خبرگزاری کار ایران

وزیر نیرو:

ضرورت تحمیل سیاست‌های خوداتکایی غذایی به جای خودکفایی/ هر هکتار زمین زیر کشت نیم نفر اشتغال ایجاد کرده است

asdasd
کد خبر : ۷۰۴۶۳۸

اردکانیان با بیان اینکه اختصاص یارانه به بخش کشاورزی در جهان امری معمول است اما مدیریت آن مهم است، بیان کرد: اصلاح قیمت با واقعی کردن فرق دارد، در اصلاح بر اساس واقعیت‌ها تصمیمی گیری می‌شود، اما در قیمت گذاری واقعی آب محیط زیست و تمام اثر گزاری‌ها دیده می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، رضا اردکانیان وزیر نیرو در همایش اقتصاد آب با تشکر از فعالیت‌های اتاق در حوزه آب گفت: تامین حداقل نیاز پایه آبی کشور و اطمینان از اینکه مردم در تمام اوقات دسترسی به آب داشته باشند حق تمام مردم و وظیفه دولت‌ها است.

وی ادامه داد: با توجه به سرانه مصرف، ایران در زمره کشورهایی است که کمبود آب دارد صرفنظر از کیفیت سیاست‌های کشور در این حوزه ما نیازمند اتخاذ برنامه‌های جدید هستیم.

وزیر نیرو با ارائه برخی آمارها در حوزه مصرف آب و نقش معیشتی آن در روستاها گفت: 12 درصد از مساحت کشور زیر کشت هستند که ۹۰ درصد آب کشور را مصرف می‌کنند در حالیکه بازدهی آن ۴۰ درصد کمتر از معیار و شاخص‌های تعریف شده جهانی است این مقدار تنها ۱۷ درصد کشور را در بر می‌گیرد. ما پنجمین کشور از لحاظ مساحت زیر کشت هستیم در حالیکه ۳۰‌امین کشور تولید کننده در منابع کشاورزی هستیم این ارقام نشان از کارامد نبودن سیاست‌های ما دارد.

اردکانیان ادامه داد: کشاورزی در کشور ما معیشتی است ۹۲ درصد زمین‌ها خرده مالکی هستند در حالیکه 94 درصد از زمین‌های زیر کشت با معیارهای صنعتی و امروزی فاصله دارد.

وی افزود: بسیاری از کشورها توسعه اقتصادی خود را از روش‌های غیر کشاورزی آغاز کرده‌اند، روش‌هایی که مصرف آب کمتری دارند.

اردکانیان گفت: هر هکتار زمین زیر کشت نیم نفر اشتغال ایجاد کرده در حالیکه اگر گلخانه‌های صنعتی ایجاد شود علاوه بر بهره وری و محصول بهتر  مصرف آب را نیز تا یک دهم کاهش می‌دهد. در سیستم فعلی مقایسه قیمت آب باعث می‌شود کشاورز انگیزه‌ای برای کاهش مصرف خود نداشته باشد. در حال حاضر آب زیر زمینی تقریبا رایگان و آب‌های سطحی در بخش شرب ۴۷ درصد و در روستاها ۲۰ درصد قیمت تمام شده را مصرف کننده هزینه پرداخت می‌کند.

وی با بیان اینکه اختصاص یارانه به بخش کشاورزی در جهان امری معمول است اما مدیریت آن مهم است، بیان کرد: اصلاح قیمت با واقعی کردن فرق دارد، در اصلاح بر اساس واقعیت‌ها تصمیمی گیری می‌شود، اما در قیمت گذاری واقعی آب محیط زیست و تمام اثر گزاری‌ها دیده می‌شود.

وزیر نیرو با اشاره به حضور بخش خصوصی در مسئله آب گفت: از نمونه‌های ورود بخش خصوصی تولید و فروش آب بسته بندی و اقدام برای کشت فرا سرزمینی است، بسیاری از دولت‌ها به دلیل هزینه سنگین ساخت و توسعه آبی مدیریت و حتی مالکیت آن را به بخش خصوصی واگذار کردند. کالا کردن آب و خصوصی سازی آن در کشور ما زود است و تبعات اجتماعی دارد.

وی ادامه داد: هر گونه تصمیم گیری در این حوزه و بازنگری نیاز به حضور همه بخش‌ها دارد، ما باید در محصولات آب بر و کشاورزی به دنبال خود اتکایی باشیم نه خودکفایی، باید چهارچوب امنیت ملی لحاظ شود.تحمیل سیاست‌های خود اتکایی غذایی نه خودکفایی ضروری است. الگوهای سیاستهای ایران باید با نگاه به شرایط آبی کشور در نظر گرفته شود با توجه به این شرایط برخی موارد را مطرح می‌کنم و امیدوارم پژوهش‌گران و بخش خصوصی بر روی این موارد نظرات خود را بیان کنند.

اردکانیان اظهار داشت: برنامه ریزی آمایش سرزمینی، استقرار نظام قیمت گذاری آب با شرایط اقتصادی هر منطقه، اعمال یارانه‌های هدفمند در راستای کمک به کشاورزان و کاهش مصرف آب، اعمال حسابداری آب و بورس آب، تنوع بخشی به منابع مالی و سرمایه گذاری بخش خصوصی و مدیریت، حمایت از کشت فراسرزمینی مشروط به واردات آن به کشور و واردات آب مجازی از جمله  برنامه‌ها است.

وی ادامه داد: در حال حاضر واردات آب مجازی ۴۰ میلیارد و صادرات ۷ میلیارد است که رقم واردات با توجه کم آب بودن کشور بسیار ناچیز است و صادرات آن زیاد. از کل آب مصرفی ۱۵ درصد برای صادرات استفاده شده است.

وزیر نیرو تاکید کرد: خود کفایی داخلی در همه عرصه‌ها واجب نیست بلکه خود اتکایی مهم است، ایجاد نظام‌های بهره برداری و توسعه صنایع پایین دستی، گلخانه‌های صنعتی و ایجاد مشاغل دیگر مد نظر باشد تا وابستگی کمتری به معیشت آبی به وجود آید، این روند می‌تواند در گذار از این بحران به ما کمک کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز