خبرگزاری کار ایران

دقت شود بانک‌های خصوصی به چه کسانی واگذار می‌شود / مسائل ارزی را نئوکلاسیک ‌ها تئوریزه کردند/ شاهنامه سند اقتصاد سیاسی پیس از اسلام

asdasd
کد خبر : ۶۹۷۴۰۹

رضا‌قلی گفت: بنده با مشکلات دولت بزرگ به خوبی آشنایی دارم اما باید در مورد نحوه‌ی تخصیص بانک‌های خصوصی دقت کرد که به چه کسانی واگذار می‌شود. مثلاً در آلمان تصمیم گرفتند کارخانه‌های بزرگ را به صورت رایگان به بخش خصوصی واگذار کنند اما در کنار آن قوانین سفت و سختی را نیز اعمال کردند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، علی رضا‌قلی در نشست هفتگی موسسه دین و اقتصاد با موضوع «چرخه‌های شوم تاریخی و توسعه نیافتگی در ایران» گفت: باید توجه داشت که الگوهای اقتصادی در تمام کشورها کارکرد یکسانی ندارند و باید ویژگی‌های هر کشور را در نظر گرفت. مثلاً برای ایران که سابقه تاریخی مخصوص به خود دارد کسی نمی‌تواند از طریق اقتصاد نئوکلاسیک یا شوک عرضه اقتصاد آن را توضیح دهد و باید شناخت کاملی از جامعه و تاریخ ایران داشته باشد. همانطور که در مسائل ارزی مشاهده کردیم اقتصاددانان نئوکلاسیک آن را تئوریزه کردند و در نهایت هم هزینه آن را مردم پرداخت کردند.

وی ادامه داد: در مورد بانک‌های خصوصی نیز همین‌گونه است. بنده با مشکلات دولت بزرگ به خوبی آشنایی دارم اما باید در مورد نحوه‌ی تخصیص بانک‌های خصوصی دقت کرد که به چه کسانی واگذار می‌شود. مثلاً در آلمان تصمیم گرفتند کارخانه‌های بزرگ را به صورت رایگان به بخش خصوصی واگذار کنند اما در کنار آن قوانین سفت و سختی را نیز اعمال کردند.

رضا‌قلی در توضیح تاریخی مسائل اقتصادی و سیاسی کشور گفت: از نظر تاریخی موضوعات اقتصادی و سیاسی را می‌توان در چهار دوره تاریخی‌(۱) قبل از اسلام،(۲) اوایل اسلام تا سلجوقیان، (۳)سلجوقیان تا مشروطه و(۴) دوران مشروطه تقسیم بندی کرد. در دوره آخر یعنی مشروطه، انقلابیون سعی کردند با استفاده از تجربیات گذشته تعریف نوینی از شرایط را ارایه کنند و حاکمیت را به مردم بسپارند که متاسفانه نهادهای وجود داشتند که اجازه این کار را نداند.البته عده‌ای فکر می‌کردند این تحولات را یک شبه می‌توان انجام داد در حالیکه بدون نهادهای پشتیبان امکان تحقق آن وجود ندارد.

نویسنده کتاب« جامعه‌شناسی نخبه‌کشی» با اشاره به دوره قبل از اسلام گفت: بهترین سند این دوره شاهنامه فردوسی است که به عنوان یک سند اقتصاد سیاسی دوران پیش از اسلام است. این کتاب سعی می‌کند دلایل فروپاشی عظمت ساسانیان را توضیح دهد و به نوعی هزاران سال تجربه را منتقل کند. در این کتاب سه عامل برای فروپاشی حکومت‌ بیان شده است.(۱)استبداد و ظلم، (۲)انتصابات ناشایست (۳) طراحی قوانین براساس منافع حاکمان و به ضرر رعیت.

وی ادامه داد: مورد سوم اشاره به این دارد که اگر قوانین اینگونه طراحی شوند حقوق مالکیت برای رعیت ناکارا خواهد شد و باید توجه داشت که طراحی حقوق مالکیت به نفع رعیت لازمه توسعه است. البته در تاریخ ایران غازان خان وقتی مشاهده کرد که سپاهیان او ‌به دلیل کاهش تولید نمی‌توانند مالیات‌ستانی کنند به این موضوع پی برد. همچنین ناصرالدین شاه آن را تکرار کرد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه فروافتادن حکومت در دوره پس از اسلام یکی از مشکلات ایران بود، گفت: این موضوع به نوعی حقوق مالکیت را نابود و بستر ورود نظامیان به اقتصاد را فراهم کرده و اقتصاد را به جنبه غارتی تبدیل می‌کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز