خبرگزاری کار ایران

جهانگیری:

باید بر پیشانی کسانی که به منابع کشور دست‌اندازی می‌کنند، مهر خیانت زد

asdasd
کد خبر : ۶۷۸۲۴۷

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه اگر مدیریت صحیح و با انگیزه در کشور وجود داشته باشد در شرایط سخت هم می‌توان مسیر توسعه را پیمود، گفت: با استفاده مطلوب از منابع کشور و با مدیریت صحیح می‌توان ایران را در همین شرایط دشوار نیز به بهترین شکل ممکن توسعه داد.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری پیش از ظهر امروز (سه شنبه) در پنجمین همایش ملی روز روستا و عشایر با اشاره به اینکه ایران کشوری بزرگ و پر ظرفیت است، اظهار داشت: مدیران با انگیزه می توانند با ابتکار و تلاش و با بکارگیری همه ظرفیت ها کشور را در مسیر پیشرفت و توسعه قرار دهند و در این روزها که فشار اقتصادی بیشتر و عرصه بر مردم سخت و دشوار شده کمک حال آنها باشند.

وی با بیان اینکه هر وقت سخن از مدیران سختکوش و با انگیزه به میان می آید این نقد بر دولت وارد می شود که چرا مدیران بی انگیزه از مسئولیت خود کنار گذاشته نمی شوند؟ گفت: مجموعه مدیریتی کشور شایسته و سلامت است اما وقتی می گوییم مدیران با انگیزه پای کار باشند منظورمان باز شدن عرصه برای کسانی است که در سختی ها و تگناها نیز برای پیشبرد برنامه های خود و کمک به رفع مشکلات مردم دچار بن بست نمی شوند و وقتی عملکرد آنها مورد قضاوت قرار می گیرد نمره قابل قبول دریافت می کنند.

جهانگیری افزود: هر کس در این شرایط نمی تواند با همه وجود پای کار اداره کشور بایستد و باعث سربلندی ایران شود و به منابع کشور دست اندازی کند باید مهر خیانت بر پیشانی او زده شود.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به تغییرات اقلیمی و مشکل کم آبی در پهنه سرزمینی کشور ، اهمیت بهره وری هر چه بیشتر از منابع آب و خاک کشور را یادآور شد و افزود: در این شرایط هر کس با هر نیتی از اجرای این گونه طرح های حیاتی و اساسی که آینده ایران به آن بستگی دارد جلوگیری کند اقدامی ضد ملی انجام داده است.

جهانگیری با اشاره به محدودیت شدید منابع آب در کشور، خاطر نشان کرد: ۹۰ درصد از منابع آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود و اگر تنها ده تا بیست درصد از مصرف آب در بخش کشاورزی صرفه جویی شود همه دغدغه ها در خصوص کمبود منابع آب برطرف خواهد شد.

معاون اول رییس جمهور افزود: وزارت جهاد کشاورزی طرح های خوبی در خصوص بهره وری منابع آب در دست اجرا دارد و حرکت عظیمی در سطح کشور در راستای اصلاح نظام آبیاری به راه افتاده و دولت ۸۵ درصد هزینه های تبدیل روش های سنتی آبیاری به روش های نوین را بصورت بلاعوض به کشاورزان پرداخت می کند تا این نهضت با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند.

وی همچنین با اشاره به اهمیت اشتغال زایی در روستاها برای کاهش مهاجرت روستاییان به شهرها، خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری در همین رابطه موافقت کردند که یک و نیم میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح های اشتغال زا در روستاها برداشت شود و این موضوع به مجلس شورای اسلامی رفت که با تاخیر سرانجام سال گذشته قانون آن در اختیار دولت قرار گرفت.

جهانگیری ادامه داد: دولت در اجرای این قانون توافقاتی را با بانکهای عامل انجام داده تا این منابع به ریال تبدیل شود و در راستای ایجاد اشتغال و اجرای طرح های اشتغالزا در روستاها هزینه گردد.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه تا کنون نیمی از این اعتبار به ریال تبدیل شده و مابقی آن نیز با نرخ ارز سامانه نیما به ریال تبدیل خواهد شد و رقم قابل توجهی حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان خواهد شد با سود کم شش و چهارده درصدی در اختیار روستاییان قرار خواهد گرفت که امتیاز بسیار بی نظیری برای رونق اشتغال در روستاهای کشور خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه باید در توزیع این منابع دقت کافی انجام شود، گفت: باید نظارت و مراقبت صورت گیرد تا این وام که حق و امتیاز روستاییان و کار آفرینان برای توسعه و اشتغالزایی در روستاهاست به عده ای رانت جو تعلق نگیرد و باید با متخلفین در این زمینه برخورد قاطع شود.

جهانگیری اضافه کرد: این منابع متعلق به جامعه روستایی است و کسی که از این منابع استفاده می کند باید در راستای اشتغال زایی و کارآفرینی در روستاها گام بردارد.

معاون اول رییس جمهور خاطر نشان کرد: روند اجرای اعطای تسهیلات و اشتغال زایی در روستاها تاکنون کند بوده که باید از این به بعد با سرعت و دقت کافی انجام شود و به جهت آنکه امتیاز بزرگی در این منابع مالی وجود دارد، باید مراقبت کافی صورت گیرد تا کسی نتواند از این منابع سوء استفاده کند.

وی اجرای طرح ها و صنایع کوچک در روستاها را از اصلی ترین روش های حل مشکل اشتغال در روستاها دانست و اظهار داشت: باید در اجرای این گونه طرح ها به این نکته توجه شود که این طرح ها باید اقتصادی باشند و توسط کسانی که اهلیت و صلاحیت دارند اجرایی گردند.

جهانگیری با اشاره به بازدید چند سال گذشته خود از شهرستان قلعه گنج واقع در استان کرمان، یادآور شد: در شهرستان قلعه گنج به همت بنیاد مستضعفان و مشارکت خود مردم طرح ها و برنامه های اشتغال زا در روستاهای این شهرستان اجرا شده و از پیشرفت خوبی برخوردار است.

فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی با اشاره به انتقاد برخی رسانه ها از حضور معاون اول رییس جمهور در یکی از واحدهای کوچک این شهرستان افزود: در جریان بازدید از یکی از روستاهای شهرستان قلعه گنج از یک کارگاه کوچک که در کنار یک تعویض روغنی قرار داشت و با کمک مردم توسط یک جوان راه اندازی شده بود بازدیدکردم که برخی رسانه ها عکسی که مرا در کنار آن جوان نشان می داد طوری فضاسازی تحقیر آمیز انجام دادند که معاون اول رییس جمهور یک تعویض روغنی را افتتاح کرده است!! اما برای من شیرینی این افتتاح از افتتاح چندین کارخانه بیشتر است.

وی با اشاره به سابقه حضور خود در آن منطقه در ابتدای انقلاب به عنوان نیروی جهاد و محرومیت های شهرستان قلعه گنج و روستاهای اطراف آن، اظهار داشت: اشتغال حتی یک جوان در آن منطقه محروم برای من رضایت بخش است چرا که بیکاری در آنجا می تواند جوانان را درگیر اعتیاد و ابزار قاچاق چیان کند. اما ایجاد اشتغال آبرومندانه هر چند واحدی کوچک باشد در زندگی و معیشت مردم موثر است بنابراین باید از این برنامه ها که توسط بنیاد مستضعفان آغاز شده حمایت کنیم و با افتخار در افتتاح این گونه طرح ها حاضر شویم.

وی در ادامه سخنان خود روستاها را کانون اصلی توسعه و یکی از مراکز هویت بخشی ایران برشمرد و با اشاره به جایگاه روستا در نظام اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور گفت: نمی توان درباره ایران و ویژگی های آن سخن گفت و این ویژگی ها را تنها متعلق به جامعه شهری دانست.

جهانگیری روستاها را نهاد هویت ساز در دوران های مختلف توصیف کرد و با بیان اینکه روستاها امروز کانون مهم تولید در اقتصاد کشور هستند، تصریح کرد: در سنوات گذشته شرایطی در روستاها بوجود آمد که بخش قابل توجهی از جمعیت روستایی به شهرها مهاجرت کردند و نتیجه این مهاجرت ها این شد که جمعیت روستایی کشور کاهش و جمعیت شهری افزایش یافت.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: البته همیشه کاهش جمعیت روستایی به دلیل مهاجرت نیست. تعداد زیادی از روستاهای کشور به دلیل بزرگ شدن جمعیت این روستاها به شهر تبدیل شده اند و جمعیت آنها در محاسبات، از جمعیت روستایی حذف شده در حالی که مهاجرتی در این مناطق صورت نگرفته است.

وی خاطر نشان کرد: اگر به توسعه پایدار و متوازن کشور می اندیشیم، این توسعه زمانی شکل می گیرد که توسعه روستایی نیز مدنظر باشد و نقاط ضعفی که در برنامه های گذشته وجود داشته و در آنها به روستاها کمتر پرداخته شده باید شناسایی و اصلاح شوند.

جهانگیری با تاکید بر اینکه ساکنین روستاها باید احساس کنند که نیازهای اولیه آنها در روستا وجود دارد و از آب و راه و امکانات آموزشی و بهداشتی مناسب برخوردار هستند، تصریح کرد: فناوری های روز نیز یکی از نیازهای امروز جوامع بشری است و امکاناتی نظیر اینترنت جزو خدماتی است که باید بعنوان پیش نیاز هر توسعه ای در روستاها وجود داشته باشد.

معاون اول رییس جمهور گفت: خوشبختانه در جمهوری اسلامی ایران که بزودی به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب نزدیک می شویم یکی از نکات برجسته این بوده که در طول این سالها نسبت به تکمیل زیرساخت های روستاها تلاش های زیادی شده است.

وی افزود: در ابتدای انقلاب اسلامی روستاها از اکثر امکانات رفاهی مورد نیاز خانوارها بی بهره بودند و اگر یک خانواده روستایی می توانست برای خود یخچال خریداری کند این موضوع بعنوان یک نکته برجسته در گزارش ها اعلام می شد.

جهانگیری با بیان اینکه رسیدگی و توجه به روستاها و نقاط محروم از تاکیدات امام خمینی (ره) بود، افزود: خوشبختانه نهادهای مرتبط با توسعه روستایی در کشور شکل گرفت و امروز بیش از ۹۲ درصد جمعیت روستایی کشور از راه آسفالت شده برخوردار هستند.

معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: در دولت یازدهم و دوازدهم ۱۴ هزار کیلومتر راه روستایی آسفالت شد و ۷۸ درصد جمعیت روستایی از آب آشامیدنی بهداشتی برخوردار شدند و این در حالی است که در سال۹۳در یکی از جلسات شورای عالی آب گزارش داده شد که به ۶ هزار روستای کشور از طریق تانکر آبرسانی می شود که گزارشی تکاندهنده و دردناک بود و پس از آن دولت یازدهم در این زمینه وارد عمل شد و در سال ۹۵ به اندازه ۱۰ سال پیش از آن آب آشامیدنی بهداشتی به روستاهای کشور رسانده شد.

وی همچنین با اشاره به برنامه های دولت تدبیر و امید در جهت گاز رسانی به روستاهای کشور خاطر نشان کرد: در اوج کمبود منابع بودجه ای دولت، با تدابیری که اندیشیده شد بدون استفاده از بودجه دولت و با بکارگیری منابع مالی حاصل از صرفه جویی سوخت به تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار گازرسانی شد و این عین عدالت است چرا که مردم روستاها در نقاط دور افتاده کشور نیز حق دارند که از خدمات مختلف برخوردار باشند.

جهانگیری افزود: هم اکنون به بیش از ۲۳ هزار روستا گازرسانی شده و تا پایان دولت دوازدهم این تعداد به ۳۷ هزار روستا خواهد رسید.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه ۹۹ درصد جمعیت روستایی کشور تحت پوشش خانه های بهداشت قرار گرفته اند، گفت: این حق طبیعی جامعه روستایی است که از امکانات مناسب و خدمات مطلوب برخوردار باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به پذیرش ۱۷ نفر از یک کلاس در دبیرستانی در شهرستان سراوان استان سیستان و بلوچستان در رشته پزشکی اشاره کرد و گفت: با وجود محرومیت ها این دانش آموزان موفق شده اند به چنین موفقیت بزرگی دست یابند که باید از تک تک معلمین، دانش آموزان و خانواده های آنها که با وجود محرومیت توانسته اند در رقابت با سایر شرکت کنندگان که از امکانات بسیار بیشتری برخوردارند در رشته پزشکی پذیرفته شوند.

جهانگیری با اشاره به اینکه خدمات و فناوری های پیشرفته نظیر اینترنت امروز در سطح روستاهای کشور در حال توسعه است، تصریح کرد: اینها کارها و اقدامات لوکس نیست بلکه نیاز زندگی امروز است.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه باید کاری کنیم که روستاییان توانمند شوند، به برنامه های دولت تدبیر و امید در این راستا اشاره و خاطر نشان کرد: توانمند سازی روستاییان در دستور کار دولت قرار دارد و دولت تلاش کرده است از طریق مراکز آموزشی، مهارتهای لازم را به روستاییان و عشایر آموزش دهد و با اعطای تسهیلات مناسب با سود اندک‌، روستاییان و عشایر را به افرادی کارآفرین تبدیل کند.

وی افزود: اولویت اصلی دولت توسعه کشاورزی در روستاهای کشور است و در صدد است که با اصلاح شبکه توزیع محصولات کشاورزی شرایطی را بوجود آورد تا تولید کنندگان اصلی و کشاورزان بیشترین سود و بازده را در زنجیره تولید بدست آورند و سهم اصلی فروش محصولات کشاورزی به آنان برسد.

وی همچنین از خدمات دکتر سید ابوالفضل رضوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در سالهای گذشته قدردانی کرد و گفت: ایشان یکی از مدیران با انگیزه و موفق در طول سال های گذشته است که توانست این معاونت را به یکی از فعال ترین بخشهای دولت تبدیل کند و ضمن همکاری با دستگاه ها و بانک های مختلف زمینه توسعه روستاها به منظور اشتغالزایی و تولید را فراهم نماید.

در این مراسم سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز بر لزوم تقویت روستاها و حمایت از روستاییان تاکید کرد و گفت: با هدف ماندگاری روستاییان وعشایر در روستاها باید خدمات مختلف نظیر بیمه اجتماعی را در روستاها را گسترش دهیم تا شاهد رشد و بالندگی روستاها باشیم.

رضوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس جمهور هم در این مراسم گزارشی از اعطای تسهیلات اشتغال زایی به روستایی ارائه کرد و گفت: با اعطای این تسهیلات تاکنون ۴۰۰ واحد تولیدی راه اندازی شده که این عدد تا پایان سال به حدود ۵۰۰۰ واحد خواهد رسید.

سعیدی کیا رییس بنیاد مستضعفان و رییس سازمان امور عشایر هم هر کدام در سخنانی جداگانه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در جهت توانمند سازی و حمایت از روستاییان و عشایر ارائه کردند.

گفتنی است در این مراسم با حضور معاون اول رییس جمهور از کتاب طرح های اشتغال پایدار روستایی رونمایی شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز