خبرگزاری کار ایران

مدیر فاز ۱۹ پارس جنوبی در گفت‌‍وگو با ایلنا:

آمین‌های آلوده به چرخه شیرین‌سازی باز می‌گردد / 123 هزار دلار درآمدزایی از بازیافت آمین‌های انبار شده

asdasd
کد خبر : ۷۰۱۵۸۴

از اواخر مهرماه سال جاری عملیات احیای آمین فاز 13 پارس جنوبی در فاز 19 انجام می‌شود.

سهیل رفیعی مدیر فاز 19 پارس جنوبی در گفت‌‍وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در این باره گفت: با انجام این عملیات احیای 350 متر مکعب آمین رقیق با میزان کلر  16 هزار ppm به اتمام رسید. بر اساس برآورد صورت گرفته با احتساب هر تن آمین ( حدود 3200 دلار ) ارزش آمین بازیافتی حدود  123 هزار دلار است.

وی با بیان اینکه این کار با تلاش کارکنان پالایشگاه دهم و با نهایت دقت صورت گرفته است، گفت: مراحل امکان سنجی، شبیه سازی و اجرای عملیات فوق در فاز 19 ساماندهی و محقق شد.

به گفته رفیعی، این آمین از پالایشگاه یازدهم توسط تانکر برای بازیافت به پالایشگاه دهم انتقال و پس از بازیافت موفقیت آمیز مجددا به آن پالایشگاه منتقل می‌شود.

گفتنی است؛ متیل دی اتانول آمین MDEA به عنوان یک ماده حیاتی در واحدهای شیرین‌سازی پالایشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد که در طول زمان بر اساس واکنش‌های شیمیایی، از کیفیت این ماده کاسته می‌شود و فرآیند شیرین‌سازی به‌صورت کامل انجام نمی‌شود.

به گفته رفیعی با این پروژه مقادیر زیادی از آمین آلوده که در طول سالیان گذشته در سطح پالایشگاه‌های گازی کشور بلا استفاده انبار شده است، مجددا به چرخه شیرین‌سازی باز خواهد گشت.

وی افزود: این ماده دارای ارزشی بسیار بالا بوده و تأمین آن نیز شرایط خاصی دارد، که هم‌اکنون به همت متخصصان پالایشگاه دهم مجتمع گاز پارس جنوبی امکان‌سنجی، شبیه سازی و در نهایت اجرای عملیات بازیافت آمین با استفاده از تأسیسات بازیافت منواتیلن گلایکول MEG با موفقیت صورت گرفته است.

پیش‌بینی می‌شود؛ با انجام این عملیات، 700 تن آمین خالص با ارزش بالغ بر دو میلیون دلار بازیافت شود و حجم عظیمی از این کالای استراتژیک در پالایشگاه‌های گازی کشور قابلیت استفاده مجدد پیدا کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز