خبرگزاری کار ایران

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز:

افزایش 89 درصدی کالاهای مکشوفه نسبت به سال گذشته/ دهن‌کجی برخی برندهای قاچاق به قوانین

asdasd
کد خبر : ۷۲۰۳۰۵

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مورد قاچاق سوخت گفت: کشفیات سوخت با توجه به اقدامات بازدارنده وزارت نفت با شیب کاهشی روبرو بوده است اما ما راضی نیستیم و انتظار داریم گمرک، قوه قضائیه و سایر دستگاه‌ها اقدامات مبارزه‌ای را افزایش دهند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، سردار علی مویدی در نشست تخصصی سالانه مبارزه با قاچاق کالا و ارز در جمع خبرنگاران گفت: سعی کردیم در این نشست مروری بر عملکردها، اشاره‌ای به اقدامات ناجا و نگاهی به برنامه‌های آخر سال داشته باشیم. به استحضار می‌رسانیم که در 9 ماهه نخست سال 97 بیش از 112 هزار پرونده در امر قاچاق کالا و ارز تشکیل شد که 90 درصد آن حاصل کارکرد نیروی انتظامی است.

وی ادامه داد: از نظر ارزشی این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 89 درصد افزایش در کالاهای مکشوفه را نشان می‌دهد، از نظر وزنی نیز این کالاهای مکشوفه 18 درصد افزایش یافته است.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تمرکز سال جاری را ضربه زدن به باندها دانست و افزود: در این زمینه ناجا و واجا با همکاری قوه قضائیه توفیقات خوبی داشته‌اند متاسفانه اقتصاد ما به لحاظ آسیب‌هایی که در گذشته دیده است همچنان بستر قاچاق بوده که باید با راهکارهای تخصصی و با رویکرد ضربه زدن به این باندها گام‌های جدیدی برداریم.

سردار مویدی در مورد اینکه برخی از کالاهای وارداتی جزء کالاهای مکشوفه قاچاق باشند گفت: شاید در آغاز سال و بحث برجام و شرایط اقتصادی کشور این گونه مواردی بوده باشد اما باید توجه داشت که در حال حاضر مبادی ورود کالا کاملا مشخص است و کسانی که مدارک قانونی داشته باشند می‌توانند مبادرت به ورود کالا کنند و خوشبختانه در حوز‌ه‌های مقابله با قاچاق از روش‌های علمی استفاده می‌شود و دیگر این موارد وجود ندارد.

وی در مورد قاچاق دام گفت: خوشبختانه با عنایت خاص رئیس جمهور محترم همه سطوح مدیریتی در امر مبارزه با قاچاق دام فعال شده‌اند و در تمام حوزه‌های مرزی و مرکزی همدلی ایجاد شده تا ساماندهی نسبت به دام به نسبت گذشته افزایش یابد. شاید در مواردی در سطوح پایین این امر مشاهده شود اما به صورت سازمان یافته، کلی و کلان باشد وجود ندارد. هر چند که ما از مسئولان گمرک، ناجا و سایر دستگاه‌ها انتظار داریم با این موارد جزئی نیز مبارزه کنند.

سردار مویدی در پاسخ به این سوال که چرا از کالاهای قاچاق مکشوفه استفاده نمی‌شود گفت: در مورد نگهداری اموال مکشوفه در گذشته شاید مشکلاتی داشتیم و سعی کردیم آن را به حداقل برسانیم البته از ناحیه رئیس جمهور، معاون ایشان و وزارت اقتصاد ابلاغیه‌ای به سازمان اموال تملیکی صادر شده تا پایان سال تکلیف این اموال مشخص شود ما در زمینه اموال تملیکی انتظار داریم سازمان اموال تملیکی تلاش خود را افزایش دهد و تا پایان سال آن را سامان دهد.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مورد وصول جرائم گفت: در مورد تعدادی از پرونده‌ها که جرائم آنها به خزانه واریز نشده است انتظار داریم که قوه قضائیه با همکاری ناجا نسبت به وصول آنها اقدام کند اما بعدا از صحبت‌های من تعبیرهای مختلف می‌شود و امیدواریم قوه قضائیه در جهت وصول جرائم این پرونده‌ها که حق مردم است و تقریبا 2 هزار میلیارد تومان جرائم وصول نشده است اقدام کند تا با دست مبارک عزیزان قوه قضائیه به خزانه واریز شود.

وی در مورد درصد پرونده‌های بزرگ گفت: در این مورد وزارت اطلاعات اقدامات خوبی کرده تا شبکه‌های پنهان و سازمان یافته را کشف کند و در حال حاضر پرونده‌هایی که میزان آنها بیش از 500 میلیون تومان است تقریبا دو برابر شده است در مجموع پرونده‌های بالای 500 میلیون تومان نزدیک به 10 درصد این 112 هزار پرونده را شامل می‌شود البته برخورد ما با پرونده مثلا یک میلیونی متفاوت از یک پرونده بالای 500 میلیون تومانی است.

وی قاچاق کالا از طریق اسکله‌های رسمی را رد کرد و گفت: شاید موارد جزئی وجود داشته باشد اما اینکه از طریق گمرکات رسمی صورت بگیرد دیگر شاهد این موضوع نیستیم.

سردار مویدی مبارزه با قاچاق پوشاک را موجب خوشحالی تولیدکنندگان دانست و افزود: متاسفانه شاهد یک دهن‌کجی و توهین به قوانین از ناحیه برخی برندهای قاچاق بودیم و سال‌ها تلاش می‌شد که این برندهای قاچاق پایین کشیده شود و با نفوذ بالایی که داشتند این امر میسر نشد و در سال‌ جاری تلاش کردیم در راستای مبارزه با این امر 110 برند را با همکاری اصناف تذکر، هشدار و بعضا تابلوی آنها را پایین کشیده و پوشاک قاچاق را تخلیه و پوشاک داخلی جایگزین آن شود. این اقدامات امیدی در دل تولیدکنندگان داخلی ایجاد کرد و خوشبختانه تولیدکنندگان از این حرکت حمایت کردند و انشاالله بعد از تهران در سایر استان‌ها نیز این تابلوها پایین کشیده خواهند شد.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مورد قاچاق سوخت گفت: کشفیات سوخت با توجه به اقدامات بازدارنده وزارت نفت با شیب کاهشی روبرو بوده است اما ما راضی نیستیم و انتظار داریم گمرک، قوه قضائیه و سایر دستگاه‌ها اقدامات مبارزه‌ای را افزایش دهند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز