خبرگزاری کار ایران

در نشست مسئولین آب‌نیرو مطرح شد

برخی پشت سد گتوند مخفی شده‌اند و نمی‌خواهند سهم‌شان را بپردازند/ باید پشت صحنه کشت نیشکر را پیدا کنیم

asdasd
کد خبر : ۶۸۸۸۶۹

سرپرست شرکت آب‌نیرو گفت: EC مجاز گتوند بعد از آبگیری 1300 بوده است اما آلاینده‌هایی از سد دز، صنایع و نیشکر و ... EC را به بیش از 1700 رسانده‌اند برخی پشت گتوند مخفی شده و نمی‌خواهند سهم خود را بپردازند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، بهروز مرادی درنشست حاشیه‌ای هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق اظهار داشت: هدف تاسیس شرکت آب‌نیرو ساخت نیروگاه‌های برق‌آبی و انتقال آب بوده و طی این مدت شرکت با احداث سدهای برق‌آبی بزرگ 8500 مگاوات به ظرفیت نصب شده اضافه شده که 15 درصد ظرفیت نیروگاه‌های کشور را شامل می‌شود. همچنین ما حدود 20 میلیارد مترمکعب مخزن احداث کردیم که 40 درصد مخازن کل کشور را شامل می‌شود.

وی افزود: طی سال‌های اخیر طرح‌های آبرسانی هم به ماموریت شرکت آب‌نیرو اضافه شده است. همچنین در تعامل با وزارت نیرو تغییر ریل در ماموریت ایجاد کرده و صدور خدمات فنی و مهندسی به خارج از کشور و آمایش سرزمین نیز در دستور کار است.

سرپرست شرکت آب نیرو با بیان اینکه صادرات خدمات فنی و مهندسی از سوی بخش خصوصی انجام می‌شود گفت: ما به عنوان تسهیل‌گر هستیم و مذاکرات با کشورهای مختلفی از جمله عمان، گرجستان و کوبا داشته‌ایم. همچنین در زمینه برطرف کردن ایرادات تونل استقلال تاجیکستان نیز ورود کرده‌ایم و در عرض دو سال توانسته‌ایم آن را تکمیل کنیم. مذاکره با عمان برای ساخت نیروگاه تلمبه ذخیره نیز از دیگر برنامه‌های ما در خارج از کشور است.

وی درباره روند تکمیل سد بختیاری اظهار داشت: با توجه به روند بارش‌های 15 سال اخیر  در این سطح تغییرطراحی ایجاد کردیم و ارتفاع آن از 320 به 275 متر رسید و این تغییر طراحی باعث شد که تکمیل سد عقب بیفتد اما اکنون مذاکرات برای فاینانس به اتمام رسیده و در صورت نهایی شدن وارد فاز اجرا خواهیم شد.

وی تاکید کرد: اگر خط اعتباری باز شود طرح سد بختیاری جزو طرح‌های اولویت‌دار ما است و با احداث این سد 12 هزار نفر مشغول به کار خواهند شد ضمن اینکه تنظیم آب دشت خوزستان را نیز خواهیم داشت و سیلاب‌های سد دز هم تنظیم می‌شود.

وی درباره تاثیر تحریم ها بر اجرای پروژه‌ها بیان کرد:‌ ما 10 سال پیش هم تحریم بودیم اکنون با تمهیداتی که دولت اندیشیده از طریق خطوط اروپایی که باز می‌شود می‌توانیم مسائل‌مان را حل کنیم.

وی افزود: اکنون اکثر طرح‌ها به بهره‌برداری رسیده و برخی در مرحله اتمام کار است و تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

مرادی یادآور شد: 12 طرح در حال اجرا داریم که تا پایان سال 98 به بهره‌برداری خواهند رسید.

وی درباره شوری سد گتوند نیز توضیح داد: در مدت حضور بنده در شرکت آب‌نیرو EC های مختلف‌ از کارون اندازه‌گیری شده طی چند سال بهره‌برداری کیفیت آب باید به نحوی باشد که از EC 1700 به بالا قابل شرب نخواهد بود. با توجه به این موضوع EC مجاز بعد از آبگیری 1300 بوده است. ما در چهار مقطع سد را بررسی کردیم EC خروج از گتوند زیر 900 و کیفیت آب مطلوب بوده است.

وی ادامه داد: باید به فکر ساماندهی کارون از گتوند تا انتها باشیم و تمام کسانی که آلاینده این دریاچه هستند باید سهم خود را بپردازند که البته این سهم سنگین است. در حال حاضر EC دز به کارون سه هزار است هزینه آن را آلوده کننده آب باید بپردازد. شاخه شوشتر 13 هزار است بنابراین همه آلاینده‌ها باید سهم خود را بپردازند و در این صورت کارون مشکلی نخواهد داشت.

سرپرست شرکت آب‌نیرو خاطرنشان کرد: EC دز 450 است اما وقتی وارد کارون می‌شود به چهار هزار می‌رسد بنابراین باید صافی در نظر گرفته شود تا به 700 تا 800 رسیده و مجاز شود و میزان EC تا انتهای کارون نباید از 1700 تجاوز کند.

وی با تاکید بر اینکه باید فیلتراسیون روی سد گذاشته شود، اظهار داشت: برخی پشت سد گتوند مخفی شده‌اند و نمی‌خواهند سهم‌شان را بپردازند.

در ادامه این نشست وی به پروژه آب‌های ژرف اشاره کرده و گفت: این پروژه فعلا در حد مطالعات و اکتشافی است و در دست بررسی قرار دارد. اگر نتایج مطالعات مطلوب باشد در مورد آن تصمیم‌گیری می‌شود. یکی از مواردی که باید حتما مدنظر قرار گیرد بحث رادیواکتیو است که مطالعه در مورد آن نیاز به زمان دارد.

وی یادآور شد: موسسه مطالعات آب در حال حاضر در حال پهنه‌بندی کشور است که مطالعات آن تا پایان سال جاری به اتمام می‌رسد.

وی درباره میزان اعتبار مورد نیاز اظهار داشت: هشت هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داشتیم که 4500 میلیارد تومان دریافت شده و مابقی هنوز دریافت نشده است.

وی درباره میزان بدهی‌های شرکت نیز گفت: کل بدهی‌های ما شش هزار میلیارد تومان است که ازطریق تبصره پنج تهاتر می‌شود و مابقی از طریق مابه‌التفاوت نرخ خرید تضمینی برق تهاتر می‌شود.

وی یادآور شد: البته از شش هزار میلیارد تومان بدهی ما ، دو هزار تومان بدهی واقعی است که با توجه به نرخ تکلیفی برق نتوانسته‌ایم پرداخت کنیم و بقیه جریمه‌ای است که بابت عدم پرداخت به آ‌ن اضافه شده است.

در ادامه این نشست، عیسی بزرگ‌زاده معاون فنی و پژوهشی آب‌نیرو نیز به بحث شوری آب گتوند پرداخت و گفت: طول گتوند 60 کیلومتر است اگر این سد نبود منابع آ‌لاینده در آن وجود داشت این اظهارنظر نیز کار مستقلی از سوی دانشگاه تهران بوده که به عنوان داور انتخاب شده است.

مرادی درباره فاز 2 و 3 گتوند نیز گفت: در خصوص این طرح‌ها با پیمانکار داخلی وارد مذاکره شده‌ایم بانک عامل مشخص شده اگر فاینانس تامین شود کار اجرایی خواهد شد.

وی افزود: خروجی آب مسجد سلیمان با EC 600 بوده است که از طریق آبراهه‌های میان راهی شور شده وارد گتوند می‌شود. 200 هکتار نیشکر در این منطقه سه تا چهار میلیارد مترمکعب آب مصرف می‌کند و زه‌آب آن را تحویل کارون و سپس خلیج فارس می‌دهند.

وی افزود: اکنون تعدادی زه‌کش احداث شده است اما بحث بر سر این است که چه کسی پشت سر کشت نیشکر است.

وی ادامه داد: دولت یازدهم موسسه دانشگاه تهران را برای مطالعه انتخاب کرد که برنامه و بودجه، محیط زیست، جهادکشاورزی نیز هدایت کننده بوده و سازمان برنامه‌ریزی و مدیریت کشور به عنوان کارفرما انتخاب شد نتیجه کار به شورای عالی آب ارائه و تصویب شد.

وی تاکید کرد: آلوده کننده اصلی کارون پنهان هستند هر کس باید به اندازه سهم خود مسئولیت بپذیرد. طبق برآوردها طی سال‌‌های 90 تا 93 گتوند 250 واحد شوری را اضافه کرده و این قضاوت از سوی دانشگاه تهران مطرح شده در حالی که شاخه دز با EC 450 وقتی به گتوند می‌رسد 2700 تا 3000 می‌شود آیا این ربطی به کارون دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز