خبرگزاری کار ایران

مدیرکل توسعه کسب‌وکارهای فضاپایه سازمان فضایی تاکید کرد:

توسعه کسب و کارها با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای/ به دنبال تحریک تقاضا برای استفاده از داده‌های فضایی هستیم/نقش موثر کسب و کارهای فضا پایه به عمق دادن ضرورت استفاده از داده‌های فضایی

asdasd
کد خبر : ۷۱۳۳۶۳

مدیرکل توسعه کسب‌وکارهای فضاپایه سازمان فضایی ایران تأکید کرد: سیاست سازمان گسترده‌تر کردن و عمق دادن به بحث ضرورت استفاده از داده‌های فضایی است که در این راستا ورود بخش خصوصی و کسب‌وکارهای فضاپایه می توانند نقش موثری ایفا کنند.

به گزارش ایلنا، شبنم یزدانی در گفت‌وگو با خبرنگار مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با تأکید بر اینکه بخش خصوصی همیشه در توسعه صنعت فضایی همراه ما بوده است گفت: چون در یک دهه گذشته سیاست کلان کشور به سمت توسعه فناوری فضایی بوده است سطح همکاری ها با بخش خصوصی بیشتر در لایه‌های پایینی تولید فناوری و تولید زیرسیستم‌ها و ایجاد سیستم‌های کلی ماهواره بوده است.

وی افزود: به‌موازات این همکاری‌ها مدتی است که در بحث کاربردها در حوزه سنجشی و در حوزه مخابراتی بخش خصوصی هرچند نسبتاً کم تعداد فعال‌شده است. بااین‌حال استفاده از خدمات آن‌ها در سراسر کشور فراگیر نبوده و یا از مشتری‌های دولتی فراتر نرفته‌اند.

یزدانی ادامه داد: سیاست‌های سازمان تقریباً از یک سال گذشته به این سمت‌وسو رفته است که از ظرفیت نیروی انسانی شکل‌گرفته چه در حوزه فناوری و چه در حوزه خدمات استفاده کرده و آن‌ها را به این سمت هدایت کنیم که راه‌حل‌های خلاقانه مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته را برای حل مسائل روز و استراتژیک کشور پیشنهاد بدهند که خوشبختانه تاکنون با استقبال خوبی هم مواجه شده‌ایم.

مدیرکل توسعه کسب‌وکارهای فضاپایه سازمان فضایی با تأکید بر اینکه طی یک سال گذشته برنامه مفصلی برای توسعه کسب‌وکارهای فضاپایه تدوین‌شده است گفت: در این راستا اولین گام ما این است که استفاده از فناوری فضایی و کاربرد داده‌های ماهواره‌ای را به جامعه و مخاطبان خاص آن معرفی کنیم و به‌موازات آن نیازمندی‌های موجود در سطح کلان را شناسایی کنیم و این نیازمندی‌ها را در اختیار این نوآوران و خلاق‌ها بگذاریم تا بتوانند آن را تبدیل به یک فرصت تجاری با ارائه یک‌راه حل مبتنی بر تکنولوژی فضایی کنند.

وی افزود: به‌طور مثال در حوزه کشاورزی در حال حاضر از بحث تولید تا توزیع مشکلات عدیده‌ای وجود دارد. در بحث تولید و کشاورزی دقیق و علمی، تکنولوژی و داده‌های فضایی می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

یزدانی بابیان اینکه داده‌های فضایی در حوزه کشاورزی چندین سطح را هم پوشش می‌دهد ادامه داد: از سطح کلان که پایش سطح زیر کشت یک محصول است تا سطح مشاوره به کشاورزان در اصلاح الگوی کشت و درواقع مدیریت مزرعه که می‌تواند منجر به کشت بهینه و درواقع ارتقا کیفیت شود، فعالان کسب‌وکارهای فضایی می‌توانند ورود کنند و با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای که ما در اختیارشان می‌گذاریم به ارائه خدمات بپردازند.

مدیرکل توسعه کسب‌وکارهای فضاپایه سازمان فضایی تأکید کرد: این اتفاق دور از ذهنی نیست، در حال حاضر بسیاری از کشورهای اروپایی مثل هلند از تکنولوژی‌های فضاپایه به‌وفور استفاده می‌کنند و در همین راستا استارت‌آپ‌های زیادی در سراسر قاره اروپا شکل‌گرفته است که به کشاورزان ارائه خدمت و مشاوره می‌دهند.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه در راستای حمایت از کسب‌وکارهای فضاپایه در حال حاضر تا جایی که امکان دارد سازمان فضایی بسیاری از داده‌های موردنیاز را به‌صورت رایگان در اختیار می‌گذارد گفت: البته تنها داده‌های ماهواره‌ای نیست که می‌تواند به این استارت‌آپ‌ها کمک کند. دادهای دیگری از قبیل داده‌های هواشناسی و داده‌هایی که می‌تواند از طریق پهپاد تهیه شود و یا داده‌های زمینی جزو لاینفک این زنجیره است. خصوصاً داده‌های خاک و داده‌هایی که مربوط می‌شود به وضعیت ترکیبی خاک که اگر وجود نداشته باشند فعالان این حوزه درزمینهٔ مشاوره به کشاورزان نمی‌توانند ورود کنند.

یزدانی افزود: چون دستیابی به این اطلاعات نیازمند صرف هزینه‌های هنگفتی است و چون این‌یک مسئله زیرساختی محسوب می‌شود لازمه‌اش این است که دولت به‌عنوان حوزه بالادستی ورود کند و نقص اطلاعاتی که این وسط وجود دارد را رفع کند تا استارت‌آپ‌های فعال درزمینهٔ ارائه مشاوره به کشاورزان بر مبنای این اطلاعات بتوانند یک زنجیره کاملی را شکل بدهند.

مدیرکل توسعه کسب‌وکارهای فضاپایه سازمان فضایی ادامه داد: البته در حوزه‌های همچون شهر هوشمند و اینترنت اشیا و بحث مدیریت بلایای طبیعی، هواشناسی، پایش جنگل‌ها، دریاها و شیلات، حوزه نفت، گاز و نیرو هم از دیگر مواردی است که فعالان و علاقه‌مندان در حوزه کسب‌وکارهای فضاپایه می‌توانند ورود کنند و سازمان فضایی هم طبق برنامه‌هایی که برای این کسب‌وکارها دیده است حتی‌المقدور به تسهیل گری می‌پردازد.

وی در ادامه با تأکید بر ضرورت تحریک تقاضا برای استفاده از داده‌های فضایی گفت: این اقدامی است که اتفاقاً وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان فضایی به‌طورجدی در دستور کار قرار داده و در همین راستا جلسات مستمری به‌تازگی در سطح وزرا برگزار شد و سعی می‌کنیم درباره ضرورت بهره‌گیری از داده‌های فضایی و اینکه چقدر استفاده از تکنولوژی فضایی می‌تواند در تصمیم سازی برای دولتمردان واجب باشد فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی کنیم.

یزدانی افزود: سیاست سازمان گسترده‌تر کردن و عمق دادن به بحث ضرورت استفاده از داده‌های فضایی است که در این راستا ورود بخش خصوصی و کسب‌وکارهای فضاپایه می توانند نقش موثری ایفا کنند. این ورود و حضور درواقع می‌تواند کل کشور را به استفاده بیشتر و بهینه‌تر از تکنولوژی ماهواره‌ای تحریک کند.

وی ادامه داد: در همین راستا ما چندین رویداد از سمینارهای دانشگاهی در سراسر کشور تا رویدادهای استارت‌آپی که نمونه آن مهرماه امسال در هفته جهانی فضایی، برگزار کردیم که به‌واسطه همین رویدادها استارت‌آپ‌های زیادی مراجعه کرده‌اند که اکنون آن‌ها برای ما تبدیل‌شده‌اند به یک جامعه آماری تا برنامه خودمان را روی آن‌ها آزمایش کنیم و بازخورد بگیریم که بهینه‌ترین برنامه ممکن در حوزه توسعه کسب‌وکارهای فضاپایه اتفاق بیفتد.

مدیرکل توسعه کسب‌وکارهای فضاپایه سازمان فضایی بابیان اینکه شناسایی نیازمندی‌ها به‌ویژه توجه به منابع موردنیاز برای راه‌اندازی و توسعه‌ی کسب‌وکارهای فضاپایه از اولویت‌های ما محسوب می‌شود گفت: در همین راستا برای کمک به استارت‌آپ‌های حوزه کشاورزی خوشبختانه صندوق توسعه و حمایت از پژوهش در حوزه کشاورزی پا پیش گذاشتند و تفاهم‌نامه‌ای با سازمان فضایی به امضا رساند و مقرر شد استارت‌آپ‌هایی که با ما همکاری می‌کنند را به این صندوق معرفی کنیم تا از خدمات تسهیلاتی آن‌ها استفاده کنند. همچنین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات وام وجوه اداره شده خود را برای توسعه کسب‌وکارهای فضاپایه در اختیار تیم‌ها و شرکت‌های بزرگ می‌گذارد.

یزدانی افزود: ولی بحث مهم‌تر و شاید گپ بزرگ‌تری که این وسط وجود دارد نه بحث مالی بلکه توانمندسازی افراد در صنعت فضایی است. توانمندسازی در این حوزه هم بازمی‌گردد به دانشگاه‌ها و مراکز علمی، تحقیقاتی و آموزشی که ضروری است آن‌ها به‌طورجدی وارد این عرصه شوند. سازمان در حال مذاکره با مراکز دانشگاهی است و در همین راستا نیز تفاهم‌نامه‌ای با وزارت علوم امضا شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز