خبرگزاری کار ایران

نوبخت اعلام کرد:

تروریست خواندن سپاه پاسداران هیچ پژواکی در جهان نخواهد داشت / قرارگیری سنتکام در لیست تروریست قاطعانه دنبال می‌شود/ تشریح وضعیت پرداخت خسارت سیل زدگان

asdasd
کد خبر : ۷۴۸۳۰۸

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: ادعای قرار دادن نام سپاه پاسداران در لیست به اصطلاح تروریستی یک اقدام پوچ و واهی است و این به نوعی تکرار ادعاهای آمریکا بر علیه مردم ایران است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمد باقر نوبخت در مراسم رونمایی از برنامه حمایت از تولید و اشتغال و اصلاح ساختار بودجه گفت: آغاز سال را با راهبرد و توصیه مقام معظم رهبری به همه دستگاه‌ها و نهادها تنظیم کردیم تا در راستای رونق تولید اقدام کنیم، البته سازمان برنامه و بودجه خود را به‌ عنوان مخاطب اصلی این راهبرد می‌داند  و در راستای آن اقدام می‌کند از همین روی ما  در سال 97 نیز در سازمان برنامه متناسب با آن اقداماتی را انجام داده بودیم.

وی ادامه داد: در روزهای گذشته با رخداد هم پربرکت و هم پرزحمت سیل مواجه بودیم، از این باب که از سویی کشور تشنه نزولات بود و از سویی تعدادی از هموطنان جان خود را از دست دادند. در این راستا ما به تمام استان‌ها یک تنخواه در حد ۵۶ میلیارد تومان اختصاص دادیم، همچنین ۱۰۰ میلیارد تومان به ستاد مدیریت بحران داده شد و برای جبران پنجاه درصد خسارت بخش کشاورزی ۴۴۲ میلیارد تومان اختصاص یافته است.

رییس سازمان برنامه و بودجه در مورد اقدام اخیر رژیم آمریکا گفت: ادعای قرار دادن نام سپاه پاسداران در لیست به اصطلاح تروریستی یک اقدام پوچ و واهی است و این به نوعی تکرار ادعاهای  آمریکا بر علیه مردم بزرگوار ایران است، البته پیش از این مردم ایران را تروریست خوانده بودند و این اقدام هیچ پژواکی در جهان نخواهد داشت.

وی یادآور شد: البته ما با پیش بینی چنین اقداماتی قانونی را در مورد نقص حقوق بشر و اقدامات تروریستی آمریکا در مرداد ۹۶ در مجلس تصویب کردیم و در چارچوب این قانون حرکت خواهد شد بطوریکه سنتکام در چارچوب آن تروریستی است و این قانون با قاطعیت اجرا خواهد شد.

نوبخت در مورد برآوردهای خسارت سیل در روزهای اخیر گفت: ما از تمامی دستگاه‌های ذیربط درخواست برآورد هزینه کردیم اما باید توجه داشت که در حال حاضر نمی‌توان در این مورد برآورد دقیقی داشته باشیم البته حجم خسارت جدا بالا است و باید با تمشیت از منابع مختلف بودجه‌ای و صندوق توسعه ملی استفاده کنیم.

وی در مورد تعیین تکلیف یارانه‌های پنهان در اصلاح ساختار بودجه گفت: ما به دفعات اعلام کردیم که نزدیک به 936 هزار میلیارد تومان یارانه پنهان داریم همچنین 45 تا 50 هزار میلیارد تومان معافیت مالیاتی است بنابراین چگونه می‌توانیم نسبت به این دو رقم که در مجموع هزار هزار میلیارد تومان است بی‌تفاوت باشیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد حذف دلار تخصیصی 4200 تومانی برای گوشت گفت: ما در سال گذشته 13.5 میلیارد دلار برای کالاهای اساسی اختصاص داده‌ایم و امسال نیز 14 هزار میلیارد دلار در نظر گرفته‌ایم اما مساله این است که آیا این نرخ به هدف اصابت کرده است؟ به نظر می‌رسد که بیشتر مردم از این شیوه بهره‌مند نشده‌اند. البته حذف نرخ 4200 تومانی در مورد واردات گوشت نباید موجب افزایش قیمت شود و ما به شدت جلوی آن را خواهیم گرفت. البته مبنا برای مردم هنوز 4200 تومان است تنها شیوه تخصیص را تغییر می‌دهیم چون سال گذشته این ارز را به واردکنندگان دادیم که بیشتر به دست مردم نرسید بنابراین باید توجه داشت که اگر مابه‌التفاوتی هم در جریان این حذف باشد در بودجه صرف نمی‌شود.

وی در مورد سررسید اوراق‌های مالی منتشر شده در سال‌های گذشته گفت: هیچ سند و ورقی وجود ندارد که ما در سال‌های گذشته آن را فروخته باشیم و سررسید آن را پرداخت نکردیم و هیچ یک از آنها نکول نشده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در مورد اینکه چرا در کشورهای پیشرفته بیشتر بار مالیاتی بر دوش بخش نامولد است اما در کشور ما بیشتر درآمدهای مالیاتی از بخش مولد تامین می‌شود گفت: این را قبول دارم و از همین رو نیازمند اصلاح ساختار مالیاتی هستیم در کشورهای پیشرفته نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی بین 30 تا 40 درصد است، در برخی کشورهای در حال توسعه نزدیک به 20 درصد است. ما نیز پیش بینی کرده بودیم که این رقم 8.4 برای ایران باشد که متاسفانه محقق نشد.

وی همچنین در مورد تاثیرات تورم‌زای استفاده از منابع صندوق ملی برای جبران خسارت سیل گفت: استفاده از این منابع تورم‌زا نیست زمانی می‌تواند این اثر را داشته باشد که خلق پول صورت بگیرد حتی با این اقدام و افزایش عرضه ارز در بازار می‌توان بازار را تنظیم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز