خبرگزاری کار ایران

سفیر هند عنوان کرد:

کانال مالی توسعه روابط تهران-دهلی

asdasd
کد خبر : ۶۹۱۷۵۴

سفیر هند وجود کانال مالی در رابطه تجاری بین ایران و هند را مهم‌ترین انگیزه و راهکار برای توسعه روابط دو کشور خواندو گفت: با وجود این کانال می‌توان حجم بالایی از مبادلات کالایی را بین دو کشور انجام داد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی اتاق تهران، سوراب کومار سفیر هند، در حالی که آخرین روزهای سفارتش در ایران را می‌گذراند، برای گفت‌وگو و تبادل‌نظر با بخش خصوصی ایران با مسعود خوانساری، رییس اتاق تهران دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار که در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران برگزار شد، طرفین مساله مهم چگونگی مبادلات و مکانیسم‌های تدوین‌شده برای انجام مراودات تجاری در دوره تحریم را بررسی و در این رابطه اظهارنظر کردند.

سفیر هند نیز در ابتدای سخنان خود، گزارشی با موضوع کالاهایی که ایران می‌تواند از هند تامین کند، به رییس اتاق تهران تقدیم کرد. سوراب کومار، با اشاره به تفکیک‌هایی که در این مطالعه در مورد ارزش کالاهای صادراتی صورت گرفته است، افزود: این گزارش که در سفارت هند تدوین شده است، کالاها براساس ارزش دلاری طبقه‌بندی شده است و تاکنون یک هزار قلم کالای مشترک در بین کالاهای صادراتی هند و نیازهای وارداتی ایران احصا شده است که می‌تواند زمینه همکاری و مبادله بین دو طرف باشد.

کومار افزود: چندی پیش مقامات بانک مرکزی ایران سفری به هند داشتند که در این سفر، گفت‌وگوهای خوب و تعاملات سازنده‌ای برای روشن شدن شیوه همکاری دو طرف صورت گرفت. خوشبختانه مبادله بر مبنای پول دو کشور، به یک مکانیسم روشن و شفاف تبدیل شده است و ایران می‌تواند علاوه بر صادرات نفت و کالاهای غیرنفتی، بخشی از نیازهای مهم خود را با روپیه از هند تامین کند.

سفیر هند توضیح داد که برابر معافیت موجود از خرید نفت، این کشور می‌تواند در شش ماه آینده روزانه معادل ۳۰۰ هزار بشکه نفت از ایران بخرد که نیمی از پول حاصل از این فروش به ارز محلی روپیه به حساب بانک‌های ایران نزد بانک‌های هندی واریز می‌شود که ایران می‌تواند با آن تمامی نیازهای خود از کالاهای اساسی چون غذا و دارو گرفته تا کالاهای موردنیاز دیگر را، به شرط این که مشمول تحریم نباشند، از هند بخرد. این پول هم‌چنین می‌تواند از طریق سفارت ایران در هند یا دانشجویان ایرانی در حال تحصیل در دانشگاه‌های هند مورد استفاده قرار گیرد یا توسط شرکت‌های ایرانی در هند سرمایه‌گذاری شود.

او افزود: نیم باقی مانده دیگر نیز می‌تواند به یورو یا ارزهای دیگر تبدیل شود و ایران می‌تواند آن را برداشت و انتقال دهد. البته برای انتقال این پول باید مکانیسمی دیده شود که در صورت وجود آن، انتقال به خارج از هند ممکن خواهد بود.

سفیر هند در ایران همچنین در مورد محدودیت‌های موجود بر سر راه خرید کالا از هند یا همکاری شرکت‌های هندی با ایران گفت: من به دقت قوانین و مقررات تحریمی خزانه‌داری ایالات متحده را مطالعه کرده‌ام. قاعدتاً نباید هیچ مشکلی برای همکاری کالاهای غیرتحریمی از جمله دارو و غذا پیش بیاید. ضمن این که حتی تراکنش‌های مالی مربوط به خرید غذا و دارو باید از تحریم معاف باشد.

او افزود: همچنین تمامی کالاهایی که به طور مشخص مشمول تحریم نباشد، بین دو کشور قابل مبادله است. شاید برخی شرکت‌های بزرگ هندی که در آمریکا بازار یا فعالیت دارند، تمایلی به همکاری در حال حاضر نداشته باشند اما بخش عمده شرکت‌های هندی آماده و علاقمند به همکاری و مشارکت با ایران هستند.

سوراب کومار مقررات داخلی هند از جمله مالیات بر ارزش افزوده بالا برای کالای وارداتی را مساله مهمی در راه مبادله با شریک سوم یا خرید کالا از یک کشور دیگر توسط هند و صادرات مجدد آن به ایران خواند و اعلام کرد احتمالاً نرخ‌های مالیات و عوارض بالا، انگیزه‌ای برای این کار باقی نمی‌گذارد.

تاکید بر تمرکز دو کشور بر همکاری های مالی و بانکی

رییس اتاق بازرگانی تهران نیز در این دیدار با اشاره به اینکه در دوره تحریم‌های یکجانبه و خصمانه آمریکا علیه ایران، دریچه‌های تازه‌ای برای همکاری بین ایران و هندوستان باز شده است، تاکید کرد که دو کشور باید تمرکزی جدی روی همکاری‌های بانکی و مالی داشته باشند.

مسعود خوانساری با اشاره به معافیت‌هایی که شامل خرید نفت از ایران برای هند و توسعه بندر چابهار با سرمایه‌گذاری شرکت‌های هندی شده است، گفت: دو طرف باید برای حداکثر استفاده از این فرصت‌ها متمرکز شوند و همکاری کنند. درست است که تحریم‌ها برای ما مشکلات زیادی ایجاد می‌کند اما این فرصت را هم دارد که بتوانیم از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های غافل‌مانده کنونی بیشتر بهره ببریم.

وی افزود: هند برای خرید نفت از ایران هم شامل معافیت‌هایی شده است که در این مورد باید مکانیسمی تدوین شود که بتوان از طریق آن مبادله کالا، انتقال پول نفت به ایران، سرمایه‌گذاری یا شرایط مبادله با طرف سوم دیده شود. هم‌چنین باید مشخص شود که پول نفت ایران چگونه و به چه میزانی به ایران بازمی‌گردد و خرید کالا از هند چه وضعیتی خواهد داشت.

رییس اتاق تهران ادامه داد: اتاق تهران مطالعاتی در مورد کشورهای منطقه و شرکای تجاری برای توسعه روابط اقتصادی انجام می‌دهد که این مطالعه روی هند هم در حال انجام است. ما باید بدانیم چه نیازهایی را و به چه میزان می‌توانیم از هند تامین کنیم و در مقابل چه کالاها و خدماتی را می‌توانیم به بازار بزرگ هند صادر کنیم.

مسعود خوانساری در پایان سخنان خود بر لزوم توسعه همکاری‌های اقتصادی دوجانبه ایران و هند تاکید و برای سفیر هند در ماموریت‌ کاری‌اش پس از ترک تهران، آرزوی موفقیت کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز