خبرگزاری کار ایران

زنگنه در پاسخ به ایلنا:

هیچ کس توان تولید بیشتر ندارد/ ترامپ با گردن‌کلفتی نمی‌تواند قیمت را پایین بیاورد/ مذاکره با اتحادیه اروپا ادامه دارد

asdasd
کد خبر : ۶۸۰۹۶۳

وزیر نفت گفت: مشکل قیمت نفت در بازار کمبود عرضه است که با حرف درست نمی‌شود زیرا هیچ کشوری توان تولید بیشتر ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بیژن نامدار زنگنه در حاشیه چهاردهمین کنگره راهبردی نفت و نیرو در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال ایلنا درباره مذاکرات روز گذشته با وزیر انرژی روسیه اظهار داشت: ما در مورد مسائل بازار و شرایط تحریم‌ صحبت کردیم.

تحریم را بردارید تا قیمت نفت پایین بیاید

وی افزود: اکنون آمریکا شرایطی به بازار تحمیل کرده که به خودشان سوزن می‌زنند و آخ آخ می‌کنند و سپس می‌گویند مشکل ما را حل کنید خب سوزن را دربیاورید، تحریم‌ها را بردارید تا قیمت‌ها درست شود.

وزیر نفت گفت: بازار در شرایط عدم تعادل به سر می‌برد یک روز قیمت نفت 85 دلار  و روز بعد 83 دلار می‌شود، این مساله درست نمی‌شود زیرا بازار دچار فانتامنتال و گرفتاری شده یعنی کمبود عرضه وجود دارد اینکه با حرف درست نمی‌شود.

گروکشی ترامپ و سعودی‌ها

وی تاکید کرد: هیچ کس توان تولید بیشتر ندارد، عربستان از ذخائر خود برداشت می‌کند. باید پرسید تا کی می‌تواند این رویه را ادامه دهد ضمن اینکه به آمریکا اعلام کرده اگر مساله خاشقچی حل نشود  از ذخایر خود برداشت نمی‌کنم.

با شعار و دعوا مشکل بازار نفت حل نمی شود

زنگنه گفت: اکنون طرف عرضه کمبود دارد و با حرف، شعار و دعوا نمی‌توان این موضوع را حل کرد. ترامپ فکر می‌کند با گردن‌کلفتی می‌تواند قیمت را پایین بیاورد.

وی درباره اینکه آیا امکان به صفر رساندن فروش نفت ایران هست یا خیر؟ بیان کرد: باید عکس‌العمل بازار را ببینید که به شدت ملتهب بوده و برای آینده نگرانند. کشورهای بزرگ تولیدکننده یکی پس از دیگری تحریم شده و از بازار خارج می‌شوند این روش تا کی می‌تواند ادامه پیدا کند؟ آینده بازار چه می‌شود؟

زنگنه خاطرنشان کرد: سازوکار بازار هوشمند است، فعالان این کسب و کار نگرانند که ترامپ نتواند آنها را قانع کند و مرتب دچار مشکل می‌شود.

وی درباره سهمیه‌بندی بنزین نیز گفت: این روش فواید و معایبی دارد فعلا دولت بحث می‌کند که چه تصمیمی را می‌تواند اتخاذ کند.

زنگنه درباره اینکه قاچاق بنزین تا کی ادامه دارد، گفت: تا زمانی که قیمت‌ها با آن سوی مرزها اختلاف داشته باشد، قاچاق نیز ادامه خواهد داشت.

برنامه جمع آوری فلرها

وی در پاسخ به اینکه دولت تمایل چندانی به جمع‌آوری گازهای فلر ندارد، تصریح کرد: به نظرم،  ما بیشترین انضباط را داریم در حال حاضر یک ان‌جی ال 3100 در ایلام، ان جی ال 3200 در غرب کارون در حال ساخت است که گازها را جمع‌آوری می‌کنند. علاوه بر آن پتروشیمی مارون، بندرامام و بیدبلند 2 گازهای منطقه خوزستان و گچساران را جمع می‌کنند. یک ان جی ال نیز در خارک داریم که گاز فلات قاره در غرب خلیج فارس را جمع‌آوری می‌کند و به این ترتیب دیگر هیچ گازی فلر نمی‌شود.

وزیر نفت درباره تداوم همکاری ایران با اوپک و غیراوپک با توجه به رسیدن به زمان پایان توافق پایان تولید گفت: ما مشکلی برای همکاری و تجمیع عقل نداریم ولی اوپک یک موضوع و غیراوپک موضوع دیگر است. ما نباید با ناهمکاری‌ها از مسئولیت‌هایمان چشم‌پوشی کنیم.

وی درباره مذاکرات نفتی با اروپا نیز گفت:‌ مذاکرات با اتحادیه اروپا دنبال می‌شود اما آنچه به تحریم برمی‌گردد بنده اطلاعاتی به آمریکا نمی‌دهم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز