خبرگزاری کار ایران

در نشست هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران مطرح شد:

گردش مالی 12 میلیارد دلاری بازار پوشاک/ 3 میلیارد دلار پوشاک قاچاق می‌شود

asdasd
کد خبر : ۶۹۵۸۴۶

هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران گفت: میزان واردات رسمی پوشاک در سال گذشته ۵۹ میلیون دلار بوده که این بخش ناچیزی از پوشاک خارجی است درحالیکه نزدیک به ۳ میلیارد ما قاچاق پوشاک داریم. آسانی و سود بالا سبب شده که قاچاق پوشاک کاملا توجیح اقتصادی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، صبح امروز در نشست خبری هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران مجید نامی عضو این هییت مدیره با اشاره به برگزاری ششمین نمایشگاه بین المللی پوشاک ایران گفت: در نمایشگاه امسال علاوه بر تولید کنندگان شرکت‌های وابسته اعم از تولیدکنندگان مواد اولیه و ماشین آلات شرکت می‌کنند، از چند کشور خارجی هیئت تجاری در این نمایشگاه جهت عقد تفاهم و قرارداد‌های جدید دعوت شده که از سوی کشورهای همسایه استقبال خوبی برای بازدید این نمایشگاه شده است.

وی ادامه داد: طبق آمار بازار پوشاک کشور ۱۲ میلیارد دلار گردش مالی دارد که نزدیک به ۵۰ درصد آن توسط تولیدات داخلی پوشش داده می‌شود و اگر مشکلاتی همچون قاچاق حل شود ما می‌توانیم درصد بیشتری تامین کنیم.

نامی بیان کرد: میزان واردات رسمی پوشاک در سال گذشته ۵۹ میلیون دلار بوده که این بخش ناچیزی از پوشاک خارجی است درحالیکه نزدیک به ۳ میلیارد ما قاچاق پوشاک داریم. آسانی و سود بالا سبب شده که قاچاق پوشاک کاملا توجیح اقتصادی داشته باشد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۳۰۰ هزار نفر در این رسته مشغول به کار هستند و اگر توجه ویژه‌ای بشود ظرفیت افزایش تا ۱ میلیون را دارد اما اکنون دغدغه ما از بین رفتن ۲۰۰ هزار شغل است که به واسطه بی تدبیری و بی توجهی دولت به وجود آمده یکی از این بحران‌ها تامین مواد اولیه است که ما از قبل از تحریم‌ها به دولت هشدار دادیم اما توجهی نشد.

در ادامه این نشست مجید افتخاری دیگر عضو هیئت مدیره اظهار داشت: پارچه‌های کشباف ۹۰ درصد در داخل تامین می‌شود و پارچه‌های تخت ۷۰ درصد در داخل اما هر دو اینها با کمبود شدید مواد اولیه مواجه شده‌اند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه افزود:مصرف کننده امروز شاید از کیفیت رضایت نداشته باشد این به دلیل اجبار استفاده از مواد اولیه نامرغوب است اگر امروز تصمیم به تامین بگیریم حداقل ۳ ماه زمان می‌برد و به طور یقین شب عید در این حوزه به مشکل خواهیم خورد.

وی ادامه داد: مشکل دیگر ما تامین نقدینگی و سرمایه در گردش است وقتی سرمایه و پول آنها به سبب بالا رفتن قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی یک شبه به یک چهارم رسیده تولید کننده هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد در تمام دنیا هر وقت بحرانی توسط دولت ایجاد می‌شود خودش از شرکت‌ها حمایت می‌کند اما الان دولت و وزارت صمت صنعت پوشاک را رها کرده‌اند توجه دولت فقط به خودروسازی و فولاد است سال گذشته آقای وزیر صمت در بازدید از نمایشگاه مد فقط ۱۵ دقیقه از ۴ غرفه بازدید کرد مگر وزیر صمت چه کاری مهمتر از این دارد؟

وی افزود:امروز با بحران مواد اولیه و سرمایه در گردش در چالش هستیم و امروز باید برای تخفیف در نمایشگاه چانه بزنیم در حالیکه در تمام کشورها نمایشگاها با حداقل قیمت برای تولید کنندگان پوشاک تامین می شود از طرف دیگر ساعت پایان نمایشگاه ۵ عصر اعلام شده در حالیکه بازدید کنندگان ما بعد از این ساعت تازه فرصت بازدید دارند.

افتخاری با اشاره به مشکل تامین ارز گفت:یک ماه پیش بانک مرکزی تمام ثبت سفارش های تائید شده از سوی وزارت صمت را برای بررسی بیشتر برگشت زد یعنی به راحتی یک ماه اتلاف وقت اکنون یک ماه است که به هیچ فعال حوزه صنعت پوشاک ارز داده نشده حتی برخی شرکتها از سوی بانک مرکزی به بانک یا صرافی معرفی شده اما به دلایل مختلف ارز داده نمی شود.تا پیش از این ما از طریق بانک کلون چین عمده مواد اولیه از این کشور وارد می شد اما با شروع تحریم ها این کشور جز اولین کشورهایی بود که اعلام کرد که دیگر مواد اولیه نساجی به ما نمی دهد

وی ادامه داد: ما سال قبل یک میلیارد و دویست میلیون دلار مواد اولیه واردات داشتیم امسال هم اگر می خواهیم به اندازه سال قبل تولید داشته باشیم و کارگاهی تعطیل نشود حداقل باید همین مقدار واردات داشته باشیم

وی افزود: ده روز پیش برنامه ویژه ای با حضور وزیر معاونین و نمایندگان مجلس برگزار شد که بگویند ما مواد اولیه پوشاک را تامین کردیم و الان ۵۰ هزار متر طی این مراسم باشکوه تحویل می دهیم نکته جالب اینجاست که

افتخاری خاطرنشان کرد: این ۵۰ هزار متر سال قبل وارد شده بود و بعد از ۱۰  ماه معطلی در گمرک با ۱۰ درصد سود بدون هیچ مزایده ای به ۵۰ نفر واگذار شد حالا این ۵۰ نفر چه کسانی هستند و چگونه انتخاب شدند شایعه های مطرح است که این ۵۰ نفر از یک منطقه خاص در کشور هستند و حتی برخی از آنها این پارچه ها را تولید نکردند و آنها را در بازار آزاد چند برابر بیشتر از قیمت خریداری شده به فروش رساندند.

وی یادآور شد: تجار از برخورد پلیسی دولت ناراحت هستند پارچه را در انبار نگه می دارند و خودشان قیمت می گذارند و خودشان تصمیم می گیرند به چه کسی بدهند

وی بیان کرد: دولت وظیفه ای در واردات مواد اولیه ندارد جالب اینجاست این ۵۰ هزار متر پارچه جین مصرف یک هفته یک واحد صنعتی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز