خبرگزاری کار ایران

وزیر اقتصاد:

شرایط به گونه‌ای باشد، هیچ کس به سربازان گمرک اتهام نزند /باید مسیرهای مزاحم تولید مسدود شود

asdasd
کد خبر : ۶۹۵۸۶۰

وزیر اقتصاد گفت: ما باید چشم‌های خود را به چشم‌های عقاب تبدیل کنیم این همان تجهیز الکترونیک است که مجهز شدن به آن یکی از تاکیدات رئیس جمهور در مبارزه با قاچاق نیز است و باید در درگاه‌‌های گمرک از آن استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فرهاد دژپسند در مراسم تکریم جناب آقای فرود عسکری و معارفه مهدی میراشرفی معاون وزیر و رئیس کل گمرک ایران گفت: به نظر بنده انتخاب آقای میراشرفی مناسب بوده است چون ایشان به خوبی می‌دانند که دنیا به کدامین سو حرکت می‌کند و باید در این راستا تلاش کرد. ما برای اینکه سهم خود از حوزه‌های اقتصاد بین‌الملل و اقتصاد داخلی را افزایش دهیم نیازمند نقش پررنگ گمرک هستیم. گمرک باید به ابزار گویا و هوشمند مجهز باشد و عملکرد آن طوری باشد که دیگران از آن تعریف کنند.

وی ادامه داد: گمرک باید به سمتی حرکت کند که پیشتاز و هموارساز مسیر توسعه و رشد اقتصادی باشد و باعث افزایش سهم اقتصاد کشور از اقتصاد بین‌المللی شوند. اگر ما از نظر جمعیت و مساحت 1.2 جمعیت جهان را در اختیار داریم باید سهم ما نیز در اقتصاد بین الملل به همین اندازه باشد و گمرک به عنوان یک سنگربان از سهم اقتصاد کشور در حوزه بین‌الملل محافظت می‌کند.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه گمرک از دو سو می‌تواند به عنوان پیشرو عمل کند گفت: گمرک باید موجب تسهیل در امور نیازمندی‌های تولید داخل باشد و مسیر عبور مزاحم‌های تولید داخلی را مسدود کند. ما برای مواد اولیه، یدکی و کالاهای سرمایه‌ای به شرط رعایت قانون و مقررات فرش قرمز پهن می‌کنیم اما در این مسیر سخت‌گیری‌های خارج از قانون انجام نمی‌دهیم بلکه دقت می‌کنیم، اعمال قانون می‌کنیم اما اعمال زور نمی‌کنیم تا این قانون تسهیل شود.

وی افزود: ما باید چشم‌های خود را به چشم‌های عقاب تبدیل کنیم این همان تجهیز الکترونیک است که مجهز شدن به آن یکی از تاکیدات رئیس جمهور در مبارزه با قاچاق نیز است و باید در درگاه‌‌های گمرک از آن استفاده کنیم.

دژپسند یادآور شد: گمرک باید دروازه‌ها را به سمت تولید باز کند تا در بازارهای جهانی به سهولت عرضه شوند به نوعی گمرک زمین این مسابقه را هموار می‌کند و در این راستا دو نقش کاهش زمان و کاهش هزینه را بر دوش دارد.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه گمرکات باید حافظ منافع ملی و اقتصادی باشند  گفت: لازمه حداکثر کردن این نقش این است که تجارت مواد اولیه یدکی و سرمایه‌ای تسهیل شود البته در این راستا نباید آزار و اذیتی صورت بگیرد و با کمال احترام از کانال قانون و با حفظ سلامت آن را انجام دهیم.

وی با اشاره به موضوع فساد گفت: ما باید به گونه‌ای عمل کنیم که وقتی صحبت از مجموعه گمرک به میان می‌آید افرادی به ذهن متبادر می‌شود که با تمام توان در حال انجام وظیفه هستند تا به بالاترین سهم خود در اقتصاد خارجی و داخلی برسیم. شرایط باید به گونه‌ای باشد که وزیر با اطمینان نسبت به عدم وجود فساد در گمرک صحبت کند. ما باید نظام انگیزشی را افزایش دهیم تا فساد کاهش پیدا کند شرایط باید به گونه‌ای باشد که هیچ کس حاضر نباشد یک اتهام کوچک به سربازان گمرک بزند و ما باید خود مانع این کار بشویم.

وی متذکر شد: رئیس جمهور تاکید داشتند که ارتباطات فیس تو فیس از بین برود و نباید فراموش کرد که ما فاصله زیادی با گمرکات کشورهای پیشرفته داریم و باید این فاصله را کاهش دهیم.

وزیر اقتصاد در پایان گمرک را پیشتاز مبارزه با تحریم‌ها دانست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز