 900 گرمی با توجه به نوع و کیفیت بسته‌بندی 4000 تا 4200 تومان در خرده‌فروشی‌ها عرضه می‌شود.

قیمت برنج خارجی باید بدون تغییر بماند

معاون وزیر جهاد کشاورزی شرایط تامین و توزیع برنج‌های وارداتی را نیز مناسب ارزیابی کرده و اظهار کرد: در سال 97 یک میلیون و 600 هزار تن و در دو ماه ابتدای امسال حدود 415هزار تن برنج وارد کشور شده که با توجه به میزان مصرف، تغییر قیمت بعید است.

سیف درباره شکست انحصار هندی‌ها در بازار کشور گفت: با کمک دولت، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه مشکلات مربوط به افزایش تعداد مبدأ واردات برنج در حال برطرف شدن است تا تامین برنج وارداتی ما تنها به هند متکی نباشد.

وی تاکید کرد: با توجه به پرداخت ارز 4200 تومانی برای واردات برنج، این کالا تنها در شبکه‌های مشخص مانند فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی‌های مصرف توزیع خواهد شد.

سلف خری با توافق کشاورزان انجام می‌شود

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه اگر سلف خری انجام شود با توافق کشاورزان است، افزود: اگر توافق انجام شده بین کشاورز و کسی که محصول را از وی می‌خرد قانونی باشد، هیچ مانعی برای سلف خری وجود ندارد.

سیف ادامه داد: ما سعی کردیم با اتخاذ قوانینی همچون ثبت سامانه واریز وجه به حساب کشاورزان و برآورد میزان محصول از حضور سلف خران در مزارع برای خرید محصول جلوگیری کنیم اما اگر کشاورزی برای پیش‌فروش محصول خود با افرادی توافق کرده باشد، خارج از کنترل ما است.

رفع مشکل حمل و نقل چغندر قند

معاون وزیر جهاد کشاورزی از اتخاذ تدابیری برای رفع مشکل حمل و نقل چغندر قند در استان‌های جنوبی خبر داد و گفت: زمانی ما به ناوگان حمل و نقل دسترسی داشتیم اما امروز بخش خصوصی عهده‌دار حمل و نقل محصولات کشاورزی از جمله چغندر قند است. به همین دلیل با افزایش تقاضا در هنگام برداشت محصول شاهد افزایش قیمت کرایه‌های ماشین‌ها هستیم که این امر برنامه‌ریزی جدی‌تری را برای جلوگیری از تکرار این مشکلات می‌طلبد.

سیف در پایان سخنان خود اظهار کرد: هفته گذشته جلسه‌ای با معاون وزیر راه و شهرسازی در استان خوزستان داشتیم که در این جلسه تصمیمات خوبی در زمینه حمل و نقل چغندر قند از بندر امام و استان خوزستان گرفته شد که براساس آن تامین سوخت و لاستیک برای کامیون‌ها انجام می‌شود تا بارگیری و انتقال محصول با سرعت بیشتری انجام گیرد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز