خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران:

فولادسازان اسپانسر تأمین‌کنندگان می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۷۰۴۳۱۰

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با بیان اینکه نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران با هدف آشنایی فولادسازان با پتانسیل های داخلی برگزار می شود، گفت:به جرأت می توان گفت صفر تا صد کارخانه های فولادی در ایران قابل انجام است؛ چرا که هم در بخش تکنولوژی و هم تجهیزات به خودکفایی رسیده ایم.

به گزارش ایلنا، بهرام سبحانی با تأکید بر اینکه ماهیت این رویداد متفاوت با سایر همایش های تخصصی در این حوزه است، افزود: هدف این است که شرکت ها و تأمین کنندگانی که در توسعه و پشتیبانی صنعت فولاد نقش داشته اند، نظیر تأمین کنندگان تجهیزات و مواد مصرفی، امکانات خود را در معرض نمایش بگذارند.

قصد داریم با این رویداد، بانک اطلاعاتی برای بهره گیری فولادسازان فراهم سازیم و سیستم ارتباط میان تأمین کنندگان و فولادسازان را برقرار کنیم. سبحانی خاطرنشان کرد: شرکت ها و سرمایه گذاران باید به تولید داخل روی بیاورند.

رئیس انجمن فولاد در ادامه گفت: از افرادی که بیشترین فعالیت را برای اعتلای صنعت فولاد داشته اند، به طور ویژه تقدیر خواهیم کرد.

روز ملی فولاد در تقویم ثبت میشود

وی تصریح کرد: پیشنهاد ثبت روزی با عنوان «روز ملی فولاد » را ارائه کرده ایم که این امر در کشورهای دیگر نیز مرسوم است.

سبحانی همچنین اشاره ای به آمارهای هشت ماهۀ سال 97 داشت و گفت: در مدت مذکور، در زمینۀ محصولات فولادی و نوردی به تولید ۱۴ میلیون و ۲۳۲ هزار تن رسیدیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد رشد داشته است. بیشترین افزایش مربوط به بخش میلگرد با رشد ۲۲ درصدی بوده است. وی افزود: در بخش بیلت و بلوم با تولید ۹ میلیون و ۲۵۸ هزار تن، رشد ۲۳ درصدی تولید به ثبت رسید. همچنین در تولید اسلب به ۷ میلیون و ۳۸۲ هزار تن دست یافتیم که رشد ۱۱ درصدی داشته است. سبحانی در ادامه اشاره ای به میزان تجارت خارجی فولاد داشت و گفت: امیدواریم با تمهیدات فولادسازان، رشد صادرات علی رغم تحریم ها تداوم یابد. وی گفت: ۸ تا ۱۰ میلیون تن مازاد تولید در سال جاری در کشور وجود دارد و چنانچه تمهیداتی اندیشیده نشود، شاهد افت تولید واحدها خواهیم بود. مایۀ افتخار است که بگوییم به جایی رسیده ایم که مازاد نیاز داریم و یکی از صادرکنندگان در منطقه شناخته می شویم.

تولید باید در فضای غیرامنیتی صورت بگیرد

سبحانی در ادامه دربارۀ اتفاقات ماه های اخیر در حوزۀ فولاد گفت: در برهه ای تقاضای کاذبی در بازار پدید آمد و دولت به دنبال همین تقاضای کاذب، محدودیت هایی برای عرضۀ فولادی ها در بورس اعمال کرد؛ در همین راستا، انجمن جلساتی با وزارتخانه برای حذف محدودی تها برگزار کرد. اعتقاد ما این بود که با وجود محدودیت های ناشی از تحریم، محدودی تهای داخلی معنا ندارد و در نهایت این الزامات و محدودیت ها برداشته شد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد افزود: هدف از این بخشنامه ها حذف واسطه ها و منتفع شدن مصرف کنندۀ نهایی بود؛ اما در عمل مصرف کننده هیچ نفعی از این دستورالعمل ها نبرد. هنوز هم بخشی از چالش های این بخشنامه ها باقی است، درحالی که تولید باید در فضای امن صورت گیرد.

وی گاز را مزیت نسبی برای فولاد ایران دانست و اظهار داشت: تصمیم گیران باید این مسئله را در نظر بگیرند تا با اقداماتی نظیر افزایش قیمت گاز مصرفی فولادسازان، شوکی به صنعت فولاد وارد نشود و سرمایه ها از این حوزه خارج نگردد. نکتۀ دیگر اینکه دولت همواره در سا لهای اخیر بر این نکته تأ کید کرده است که گاز را نه خام، بلکه در قالب ارزش افزودۀ بالاتر صادر کند و به همین دلیل، ایجاد ظرفیت آهن اسفنجی در لامرد فارس مطرح شد. وی با اشاره به این که در هشت ماهۀ اول امسال که محدودیت صادراتی وجود نداشت و تحریم مطرح نبود، ۵ میلیون تن فولاد میانی و محصولات فولادی صادر شد گفت: ا گر محدودیت ها نبود، تا پایان سال صادرات فولاد کشور به 7/8 میلیون تن می رسید که ارزش آن معادل 3/ 5 میلیارد دلار بود.

درآمد و مخارج ارزی فولادسازان بالانس است

سبحانی تأ کید کرد: فولاد ۱۲۰ دلار هزینۀ ارزی در هر تن دارد. تمامی ارز حاصل از صادرات فولادی ها به سامانۀ نیما وارد شده و شاهد بالانس درآمد ارزی و واردات در صنعت فولاد هستیم. درواقع حدود ۳ میلیارد دلار نیاز ارزی و ۳ میلیارد دلار درآمد ارزی در صنعت فولاد وجود دارد.

وی ادامه داد: ارزآوری صادرات فولاد بیش از 3/ 5 میلیارد دلار نبوده است؛ اما برخی تصور رقمی بیش از این داشتند و فولاد یها را متهم به عدم عرضۀ ارز به سامانه نیما کردند؛ درحالیکه فولاد ی ها ارز حاصل از صادرات را برای نیاز خود ثبت سفارش کردند و اقلامی مثل الکترود را پوشش دادند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد تأ کید کرد: برگشت ارز حاصل از صادرات فولاد برای مسئولان شفاف سازی شده است.

فولادسازان اسپانسر تأمین کنندگان می شوند

سید رسول خلیف هسلطانی دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و دبیر نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران در این نشست خبری گفت: ایران در تولید فولاد به رتبۀ دهم جهان رسیده است. این بالندگی صنعت فولاد است که پتانسیل بالای صنایع معدنی ایران را نشان می دهد. فولاد نیز پتانسیل بالایی دارد و پس از نفت و پتروشیمی، در جایگاه بعدی قرار می گیرد.

وی افزود:  باید مشکلات موجود در تأمین تجهیزات و قطعات و مواد اولیه را مدیریت کرد و شرکت های توانا را شناسایی نمود.

خلیفه سلطانی در ادامه گفت: در این جشنواره، فولادسازان برای تأمین کنندگان نقش اسپانسر دارند و ریسک تولیدات آن ها را تاحدودی می پذیرند.

روند منفی صادرات فاجعه آفرین است/ بازار فولاد با وفور عرضه مواجه است

بهادر احرامیان، نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در نشست خبری نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران گفت: التهاب ارزی اصل یترین اتفاق سال بود و سبب ورود دولت به حوزه های مختلف شد؛ درحالی که نیازی به ورود دولت به بخشی نظیر فولاد نبود؛ چرا که در بازار داخل، مشکلی برای تأمین وجود نداشت و بازار با وفور عرضه مواجه بود.

وی افزود: در پی تحریم های قبلی، ایران دومین وارد کنندۀ فولاد بود و تا ۱۱ میلیون تن فولاد وارد کرد؛ اما ا کنون مشکل اصلی، مازاد تولید و صادرات است. ا گر روند منفی شدن صادرات تداوم یابد، به فاجعه تبدیل خواهد شد و دلیل اصلی آن ابهامات و بی ثباتی قوانین است. احرامیان تصریح کرد: قیمت های فولاد ایران با وجود تحریم ها کمتر می شود و عرصه را بر فولادسازان تنگ تر خواهد کرد.

سرمایه گذاری داخلی و خارجی در صنعت فولاد

شهرستانی، عضو هیئت مدیرۀ انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در ادامۀ این نشست خبری گفت: بیست میلیارد دلار سرمایه برای رساندن ظرفیت فعلی تولید به ۵۵ میلیون تن در افق ۱۴۰۴ نیاز است.  زیرساخت ها نیز سرمایه گذاری قابل توجهی را می طلبند. وی تأ کید کرد: در افق ۱۴۰۴ باید برای صادرات ۲۵ میلیون تن فولاد برنامه ریزی کنیم و این امر نیز سرمای هگذاری بر روی زیرساخت های حمل ریلی و دریایی را م یطلبد. درمجموع ۵۰ میلیارد دلار سرمایه نیاز داریم که ۲۰ میلیارد آن از داخل قابل تأمین است و مابقی باید از سرمایه گذاری خارجی تأمین شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز