خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی مطرح کرد:

رونق اقتصادی ایران، افغانستان و هند از مسیر توافقنامه چابهار / امضای قرارداد رسمی با هندی‌ها تا دو هفته آینده

asdasd
کد خبر : ۶۸۳۸۸۳

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: بدیهی است که هر سه کشور ایران، هند و افغانستان از همکاری‌ها بهره ‌مند خواهند شد و موجب رشد و رونق اقتصادی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، اولین نشست شورای همکاری موافقتنامه تاسیس دالان حمل‌ و نقل و گذر بین‌المللی دولت‌های جمهوری اسلامی ایران، جمهوری افغانستان و جمهوری هند( موافقت‌نامه چابهار) برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: پس از امضای این توافقنامه میان طرفین و براساس مفاد سه جانبه و به طور مشخص ماده ۹ و در راستای  اجرای آن این اولین نشست شورای هماهنگی است که در ۲۳ اکتبر ۲۰۱۸ برگزار می‌‌شود. روابط سه کشور از جهات مختلف قابل اشاره است و این رابطه باعث توسعه در بخش‌های مختلف می‌شود.

وی ادامه داد: بدیهی است که هر سه کشور از این همکاری‌ها بهره ‌مند خواهند شد و موجب رشد و رونق اقتصادی خواهد شد.

راستاد خاطرنشان کرد: ایران از موقعیت جغرافیایی و ممتازی برخوردار است و از طریق کریدورهای شمال- جنوب و شرق- غرب چهارراه بی‌بدیلی در منطقه دارد و کشورهای واقع در حوزه‌های مختلف مانند روسیه، آسیای میانه، قفقاز، دریای عمان، اروپای شرقی ....را به یکدیگر متصل می‌کند و قادر به تسهیل مبادلات است.

راستاد تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با در اختیار داشتن حدود 5 هزار و 800 کیلومتر ساحل در کنار آب‌های قابل کشتیرانی بین‌المللی، فرصت‌های مطلوبی را جهت دسترسی سهل و مطمئن به آب‌های آزاد بین‌المللی از طریق خلیج فارس و دریای عمان در جنوب و دریای خزر در شمال کشور فراهم می‌سازد.

وی ادامه داد: قلمروی جغرافیایی جمهوری اسلامی به گونه‌ای است که از طریق آن می‌توان ضمن بهره‌برداری مطلوب از پتانسیل‌های جغرافیایی و اقتصادی یک مسیر امن و تسهیلات مطلوبی را برای ارائه خدمات حمل و نقل بین‌المللی و ایجاد دسترسی ترانزیتی به بازارهای هدف واقع در حوزه آسیای میانه، قفقاز، دریای خزر و افغانستان تامین کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات در حال اجرا برای افزایش ظرفیت بنادر گفت: ما در این راستا طرح‌های توسعه زیادی را در زمینه افزایش ظرفیت بنادر و حمل و نقل دریایی ایران پیش‌بینی و در دست اجرا داریم که از جمله این طرح‌ها می‌توان به طرح‌های توسعه بنادر استراتژیک کشور از قبیل بندر شهید رجایی، بندر امام خمینی، بندر بوشهر، بندر چابهار، بندر انزلی و بندر امیرآباد اشاره کرد.

وی ضمن بیان پیشنهادات خود گفت: علاوه بر آنچه گفته شد و با توجه به ظرفیت‌ها و بسترهای ترانزیتی فراوان در حوزه ترانزیتی پیشنهاداتی برای توسعه ترانزیت ارائه می‌شود.

وی افزود: این پیشنهادات عبارتند از تاکید بر استفاده هرچه بیشتر از پتانسیل‌های کریدورهای مختلف ترانزیتی منطقه به ویژه کریدور شمال-جنوب، تسهیل و تسریع در دسترسی آسان و ایمن به مسیرهای ترانزیتی از سوی کلیه کشورها و اعطای خدمات حمایتی متقابل، رفع موانع و مشکلات زیربنایی و تسهیل قوانین و مقررات، توسعه حمل و نقل چند وجهی در راستای تسهیل ترانزیت و ارائه خدمات درب به درب، ایجاد اتحادیه حمل و نقل و ترانزیت منطقه‌ای برای مشارکت بخش خصوصی کلیه کشورها.

راستاد ادامه داد: همچنین در این راستا می‌توان از توسعه همکاری‌های منطقه‌ای، حمایت و تشویق بخش‌های خصوصی و تسهیل زمینه فعالیت آنها، یکسان‌سازی قوانین و مقررات بیمه‌ای و بانکی متناظر ترانزیت و کاهش نرخ تعرفه‌های حمل و نقل چند وجهی جهت تسهیل ترانزیت استفاده کرد.

وی همچنین گفت: شرکت‌ هندی İPGL برای اجرای کارهای زیر بنایی و نصب تجهیزات سرمایه‌گذاری کرده و در دو هفته آینده شاهد امضای قرارداد رسمی بهره‌برداری از بندر چابهار از سوی شرکت  İPGL هند خواهیم بود.

وی در خاتمه گفت: ضمن ابراز تشکر از حضور مهمانان عزیز و گرامی تعهد جمهوری اسلامی ایران را به اجرای کامل و موثر مفاد موافقتنامه سه جانبه چابهار اعلام کنند و امیدوارم این نشست زمینه همکاری سه کشور در توسعه تجارت، حمل و نقل و ترانزیت را فراهم کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز