خبرگزاری کار ایران

دبیرکل اتاق مشترک ایران و ترکیه در گفت‌وگو با ایلنا:

شهرک‌های صنعتی مرزی ارزش افزوده را بالا می‌برد/ ترکیه در نیازسنجی مشتریان موفق‌تر بوده است/ استان‌ها محصولات صادراتی خود را اعلام کنند

asdasd
کد خبر : ۶۷۳۹۶۹

ابراهیمی اظهار داشت: کشورهای آسیای میانه چون ترکمنستان، قرقیزستان اغلب محصولات خود را به صورت خام صادر می‌کنند که این شهرک‌ها بستر مناسبی برای جذب تجار این کشورها برای همکاری مشترک و کسب سود است تا محصولات به صورت آماده به بازارهای اروپایی صادر شود.

جلال ابراهیمی در گفت‌وگو با ایلنا در مورد گسترش همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکیه و ایجاد شهرک‌های صنعتی مرزی گفت: به عنوان مرکز مطالعات ایران و ترکیه همیشه درصدد ایجاد شهرک‌های تجاری، خدماتی،کشاورزی،...در مناطق مرزی بودیم تا دو کشور بدون توجه به فشارهای خارجی از  توان و ظرفیت خود حداکثر استفاده  را کنند و بودها و کمبودها در بستر علمی و تحقیقی بررسی شود و توان تجاری کشور که در حال حاضر تقریبا ۱۲ میلیارد دلار است افزایش یابد.

وی ادامه داد: برای نمونه محصولات کشاورزی ما که به صورت فله‌ای صادر می‌شود در این شهرک‌ها بسته‌بندی و ارایه شود. همچنین می‌توان با اقداماتی ارزش افزوده مواد معدنی صادراتی مانند کرومیت و مواد سخت‌کننده آهن را با همکاری دو طرف افزایش داده و با بسته‌بندی مناسب وارد بازارهای هدف کرد که البته این اقدامات در گرو سرمایه‌گذاری مشترک بخش خصوصی هر دو طرف در گسترش دانش فنی و خدماتی دارد.

ابراهیمی تصریح کرد: وجود دو منطقه آزاد ماکو و ارس در گسترش این همکاری‌ها نقش تعیین کننده دارد. مثلا منطقه آزاد ماکو با داشتن فرودگاه بین‌المللی راه اتصال تمام نقاط ایران به ترکیه است که می‌توانند برای مراجعه و برگزاری همایش و نشست از آن استفاده کنند.

دبیر کل اتاق ایران و ترکیه با تاکید بر نقش شهرک‌های مرزی در جذب توان سایر کشورها گفت: هم‌چنین می‌توان از این شهرک‌های صنعتی، معدنی، کشاورزی و مالی مرزی برای افزایش ارزش افزوده محصولات سایر کشورها استفاده کرد. برای نمونه کشورهای آسیای میانه چون ترکمنستان، قرقیزستان اغلب محصولات خود را به صورت خام صادر می‌کنند که این شهرک‌ها بستر مناسبی برای جذب تجار این کشورها برای همکاری مشترک و کسب سود است تا محصولات  به صورت آماده به بازارهای اروپایی صادر شود.

وی در مورد ادامه صادرات نفت‌وگاز ایران به ترکیه با وجود فشارهای آمریکا گفت: ترکیه یکی از کشورهای همواره خریدار نفت‌وگاز ایران بوده است به طوری‌که نزدیک به ۷ میلیارد دلار از ۱۲ میلیارد دلار حجم مبادلات مربوط به بخش نفت، گاز و محصولات جانبی آن است و این باعث شده تا این کشور در برابر فشارهای آمریکا مقاومت کنند.

وی افزود: به طوری که ما شاهد بودیم اقای اردوغان، چاووش‌اوغلو و آلبایراغ صراحتا اعلام کردند که با توجه به قیمت مناسب و نزدیکی ایران به ترکیه به تجارت خود در این زمینه ادامه خواهند داد چون هیچ کشور ظرفیت ایران در تامین مصارف انرژی ترکیه را ندارد.

ابراهیمی یادآور شد: البته نباید فراموش کرد که ما نیز از موقعیت جغرافیایی برخوردار هستیم که کشور ترکیه را به کشورهای شرق  و جنوب ایران متصل می‌کنیم، به طوری‌که تمام کامیون‌های تجاری از طریق ایران به کشورهای حاشیه خلیج فارس کالا منتقل می‌کنند.

رییس  مرکز مطالعات ایران و ترکیه در مورد راهکارهای کاربست ظرفیت تجاری ایران با استفاده از تجربه ترکیه گفت: ما ابتدا باید تفکر خود را تغییر داده و سپس با برنامه به گسترش تجارت با کشورهای همسایه بپردازیم. متأسفانه ما در برخی مسائل با همسایگان خود مشکلاتی داریم که مانع این کار شده است و کشور ترکیه توانسته در تامین نیازهای همسایگان ما عملکرد بهتری داشته باشد.

وی ادامه داد: متاسفانه ما در تجارت سلایق مشتری را در نظر نمی‌گیریم و پس از مدتی تجارت، کیفیت کالای خود را تغییر می‌دهیم. همچنین در این راستا هیچ نوآوری، رقیب‌شناسی و مارکتینگ صورت نمی‌گیرد در حالی که ترکیه در این زمینه موفق بوده است.

 ابراهیمی متذکر شد: یکی از راه‌های موفقیت در تجارت، نیازسنجی مشتریان و نگاه پیوسته جستجوگر است که ترکیه از این رمز به خوبی استفاده کرده است. برای نمونه این کشور برنامه‌ریزی کرده تا با اجاره زمین‌های حاصلخیز در اوکراین اقدام به کشاورزی و صادرات محصولات آن به نام ترکیه کند ما نیز باید از این تجربه استفاده کرده و به نیازسنجی مشتریان و بازارهای هدف بپردازیم.

وی همچنین با اشاره به نقش استان‌ها در پیشرفت اقتصادی ترکیه گفت: یکی از مشکلات ما در تجارت ضعف در اطلاع رسانی به کشورهای دیگر است در مقابل کشور ترکیه این را بخوبی انجام داده است. در ترکیه تمام استان‌ها با بهره‌گیری از  پایگاه‌های اینترنتی  و به زبان‌های مختلف اقدام به معرفی محصولات و ظرفیت خود می‌کنند.

وی افزود: متاسفانه استان‌های ما در این زمینه عملکرد مناسبی ندارد. بنده در نامه‌ای به اتاق صنعت ‌معدن و تجارت هر استان خواستار معرفی محصولات صادراتی آنها شدم تا بتوانیم آنها را سبد صادراتی ترکیه و حوزه‌ی مدیترانه قرار دهیم که متاسفانه هیچ پاسخی جز استان سمنان دریافت نکردیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز