خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به ایلنا:

بازار مسکن رکودی شده است/ «رجبی» شرایط ریاست در سازمان نظام مهندسی را ندارد

asdasd
کد خبر : ۷۱۵۰۰۸

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بازار مسکن در حال رکودی شدن است گفت: باید فرد دیگری جایگزین آقای «رجبی» در شورای مرکزی نظام مهندسی شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، حامد مظاهریان در نشست خبری اولین نمایشگاه بین المللی مسکن، شهرسازی و بازآفرینی شهری در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه راهبردهای چهارده گانه وزارت راه و شهرسازی درباره ساماندهی بازار مسکن که چند ماه اعلام شد چه سرنوشتی را داشت گفت: سال گذشته در همین ایام بازار اقتصاد کلان دچار نوسانات شدیدی شد و تحولات اقتصادی در بازار ارز منجر به ایجاد نوساناتی در سایر بازارها شد.

وی افزود: بازار طلا، ارز، سکه از بازارهای موازی مسکن به این تحولات اقتصادی واکنش نشان دادند و بازار مسکن هم تحت تاثیر این تحولات دچار تکانه‌هایی شد.

معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اشاره به آمار و ارقام بازار مسکن در 9 ماهه امسال نسبت به 9 ماهه سال گذشته گفت: در 9 ماهه امسال قیمت مسکن نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 63.5 درصد در شهر تهران افزایش پیدا کرد همچنین تعداد معاملات هم 24.5 درصد کمتر شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از سوی دیگر تعداد پروانه‌های ساختمانی 14.4 درصد افزایش پیدا کرده است که این تحت تاثیر افزایش قیمت مسکن بوده است.

وی ادامه داد: حال با توجه به تغییر شرایط اولویت‌ها در بخش مسکن تغییر کرده است اما برنامه‌ها و سیاست‌ها همان سیاست‌‌های گذشته است برای مثال قبل از این تحولات اقتصادی بنا بود مشکل بازار اجاره را با افزایش عرضه حل کنیم به این صورت که قدرت خرید را افزایش دهیم و تحت این شرایط بتوانیم بازار اجاره را ساماندهی کنیم.

مظاهریان گفت: در حال حاضر 35 درصد خانواده‌ها اجازه نشین هستند و با توجه به تغییرات اقتصادی باید اولویت‌ها در بخش مسکن تغییر کند.

وی با بیان اینکه افزایش قدرت خرید مردم خارج از بازار مسکن تعیین می‌شود ادامه داد: در نیمه دوم امسال در شرایطی که بازار ارز رو به ثبات است و ثبات نسبی در اقتصاد کلان در حال ایجاد شدن است اولویت‌های بازار مسکن در حال بروز رسانی است و معتقدم ایجاد ثبات در بازار ارز باعث ثبات در بازار مسکن می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پیش بینی ایجاد رکود در بازار مسکن وجوددارد گفت: امروز برنامه ما در بازار مسکن تقویت طرف عرضه است چرا که دورنمای بازار مسکن ورود بازار به دوره رکود است.

مظاهریان همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه سرنوشت ریاست شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی چه می‌شود و چه تصمیمی برای تعیین رئیس شورای مرکزی گرفته شده است آیا آقای رجبی باقی خواهد ماند اظهار داشت: نظام مهندسی کشور یک موضوع کلان است چرا که500 هزار مهندس را در برمی‌گیرد و تمام ساخت وسازها در کشور تحت نظارت این سازمان در حال اجرا است.

وی افزود: واقعیت این است که وضعیت فعلی ساخت و ساز در ایران مناسب نیست و کیفیت ایده‌آل را ندارد هر چند پیشرفت‌هایی حاصل شده اما هنوز هم با ایده‌آل‌ها فاصله داریم بنابراین تمام این موضوعات به عملکرد سازمان نظام مهندسی برمی‌گردد.

وی تاکید کرد: به طور قطع آزمایش‌ها پس از ساخت محصول گرانتر تمام می‌شود و در بخش مسکن امکان آزمایش‌ها و افزایش کیفیت وجود ندارد بنابراین خرد جمعی حاصل شده می‌گوید باید فرآیند ساخت و ساز کنترل شود که در حال حاضر فاقد قانون و آئین‌نامه در این حوزه هستیم.

مظاهریان تاکید کرد: با این قوانین در حوزه ساخت و ساز و نظارت باید به روزرسانی شوند که مقاومت‌هایی در این حوزه وجود داشت چرا که منافع بسیار زیادی برای افراد در شرایط فعلی وجود داشت و کسانی که در این شرایط منتفع می‌شدند حاضر به و اگذاری نبودند.

مظاهریان تایکد کرد: درباره وضعیت شورای مرکزی وزیر راه و شهرسازی صراحتا اعلام کرده است که اعضای شورا خودشان باید رئیس را انتخاب کنند اما از آ‌نجایی که آقای رجبی به مدت دو ماه تعلیق پروانه شده بودند دیگر شرایط عضویت در شورای مرکزی را از دست داده‌اند و باید فرد دیگری جایگزین آقای رجبی شود.

وی ادامه داد: در وهله اول باید شورای مرکزی به این جمع بندی برسد و طبق قانون نسبت به جایگزین اقدام شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز