خبرگزاری کار ایران

رئیس گروه بهره‌برداری از سدهای کشور در گفت‌وگو با ایلنا:

افزایش ورودی 37 میلیارد متر مکعبی آب به سدها /90 درصد پرشدگی در 72 سد کشور

asdasd
کد خبر : ۷۴۹۰۵۸

رئیس گروه بهره‌برداری از سدهای کشور شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: در حال حاضر از 50 میلیاردمترمکعب کل ظرفیت 178 سد درحال بهره‌برداری کشور، حدود 38 میلیاردمترمکعب (76 درصد پرشدگی) در مخازن، آب موجود است که در مقایسه با تاریخ مشابه سال گذشته با 62 درصد افزایش مواجه هستیم.

وحید عسکری نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره آخرین اخبار از ذخایر سدهای کشور اظهار داشت: از ابتدای مهرماه تا تاریخ 20 فروردین ماه 98 میزان آب ورودی به مخازن سدهای کشور حدود 51 میلیارد مترمکعب بوده که در مقایسه با دوره مشابه سال آبی گذشته با افزایش قابل توجهی مواجه هستیم. سال آبی گذشته در بازه زمانی مشابه فقط حدود 14 میلیارد مترمکعب ورودی به سدها محقق شده بود.

وی با بیان اینکه عمده این افزایش‌ به لحاظ حجمی برای سدهای واقع در حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان اتفاق افتاده است، افزود: در حدود 200 روزی که از سال آبی 98-97  گذشته، بهره‌مندی سدهای استان خوزستان از آوردها و جریانات سطحی قابل توجه بوده به طوری که بیش از 60 درصد از کل ورودی‌های کشور در سدهای این استان مهار و کنترل شده است.

 رئیس گروه بهره‌برداری از سدهای کشور شرکت مدیریت منابع آب ایران تصریح کرد: در چند مرحله سیلاب که در پاییز، زمستان و همچنین فروردین‌ماه اتفاق افتاد سدها نقش بسیار مهمی در مهار، ذخیره‌سازی و تنظیم آب ناشی از جریانات سیلابی بازی کردند و اهمیت، حساسیت و پیچیدگی برنامه‌ریزی و مدیریت منابع آب سدها در توالی سال‌های خشک و تر بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا شرکت مادرتخصصی مدیریت منابع آب ایران با هماهنگی و همکاری مستمر شرکت‌های تابعه، ستاد وزارت نیرو، دیگر شرکت‌های مادرتخصصی، سایر ارگان‌های ذیربط و مردم، در قالب تشکیل جلسات ستاد فرماندهی و مدیریت سیلاب و اقدامات مربوطه و تنظیم برنامه‌های مدیریت منابع و مصارف سدهای کشور، توانست عملکرد قابل قبولی ارائه کند.

عسکری نژاد گفت: در حال حاضر از 50 میلیاردمترمکعب کل ظرفیت 178 سد درحال بهره‌برداری کشور، حدود 38 میلیاردمترمکعب (76 درصد پرشدگی) در مخازن، آب موجود هست که در مقایسه با تاریخ مشابه سال گذشته با 62 درصد افزایش مواجه هستیم.

وی ادامه داد: از این تعداد، در حال حاضر 72 سد بیش از 90 درصد پرشدگی دارند که برخی از آنها در حال سرریز و یا ظرفیت‌سازی جهت کنترل سیلاب‌ هستند، از طرفی تعداد 42 سد نیز کمتر از 50 درصد پرشدگی دارند.

این مقام مسئول در مدیریت منابع آب ایران بیان کرد: با عنایت به اینکه بهره‌برداری از منابع آب سدها می‌بایست مطابق اسناد بالادستی تخصیص آب و برنامه‌های مدیریت منابع و مصارف و بصورت پایدار انجام شود، رعایت الگوهای مصرف در شرایط کم آبی و پرآبی در کلیه بخش‌های مصرف‌کننده نظیر شرب، صنعت، کشاورزی و غیره همواره مورد تاکید است. با توجه به ذخیره‌سازی‌های مناسبی که در بسیاری از سدهای کشور صورت گرفته پیش‌بینی می‌شود که سرجمع تأمین آب از سدهای کشور در سال آبی جاری نسبت به سال آبی گذشته با محدودیت کمتری صورت گیرد.

وی تاکید کرد: با توجه به احتمال طغیان رودخانه‌ها در فصل بهار، افزایش تراز آب در دریاچه سدها، افزایش جریان خروجی سدها و جریان در کانال‌ها وجود دارد، توصیه می‌شود آمادگی‌ها و احتیاط‌های لازم صورت گرفته و با حساسیت بیشتری نسبت به هشدار‌ها و توصیه‌های سازمان هواشناسی، ارگان‌های ذیربط استانی و مجموعه وزارت نیرو توجه شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز