خبرگزاری کار ایران

مدیر پالایشگاه دهم مجتمع گاز پارس جنوبی در گفت‌وگو با ایلنا:

انجام عملیات بازیافت آمین آلوده فاز 13 پارس جنوبی در شرایط تحریم / پیش‌بینی بازیافت 700 تن آمین به ارزش 2 میلیون دلار

asdasd
کد خبر : ۶۹۲۹۹۱

مدیر پالایشگاه دهم مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: آمین‌های مستعمل سایر پالایشگاه‌ها بازیافت خواهد شد و پیش بینی می‌شود با انجام این عملیات 700 تن آمین خالص با ارزش بالغ بر دو میلیون دلار بازیافت شود.

سهیل رفیعی مدیر پالایشگاه دهم مجتمع گاز پارس جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا گفت: از 24 مهرماه سال جاری  عملیات احیای آمین آلوده در این پالایشگاه شروع شد و با موفقیت آمیز بودن این عملیات احیای حدود 350 متر مکعب آمین  رقیق با میزان کلر ppm16000 به اتمام رسید.

رفیعی با بیان اینکه نتایج حاصل از فرآیند فوق حاکی از امکان پذیر بودن بازیافت آمین آلوده در این پالایشگاه است، خاطرنشان کرد: این مهم با تلاش بی‌دریغ تمامی کارکنان این پالایشگاه که از ابتدا تا انتها با نهایت دقت، مراحل امکان سنجی، شبیه سازی و اجرای عملیات فوق را سازماندهی و ساماندهی کردند، محقق شد.

این مقام مسئول ادامه داد: متیل دی اتانول آمین MDEA بعنوان یک ماده حیاتی در واحدهای شیرین سازی پالایشگاه‌های نفت و گاز مورد استفاده قرار می‌گیرد که در طی زمان بر اساس واکنش‌های شیمیایی قسمتی از این ماده تخریب می‌شود. همچنین در مواقعی به دلایل مشکلات عملیاتی و ایرادات تجهیزات احتمال آلودگی این ماده بر ارزش فراهم شده و با بروز این شرایط ادامه فرآیند شیرین سازی میسر نمی‌شود.

رفیعی گفت: با توجه ارزش بالا و نیز دشواری تامین این ماده به دلایل تحریم، به همت متخصصان پالایشگاه دهم مجتمع گاز پارس جنوبی امکان سنجی، شبیه سازی و در نهایت اجرای عملیات بازیافت آمین با استفاده از تاسیسات بازیافت منو اتیلین گلایکول MEG (مستقر در پالایشگاه دهم) با موفقیت صورت گرفت.

این مقام مسئول در ادامه توضیح داد: در اولین گام، آمین آلوده شده متعلق به پالایشگاه یازدهم (فاز 13) دریافت شده و طی عملیات صورت گرفته بالغ بر 38 تن آمین خالص بازیافت شد.

 رفیعی مدیر پالایشگاه دهم در پایان افزود: این روند طبق برنامه ریزی صورت گرفته در پالایشگاه دهم مجتمع گاز پارس جنوبی، آمین‌های مستعمل سایر پالایشگاه‌ها بازیافت خواهد شد و پیش بینی می‌شود با انجام این عملیات 700 تن آمین خالص با ارزش بالغ بر دو میلیون دلار بازیافت شود و حجم عظیمی از این کالای استراتژیک در پالایشگاه‌های گازی کشور قابلیت استفاده مجدد پیدا کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز