خبرگزاری کار ایران

یک تحلیلگر ارشد بازار نفت در گفت‌وگو با ایلنا:

فروش زیر 500 هزار بشکه نفت صحت ندارد/ عدم کمبود بازار به دلیل تداوم صادرات ایران است

asdasd
کد خبر : ۷۶۴۹۰۹

یک تحلیلگر بازار نفت گفت: اینکه گفته می شود فروش نفت ایران به زیر 500 هزار بشکه رسیده، صحیح نیست، چرا که لزومی ندارد حتما از خاک ایران نفت بارگیری شود، اگر همان نفتی که در برخی کشورها ذخیره سازی شده را ماهانه بفروشیم و راه‌های زمینی و عرضه بورس را پیگیری کنیم، صادارت ما جبران خواهد شد. بنابراین فعلا بازار با کمبود مواجه نشده و آن هم یک دلیل دارد، ایران فعلاً نفت می‌فروشد.

عبدالصمد رحمتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره توان عربستان برای جایگزینی نفت ایران اظهار داشت: 4 دلیل متقن وجود دارد که نفت عربستان نمی‌تواند جای ایران را در بازار بگیرد. اول اینکه تاکنون عربستان در طول تاریخ تولید نفت خود، 11.5 میلیون بشکه را به طور مستمر تولید نکرده است و فقط یک یا دو بار به رقم حدود 11 میلیون بشکه رسیده است. همچنین تولید نفت به همراه مایعات هیدروکربوری آن نیز به طور مستمر به 12.5 میلیون بشکه در روز نرسیده است.

وی افزود: سعودی‌ها طبق توافق کاهش تولید که در نشست سال گذشته اوپک پلاس کلید خورد، از سقف تولید روزانه‌شان که در پایان سال 2018 به حدود 11.1 میلیون بشکه در روز رسیده بود کاستند و در ماه مارس آن را به 9.8 میلیون بشکه در روز رساندند. به واقع می‌توان گفت توان واقعی و مستمر تولید فعلی عربستان حدود 10.5 میلیون بشکه‌ در روز است.

این تحلیلگر بازار نفت تصریح کرد: دوم اینکه میادین بزرگ نفتی که حدود 90 درصد تولید نفت عربستان از آنهاست مثل الغوار، سفانیه، خریص و شیبه بیش از 70 سال است که تولید می‌کنند و با تزریق دائم آب هنوز به تولید ادامه می‌دهند اما دیگر با روش‌های معمول امکان افزایش تولید از آنها وجود ندارد. در حال حاضر میدان نفتی غوار که هسته فعالیت آرامکو بوده و سالیانه 5 میلیون بشکه در روز تولید کرده است، تنها توان تولید 3 میلیون و 600 هزار بشکه در روز را دارد، بگونه‌ای که میدان نفتی غوار می‌تواند تبدیل به پاشنه آشیل تولیدات نفتی عربستان سعودی شود و دروغ سعودی‌ها مبنی بر این که ظرفیت تولید 12.5 میلیون بشکه در روز را دارند را آشکار می‌کند.

وی همچنین گفت: دلیل سوم رسیدن فصل تابستان است که مسافرت‌ها زیاد و مصرف بنزین نیز افزایش می‌یابد، در نتیجه تقاضای نفت بالا می‌رود و این موضوع در کشورهای صادرکننده هم مهم است. عربستان کشوری گرم است که مصرف انرژی بالایی جهت خنک سازی دارد، بنابراین پاسخگویی به نیاز داخلی دست و پایشان را برای افزایش صادرات می‌بندد.

رحمتی خاطرنشان کرد: چهارمین عاملی که مؤید ناتوانی عربستان برای جبران خلاء نفت ایران است، سرمایه‌گذاری روی پالایشگاه‌هایی است که در کشورهای دیگر  داشته، اگر بخواهد بازار را به سمت عرضه نفت خام برده و خام فروشی کند باید از خوراک پالایشگاه‌هایی که سرمایه گذاری کرده کم کند، نهایت افزایش تولید عربستان 700 تا 800 هزار بشکه است بنابراین براحتی نمی‌تواند حذف 1.5 میلیون بشکه نفت ایران، حدود یک میلیون بشکه ونزوئلا و ریسک کاهش تولید لیبی را جبران کند. امارات نیز در حال حاضر حدود 3 میلیون بشکه در روز تولید دارد که در صورت افزایش فشار تولید می‌تواند آن را به 3.3 میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

وی بیان کرد: با وجود حمایت ایالات متحده از رهبر شورشیان لیبی که کنترل چاه‌های نفت این کشور را در دست دارند، بعید نیست که با افزایش تنش‌ها میان شورشیان و دولت رسمی لیبی، تولید بیش از یک میلیون بشکه‌ای این کشور با افتی چشمگیر همراه شود. در کنار لیبی، سایر تولیدکنندگان نفت از جمله الجزایر، نیجریه و سودان نیز با بی‌ثباتی‌های سیاسی شدید مواجهند که می‌تواند تولید نفت آنان را در معرض خطر قرار دهد.

این تحلیلگر ارشد حوزه انرژی یادآور شد: موضوع مغفول مانده اینکه منهای دو کشور امارات و عربستان که به عنوان مدعیان جایگزینی نفت ایران مطرح هستند، تنها کشوری که مشخصات نفت آن نزدیک به نفت ایران بوده و تولیدش را در سال‌های اخیر افزایش داده و به دومین صادر کننده اوپک تبدیل شده نفت عراق است، البته شاید دیپلماسی ایران تا حدی موفق عمل کرده که تاکنون این کشور در صدد برنیامده جای ایران را بگیرد، البته نه به لحاظ ظرفیتی بلکه از نظر ویژگی‌های کیفیتی نفت عراق شبیه نفت ایران است.

وی گفت: ناگفته نماند اکنون با توجه به محدودیت‌های حمل دریایی، نفت ایران از راه‌های زمینی و یا تهاتری می‌تواند صادر شود. علاوه بر آن ایران میلیون‌ها بشکه نفت برای فروش در کشورهای دیگر ذخیره سازی کرده است. هر چند از مسیر دریایی نیز از طریق ship to ship و دور زدن رادارهای دریایی نفت به مقاصد صادراتی می‌رود.

رحمتی تاکید: اینکه گفته می شود فروش نفت ایران به زیر 500 هزار بشکه رسیده، صحیح نیست، چرا که لزومی ندارد حتما از خاک ایران نفت بارگیری شود، اگر همان نفتی که در برخی کشورها ذخیره سازی شده را ماهانه بفروشیم و راه‌های زمینی و عرضه بورس را پیگیری کنیم، صادارت ما جبران خواهد شد. بنابراین فعلا بازار با کمبود مواجه نشده و آن هم یک دلیل دارد، ایران فعلاً نفت می‌فروشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز