خبرگزاری کار ایران

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران در گفت‌وگو با ایلنا:

شوک‌های بین المللی همراه با رفتار هیجانی شاخص را کاهش داد/ اگر تنش‌ها افزایش نیابد، بورس مکان مناسبی برای سرمایه گذاری خواهد بود

asdasd
کد خبر : ۷۶۲۳۱۸

استاد دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: اساسا اگر تنش‌ها افزایش یابند ارز و طلا را بیشتر تحت تاثیر قرار خواهد داد اما اگر آرامش به فضای اقتصادی و سیاسی کشور بازگردد بورس مکان مناسبی برای محافظت از دارایی مردم از تورم خواهد بود.

سعید اسلامی بیدگلی در گفت‌وگو با ایلنا در مورد دلایل ریزش اخیر شاخص کل بورس تهران گفت: عمده دلیل این شرایط مربوط به مسائل سیاسی و ریسک‌های درک‌شده توسط فعالین بازار است. البته باید اذعان کرد که غیر از این موضوع، رشد شدید بازار در اوایل اردیبهشت باعث شده بود تا هم بازیگران بازار آماده تصحیح قیمتی و هم صاحبان پول هوشمند (اسمارت مانی‌ها) آماده فروش باشند و شوک‌های بین‌المللی که به کشور تحمیل شد، این اتفاقات را تسریع کرد.

وی ادامه داد: بنابراین سرمایه‌گذاران آماده فروش و منتظر تصحیح قیمتی بودند و افزایش ریسک‌های درک‌شده توسط فعالین بازار، سرمایه‌گذار آماده به فروش را نسبت به آن مطمئن‌تر کرد و با شروع واکنش‌ها به اخبار بین‌المللی و همزمانی آن با رفتارهای هیجانی، سقوط بازار تشدید شد و بازار روند کاهشی به خود گرفت.

 استاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به تاثیر ریسک‌های سیاسی بر عملکرد شرکت‌های صادراتی گفت: در شرایطی که بیشترین ریسک‌ها از نوع ریسک‌های بین‌المللی هستند شرکت‌هایی که نوعاً درآمدشان به تجارت بین‌المللی از طریق واردات کالاهای اساسی و دسترسی به بازارهای بین المللی وابستگی دارد بیشترین آسیب را خواهند دید اما نباید فراموش کرد در شرایطی که بازار با رشد یا کاهش قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو می‌شود تقریبا تمام صنایع تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

وی افزود: باید توجه داشت که جریان نقدینگی عملا آنقدر هم هوشمند نیست که یک سهم خاص را انتخاب کند. بنابراین این شرایط عمده بازار را تحت تاثیر قرار خواهد داد منتها تاثیر آن برای برخی صنایع بلندمدت و ماندگار است چون جریان درآمدشان در بلندمدت تحت تاثیر قرار می‌گیرند و برای برخی صنایع مانند مواد غذایی که بازار اصلی‌شان داخلی است، در بلندمدت کمتر تاثیرگذار است البته این به شرطی است که سطح تنش‌ها از سطح کنونی فراتر نرود.

اسلامی بیدگلی با اشاره به چشم انداز بورس در ماه‌های آتی گفت: به نظر می‌رسد اگر سطح تنش‌ها افزایش نیابد امسال بورس مکان مناسبی برای سرمایه گذاری باشد چون هم ارز و هم مسکن به عنوان سرمایه گذاری‌های جایگزین در سال گذشته رشد قابل توجهی داشتند و عملا رشد فراتر از نرخ تورم برای آنها متصور نیست؛ البته این باز مشروط به عدم افزایش سطح تنش‌ها است.

وی اضافه کرد: اساسا اگر تنش‌ها افزایش یابند ارز و طلا را بیشتر تحت تاثیر قرار خواهد داد اما اگر آرامش به فضای اقتصادی و سیاسی کشور بازگردد بورس مکان مناسبی برای محافظت دارایی مردم از تورم خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز