خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهرسازی:

صنعت دریایی ایران در مسیر توسعه است/ عمر جوان‌ترین بناهای تاریخی ایران از تمدن آمریکا بیشتر است/ توسعه بدون بخش خصوصی و فعالان اقتصادی امکان‌پذیر نیست

asdasd
کد خبر : ۶۹۵۷۸۶

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه آمریکا نمی‌تواند در مقابل یک کشور با تمدن و قدمت تاریخی بایستند گفت: صنعت دریایی ایران در مسیر توسعه قرار دارد اما توسعه بدون حضور فعالان اقتصادی محقق نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمد اسلامی در سیزدهمین همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی با اشاره به اعمال تحریم‌های ضد ایرانی از سوی دولت آمریکا اظهار داشت: پیام مشخص این برنامه‌ها و همایش و نمایشگاه‌ها این است که ایران در مسیر توسعه قرار دارد و خروجی آن یک میثاق مجدد و همدلی گسترده برای طی کردن مسیر پیشرفت و شتاب بخشیدن به برنامه‌های توسعه‌ای است.

وی با بیان اینکه صحبت‌هایی که در این همایش شد بیانگر پویایی در حوزه دریانوردی است، ادامه داد: ایران با برخورداری از دستیابی به دریای آزاد که به عنوان یکی از بزرگ‌ترین موهبت‌های الهی و قرار گرفتن در نقطه استراتژیک است باید به موضوع اقتصاد دریامحور بسیار توجه داشته باشد و استفاده از ظرفیت‌های دریایی را در دستور کار خود قرار بدهد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه البته نسبت به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی که در این حوزه وجود دارد به صورت شایسته و بایسته نتوانسته‌ایم رشد داشته باشیم، اظهار داشت: امروز باید شاکر باشیم که به یک فهم مشترک در حوزه استفاده از اقتصاد دریامحور رسیده‌ایم و همه دستگاه‌ها توسعه دریایی را یکی از مزیت‌های جدی برای شکوفایی اقتصاد و دانش می‌دانند. باید برای استحکام بخشی در صنعت دریانوردی توجه ویژه داشته باشیم.

اسلامی تاکید کرد: امروز که در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم مورد اعمال شدیدترین تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی قرار گرفته‌ایم اما دشمن باید بداند که عمر جوانترین بناهای تاریخی ایران از عمر تمدن کشور آمریکا بیشتر است و نمی‌تواند در مقابل کشوری با این قدمت قرار بگیرد.

وی ادامه داد: قبل از تولد مسیح، ایرانیان بودند که کانال سوئز را ایجاد کردند و آمریکا با یک کشور تاریخی مواجه است و ایران ظرفیت‌ها و سرمایه‌های انسانی بسیار زیادی دارد که همواره به عنوان یک قدرت در منطقه مطرح بوده است.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه ایران در برابر این رفتارهای آمریکا منفعل نخواهد بود، ادامه داد: با اعتماد بیشتر مسیر توسعه را به سمت شکوفایی خواهیم پیمود.

وزیر راه و شهرسازی درباره توسعه ظرفیت‌ها در بنادر کشور اظهار داشت: باید به تمام ظرفیت‌های موجود در صنایع دریایی توجه داشته باشیم و مهمترین آن موضوع شرکت‌های لجستیکی است که در نهایت باعث رشد ترانزیت در کشور می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه باید نسبت به موضوع ترانزیت اهتمام ویژه داشته باشیم، گفت: امروز کشورهای منطقه آسیای میانه به موضوع توسعه کریدور شمال – جنوب از مسیر ایران علاقمند هستند و ایران می‌تواند نقش بسیار موثر در پاسخگویی به نیاز کشورهای منطقه از طریق کریدور شمال – جنوب را داشته باشد.

وی اظهار داشت: کشورهای منطقه به ویژه هندوستان نیاز جدی به فعال‌سازی کریدور شمال – جنوب از مسیر ایران دارند و این کریدور می‌تواند به یک تعهد چندجانبه و یک پروتکل بین‌المللی تبدیل شود.

اسلامی با اشاره به اهمیت توسعه بنادر در حوزه دریای عمان گفت: شرکت‌هایی که اقدامات و فعالیت‌های لجستیکی انجام می‌دهند باید نقش پررنگ‌تری در پروژه‌های توسعه‌ای داشته باشند و توسعه خطوط ریلی و توسعه کریدورها برای اتصال ایران به کشورهای منطقه از جمله ظرفیت‌های مکمل هستند که می‌توانند نقش کریدورهای حمل و نقلی را در توسعه بنادر اقیانوسی پررنگ‌تر کنند.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه بدون حضور فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران طرح‌های توسعه‌ای محقق نمی‌شود، گفت: از سرمایه‌گذاران درخواست داریم که اهتمام نشان دهند و با حمایت‌های دولت وارد پروژه‌های توسعه‌ای در بخش دریایی شوند و امیدواریم شاهد حضور فعالان اقتصادی برای شکل‌گیری و بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها باشیم.

وی با بیان اینکه نیروی انسانی در ایران یک ثروت ملی محسوب می‌شود، گفت: باید برای افزایش نیروی انسانی کارآمد در حوزه دریانوردی زیرساخت‌ها و بسترهای تربیت نیروی انسانی در رشته‌های تخصصی را فراهم آوریم تا نیروهای متخصص در مدار فعالیت در این شرایط تحریمی قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: در این شرایط تحریم با حضور فعالان اقتصادی و نیروهای متخصص می‌توانیم حرکت قاطع و پرسرعت به سوی توسعه داشته باشیم و سهم خود را از توسعه افزایش دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز