خبرگزاری کار ایران

نفت عراق در سالی که گذشت/ آغاز دوران طلایی بغداد در پس تحریم‌های ایران

asdasd
کد خبر : ۷۱۱۱۷۴

خبرگزاری رسمی عراق به نقل از شرکت بازرگانی نفت عراق SOMO اعلام کرده که در سال 2018 میلادی این کشور یک میلیارد و 277 میلیون بشکه نفت صادر کرده که درآمد 83.7 میلیارد دلاری را برای این کشور به ارمغان داشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، سال 2018 در بین کشورهای تولید کننده نفت سال نسبتا خوبی برای عراق بود. خروج داعش از این کشور و ثبات نسبی امنیت، حل مشکلات حقوقی و نفتی با اقلیم کردستان عراق و به حداقل رسیدن هزینه های جنگ، تحریم ایران و پیدا شدن مشتریان جدید نفتی حاصل از این تحریم همگی باعث شده که عراق خود را در آستانه سا‌ل‌های طلایی پول و نفت ببیند.

با تحریم ایران از سوی آمریکا و ایجاد خلاء 1.5 میلیون بشکه‌ای در بازار که عمدتا شامل شرکت‌های آسیایی می‌شود این عراقی‌ها بودند که توانستند بیشتر این خریداران را جذب کنند. تشابه فنی نفت ایران و عراق و تعهدات مدت‌دار عربستان و امارات باعث شد تنها گزینه برای خریداران سابق نفت ایران، عراق باشد.

 عراق به لحاظ فنی ظرفیت خالی زیادی برای تولید نفت دارد و در صورت سرمایه گذاری در این بخش به راحتی می‌تواند افزایش تولید چشمگیری داشته باشد. جهش تولید نفت این کشور به حدی بوده است که سازمان بین المللی انرژی پیش بینی کرده که عراق خیلی زودتر از پیش بینی‌ها یعنی تا دو سال دیگر بتواند به تولید روزانه شش میلیون بشکه روز برسد و در سال 2035 به 8 میلیون و 300 هزار بشکه دست پیدا کند.

بر خلاف عربستان که قرار بود اصلی‌ترین تامین کننده بازار بعد از خروج ایران باشد اما در نهایت مشخص شد این کشور تنها می‌تواند 300 هزار بشکه تولید خود را بیشتر کند و برای رقم‌های بیشتر باید سال‌ها منتظر بماند.

از سوی دیگر خبرگزاری رسمی عراق به نقل از شرکت بازرگانی نفت عراق SOMO اعلام کرده که در سال 2018 میلادی این کشور یک میلیارد و 277 میلیون بشکه نفت صادر کرده که درآمد 83.7 میلیارد دلاری را برای این کشور به ارمغان داشته است. این در حالی است که در سال 2017 میزان صادرات نفت عراق یک میلیارد و 207 میلیون بشکه بوده است.

بنابراین اطلاعات در سال گذشته میلادی این کشور به طور متوسط روزانه 3.5 میلیون بشکه نفت صادر کرده است که قیمت متوسط هر بشکه 60 دلار و 50 سنت بوده است.

مشتریان نفت عراق 37 شرکت با ملیت‌های آسیایی، اروپایی و آمریکایی هستند و اکنون عراق بعد از عربستان دومین تولیدکننده نفت اوپک است.

عراق اعلام کرده که قصد دارد که تا سال 2022 صادرات خود را به چهار میلیون و 600 هزار بشکه در روز برساند.

نفت نقش اصلی را در درآمدهای عراق دارد و 90 درصد درآمد دولت را شامل می‌شود به طوری که در بودجه سال 2018 عراق، میزان درآمدهای دولت 88.5 میلیارد دلار اعلام شده است.

در حال حاضر 67 درصد نفت عراق به آسیا، 20 درصد به اروپا و 13 درصد به آمریکای شمالی و جنوبی صادر می‌شود. این در حالی است که عراق به دنبال عقد قرارداد با شرکت ژینهوآ اویل چین است تا سهم خود را در بازارهای آسیایی بالا ببرد.

در صورت نهایی شدن قرارداد با این شرکت خصوصی چینی، روزانه 160 هزار بشکه نفت به این کشور صادر خواهد شد این در حالی است که تا پیش از این سهم نفت عراق از بزرگترین مصرف کننده نفت جهان 900 هزار بشکه بود.

مقامات عراق اعلام کردند که به دنبال صادرات یک میلیون و 450 هزار بشکه‌ای به چین هستند هر چند این کشور اکنون نیز بعد ازعربستان دومین تحریم‌کننده نفت چین خواهد بود.

با توجه به مشکلات سیاسی و عدم سرمایه گذاری شرکت‌های خارجی در ایران و ونزوئلا، ادامه درگیری‌ها در لیبی، مشکلات داخلی الجزایر و نیجریه سبب شده که دو کشور اصلی تامین کننده نفت آسیا در آینده نزدیک عربستان و عراق معرفی شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز