خبرگزاری کار ایران

معاون راه آهن در گفت‌وگو با ایلنا:

محدودیت‌های مالی سرعت اجرای پروژه‌های ریلی را کاهش می‌دهد/ اصلاح بودجه پروژه قطار سریع السیر تهران- اصفهان

asdasd
کد خبر : ۷۱۲۴۸۰

معاون راه آهن با بیان اینکه افزایش هزینه‌ها قدرت و سرعت اجرای پروژه‌ها را کاهش می‌دهد، گفت:‌ رقم بودجه پروژه قطار سریع السیر تهران- اصفهان اصلاح شد و تا 10 میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

مازیار یزدانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اشاره به اثرات محدودیت بودجه برای اجرای پروژه‌های ریلی اظهار داشت: شرکت راه آهن پروژه‌های ریلی مهمی از جمله راه آهن رشت- آستارا، قطار سریع السیرتهران- قم – اصفهان،  برقی سازی راه آهن تهران- مشهد،‌ برقی سازی راه‌آهن گرمسار- اینچه برون،  راه آهن اصفهان- اهواز و ...در دست دارد که تمام این پروژه‌ها از اهمیت اقتصادی و اجتماعی ویژه‌ای برخوردار هستند.

وی ادامه داد: در نهایت این پروژه‌ها عملیاتی می‌شوند اما محدودیت های مالی باعث افزایش دوره ساخت آنها خواهد شد.

یزدانی تصریح کرد: در اکثر کشورهای دنیا، بخش‌هایی که زیاد سودده نیستند را به بخش خصوصی واگذار نمی‌کنند و تحت حمایت دولت به صورت مستقیم قرار می‌گیرند. موضوع میزان بودجه راه‌آهن نیست بلکه هزینه‌ها بسیار افزایش یافته است.

باید متناسب با افزایش هزینه‌ها برای اجرای پروژه‌ها منابع مالی تعریف کرد.

معاون فنی و زیربنایی راه آهن تاکید کرد: افزایش هزینه‌ها قدرت و سرعت اجرای پروژه‌ها را کاهش می‌دهد بنابراین باید بتوانیم به دنبال افزایش اعتبارات باشیم.    

یزدانی با اشاره به اصلاح بودجه پروژه قطار سریع السیر تهران- قم- اصفهان اظهار داشت: این پروژه از پروژه‌های بسیار مهم عمرانی ریلی کشورمان محسوب می‌شود و ساخت آن نه ‌تنها موجب تسهیل توسعه اقتصادی و اجتماعی در مناطق شهری و نواحی پیرامونی آن خواهد شد بلکه صرفه‌جویی در مصرف سوخت، کاهش تصادفات و حفاظت از محیط‌زیست را به دنبال دارد.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود، این طرح در شروع بهره‌ برداری سالانه ۱۱ میلیون نفر مسافر را جذب کند و میزان جذب مسافر از جاده‌ها با کاهش زمان سفر قابل ‌توجه خواهد بود چراکه زمان سفر با قطار سریع ‌السیر از تهران تا اصفهان و بالعکس حدود ۲ ساعت می‌‌شود و این در حالی است که زمان سفر جاده‌ای حدود ۶ ساعت است.

معاون راه آهن افزود: پروژه تهران- قم- اصفهان پروژه‌ای است که از محل ال سی و وام چین  به اجرا می‌رسد و اعتباری که برای این طرح در بودجه در نظر گرفته شده در واقع  برای پرداخت هزینه‌های مشاور پروژه است که رقم آن ‌اصلاح شده و  10 میلیارد تومان پیش بینی شده است.  

یزدانی با تاکید براینکه در شرایط محدودیت بودجه باید پتانسیل‌های قانونی برای جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی را افزایش دهیم، گفت: به طور قطع با این اعداد و ارقام در بودجه مدت زمان اجرای پروژه‌ها طولانی خواهد شد بنابراین تنها راهکار باقی مانده جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی است.

مسیر ورود سرمایه گذاران خارجی بسته نشده است و در حال استفاده از وام روسیه و چین برای اجرای پروژه‌های ریلی هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز