خبرگزاری کار ایران

معاون انرژی مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری:

با روند کنونی مصرف انرژی، نیازی به تحریم نداریم/ سهمی در بازار صادرات انرژی نداریم/ لازم باشد؛ باید گاز رایگان صادر کنیم

asdasd
کد خبر : ۷۲۹۵۳۷

معاون انرژی مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری گفت: اگر به این نتیجه رسیدیم که به هر شکلی امنیت و اقتصاد ما به صادرات گاز بستگی دارد باید تمام اراده و انعطاف را به خرج دهیم حتی گاز رایگان صادر کنیم. اگر موانعی مثلا دادگاهی رخ داد؛ از کار منصرف نشویم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، وطن‌خواه در پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی که در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، اظهار داشت: منابع انرژی در کشور ما به وفور موجود است ما به لحاظ سبد انرژی در دنیا بی‌نظیر هستیم اما از سوی دیگر متاسف می‌شویم که از ظرفیت بی‌انتهایی که در دست‌مان است به خوبی بهره‌برداری نکرده‌ایم. ما در زمینه جغرافیا و ژئوپلتیک انتقال و ترانزیت انرژی به خوبی ورود نکرده‌ایم و در چهل سال گذشته به صورت منسجم به آن نپرداخته‌ایم.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی عبارت است از اقتصاد توانا و مقاوم در برابر تکانه‌ها تصریح کرد: طبق آمارها انرژی پیشران اقتصاد کشور است بیش از 50 درصد صادرات کشور وابسته به نفت است به عبارت دیگر اقتصاد و درآمد ما وابسته به نفت و سایر فرآورده‌های انرژی است. اگر اقتصاد بخواهد مقاومتی شود این پیشران باید مقاومتی باشد.

معاون انرژی مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری در ادامه به بندهای ابلاغیه از سوی رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی اشاره و تصریح کرد: در تعدادی از بندهای این متن ابلاغی به طور مستقیم روی انرژی تاکید شده است. در بند هشت از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بر اصلاح الگوی مصرف تاکید شده که به عنوان پاشنه آشیل بهینه‌سازی مصرف انرژی است. در حال حاضر آمار رو به تزاید مصرف انرژی سرسام‌آور است ادامه این روند ما را از حضور در بازارهای جهانی باز می‌دارد به طوری که نیازی به تحریم نخواهیم داشت و به زودی به نقطه‌ای می‌رسیم که چیزی برای صادرات در این حوزه نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: در بند 13 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی رهبری به راهکارها و سیاست‌های مقابله با ضربه‌پذیری و تنوع بخشی به مشتریان اشاره کرده‌اند و آن اینکه افزایش صادرات در حوزه گاز، پتروشیمی و مشارکت بخش خصوصی در فروش نفت در نظر گرفته شود.

وطن‌خواه تصریح کرد: آمریکا ما را تحریم کرده چون درآمدهایمان متمرکز و به راحتی قابل رصد  است در بند 13 اقتصاد مقاومتی راهکاری برای خروج از این موضوع در نظر گرفته شده است اگر تنوع ایجاد کرده و بخش خصوصی را مشارکت دهیم مشکلاتی که امروز داریم قابل حل است.

وی همچنین به بند 14 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: در این بند نیز گفته شده در زمینه افزایش ذخائر راهبردی و ایجاد ارزش افزوده باید فعالیت داشته باشیم.

وی تاکید کرد: امروز در گام دوم انقلاب باید در نگاه به انرژی تحول ایجاد کنیم باید با ابعاد مختلف امنیت داخلی و بین‌المللی محیط زیست و اقتصاد انرژی نگاه کنیم. ادامه روند کنونی منجر به زمین خوردن تمامی دست‌اندرکاران این حوزه می‌شود.

وی در ادامه گفت: توجیه پذیری انرژی به واسطه نرخ قیمت‌ها بی‌معنا است و اگر با همین رویه ادامه دهیم این کشتی همه را غرق می‌کند بنابراین مقدمه بنیادی اصلاح این حوزه است ممکن است در بخش‌هایی به عنوان مسکن راهکارهایی در نظر گرفته شود اما تداوم به همین شکل میسر نخواهد بود.

وطن‌خواه بیان کرد: امروز محیط زیست مثل گذشته نیست از هر دو مرز کشورها فراتر رفته و جهانی شده است اگر خودمان در زمینه حفظ محیط زیست تلاش نکنیم مجبور می‌شویم محدودیت‌هایی که کنوانسیون‌های جهانی برای ما در نظر گرفته‌اند بپذیریم و باید زیر بار تعهدات برویم.

وی با بیان اینکه باید نگاه جامعی در حوزه انرژی، امنیت اقتصادی و محیط زیستی داشته باشیم، یادآور شد: با یک هم‌افزایی منسجم می‌توانیم دوره چهل ساله دوم را بهتر و با خطای کمتر جلو ببریم.

وطن‌خواه در ادامه با بیان اینکه چه ما را از بازار صادارت انرژی اخراج کرده باشند و چه خودمان باعث شده باشیم ما سهمی در این بازار نداریم، اظهار داشت: باید بررسی کنیم چه عواملی باعث شده سهمی در بازار انرژی نداشته باشیم باید تصمیم بگیریم که چگونه می‌خواهیم در تجارت منطقه‌ای نقش ایفا کنیم.

وی تاکید کرد: تمام راهبردهای کشور تایید می‌کند که باید در تجارت گاز نقش آفرین باشیم بدون شک عوامل خارجی در این زمینه دخیل هستند چرا که رقابت جدی است مخصوصا که آمریکا ورود کرده و جنگ رقابتی شدیدی رخ داده است ما باید بتوانیم مبارزه کنیم و وارد تجارت منطقه‌ای شویم.

وی یادآور شد: ما باید یک سیاست را مبنا قرار داده و تمام اقدامات را برای اجرایی شدن آن به کار ببریم. آنچه امروز مساله است اینکه اراده سیاسی برای تحقق این امر به اندازه کافی شکل نگرفته هنوز در دانشگاه‌ها در این خصوص فقر داریم.

وی تاکید کرد: اگر به این نتیجه رسیدیم که به هر شکلی امنیت و اقتصاد ما به صادرات گاز بستگی دارد باید تمام اراده و انعطاف را به خرج دهیم حتی گاز رایگان صادر کنیم. اگر موانعی مثلا دادگاهی رخ داد؛ از کار منصرف نشویم.

وطن‌خواه اظهار داشت: واقعیت این است که تجارت منطقه‌ای گاز متولی می‌خواهد که از ابعاد مختلف مساله را دیده و تصمیم‌گیری کنند. باید در تجارت منطقه‌ای از نگاه مدیریت راهبردی ورود کنیم. متولی ریسک‌ها را بپذیرد و مجری آن سیاست‌ها را اجرایی کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز